Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7000 foto's corrupt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D7000 foto's corrupt?

    Hi, ik heb een probleem waarvan ik niet weet of het aan mijn Nikon D7000 ligt of aan het geheugenkaartje dat ik er voor heb gekocht (Transcend 32 GB Class 10).

    Ik had vandaag een fotoshoot en was aardig wat weg aan het schieten (zo dat de buffer van de D7000 behoorlijk vol raakte). De eerste ca. 100 foto's gingen goed. Daarna leek het ook goed te gaan - ik drukte af en zag het resultaat op mijn scherm - maar als ik even later door de foto's wilde bladeren kon op de camera geen preview getoond worden. Ook was het geheugen erg lang bezig met wegschrijven (groen lampje rechtsonder brandde continu).

    Na afloop van de shoot kon ik de laatste 100 foto's niet previewen op de camera, maar aangezien ik RAW+JPEG schiet dacht ik dat het wel goed zou komen met de RAW-files. Op mijn pc kan ik echter zowel de RAW als JPEG bestanden niet openen. Ze lijken allemaal in orde te zijn (want bestandsgrootte komt overeen met de foto's die wel doorkwamen) en ik heb deze foto's direct na het fotograferen kunnen zien op het scherm van mijn D7000, maar daarna ging het dus ergens mis.

    Mijn vraag is dus wat ik hier aan kan doen? Zijn deze bestanden nog corrupt? Aangezien de RAW-files wel een normale grootte hebben, denk ik dat ik ze wel op een of andere manier moet kunnen herstellen. Photoshop geeft aan dat het formaat niet wordt erkend... Iemand tips om de foto's terug te krijgen?

  • #2
    Re: D7000 foto's corrupt?

    raws al op PC getransfereerd? ViewNX2 geprobeerd?
    dan zal je het snel weten of je ze kan zien, dan enkel nog converteren naar JPG
    dslr4dummies

    Comment


    • #3
      Re: D7000 foto's corrupt?

      Nee, de RAW's zijn niet te openen. Ze zijn wel 20 MB per stuk...

      Comment


      • #4
        Re: D7000 foto's corrupt?

        Dat klinkt als een kaartje dat niet correct werkt. Heb je dit eerder al (succesvol) kunnen gebruiken?
        Het ziet er naar uit dat je dat terug zal moeten doen naar de winkel, maar voor je foto's vrees ik wel. Waar heb je het gekocht?
        Have fun!
        EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

        Comment


        • #5
          Re: D7000 foto's corrupt?

          Photoshop al geupdate voor de D7000? Probeer anders gewoon even de gratis ViewNX.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: D7000 foto's corrupt?

            Oorspronkelijk geplaatst door malavon Bekijk bericht
            Dat klinkt als een kaartje dat niet correct werkt. Heb je dit eerder al (succesvol) kunnen gebruiken?
            Het ziet er naar uit dat je dat terug zal moeten doen naar de winkel, maar voor je foto's vrees ik wel. Waar heb je het gekocht?
            Heb de files met kladblok geopend en hoewel de RAW-bestanden 20 MB waren, bestonden ze louter uit spaties. De bestanden zijn dus in de loop van de buffer naar het geheugenkaartje gewist, denk ik.

            Met het kaartje heb ik geen eerdere problemen gehad. Weet niet of de oorzaak nu ligt bij de camera of de geheugenkaart.

            Comment


            • #7
              Re: D7000 foto's corrupt?

              Dit soort problemen wijst meestal op een aantal mogelijkheden:

              1. kaartje is eenvoudigweg 'kapot', bepaalde geheugensectoren zijn beschadigd geraakt (versleten)
              2. kaartje is namaak, maar als je dat kaartje vroeger wel volledig vol kon schrijven is dat niet het geval
              Have fun!
              EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

              Comment

              Working...
              X