Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

West Highland Way – Schotland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • West Highland Way – Schotland

    Hoi iedereen,

    Binnen een goede drie weken vertrek ik naar Schotland om daar de 150km lange West Highland Way te doen.

    Kan iemand mij vertellen hoe zwaar deze tocht is? De afgelopen maanden heb ik wekelijks een paar wandelingen gedaan (met rugzak), om me toch al wat voor te bereiden. Voor de WHW zelf heb ik zo’n 12 dagen uitgetrokken, wat neerkomt op ongeveer 15km per dag. Is dat te doen denken jullie? Ik neem zo’n 10kg mee aan materiaal (spiegelreflex moet thuisblijven, daar ga ik echt niet mee lopen zeulen )

    Bedankt!

    Riella x
    Sony Alpha 300 met Sony 18-70mm F3.5-5.6 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 + Sony 55-200mm F4-5.6 + Sony 50mm F1.8 DT + Sony 30mm F2.8 SAM DT.

  • #2
    Re: West Highland Way – Schotland

    Ik heb enkele jaren geleden de WHW gegaan en 2 jaar nadien het vervolg daarop: The Great Glenn. Op rustig wandeltempo, doe je er 8 dagen over, wij hebben er 7 dagen over gedaan met rugzak, (lichte) tent en eten voor 8 dagen (=15kg, maar dat wordt minder naarmate je langer onderweg bent ). Met de tent mag je overal vrij kamperen in Schotland en hoef je dus niet te houden aan 'vaste' slaapplaatsen. Enkel hier en daar in natuurparken (aan de oevers van Loch Lomond) mag je enkel je tent opzetten op speciaal daarvoor voorziene plaatsen.
    In het begin is het vrij vlak (met 1 grote uitzondering ) en kun je best wat km's doen, pas in de 2e helft kom je in de Highlands terecht en ga je wat heuvels moeten beklimmen.
    De WHW is zeer populair en je vindt er genoeg documentatie over (Google), het enige van belang zijn de bevoorradingspunten voor water indien je enkel met de tent gaat.
    Hou zeker nog 1 dag vrij om Ben Nevis te beklimmen, de hoogste 'berg' van het Verenigd Koninkrijk. Zeker de moeite bij goed weer, echter Fort William aan de voet hiervan, staat bekend om het natste plekje van UK te zijn, dus je moet wel geluk hebben...
    Ik zou toch je spiegelreflex meenemen. Ik had deze bij met slechts 1 lens (=18-200) om ook gewicht te besparen, maar heb er geen moment spijt van gehad. Van in het begin in de Lowlands tot in de Highlands krijg je prachtige landschappen voorgeschoteld en ga je spijt krijgen dat je je dslr niet bijhad. Statief heb ik wel thuisgelaten

    Als je nog vragen moest hebben, mail me gerust en veel succes

    Marc
    KM D5D + Sony a300 + Sony a58 + KM 18-200 + Tamron 17-50 + Tamron 70-200 + Sigma 120-400 + SAL50

    Comment


    • #3
      Re: West Highland Way – Schotland

      Hey Marc,

      Bedankt voor je antwoord!
      De Ben Nevis heb ik in m’n tienerjaren al eens gedaan (en tis niet m’n favoriet moet ik zeggen), maar als ik nog fris ben ga ik em zeker nog eens op.

      Ik twijfel toch echt nog over m’n toestel.. Heb net zo’n klein toestelletje van Sony aangeschaft (TX7), en die is echt verrassend goed! Die lag al klaar om mee te nemen, maar nu doe je me toch twijfelen..

      150 km op 7 dagen is toch echt snel denk ik, niet? Ik ben afgelopen weekend naar Scherpenheuvel gewandeld (zo’n 22 km) maar dat zou ik geen 7 dagen op rij kunnen.

      Groetjes,

      Riella
      Sony Alpha 300 met Sony 18-70mm F3.5-5.6 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 + Sony 55-200mm F4-5.6 + Sony 50mm F1.8 DT + Sony 30mm F2.8 SAM DT.

      Comment


      • #4
        Re: West Highland Way – Schotland

        Het is al een dikke 10 jaar geleden dat we de WHW hebben gelopen als voorbereiding en testtocht voor trektochten in Patagonië later dat jaar (dus volledig zelfbedruipend en zelfdragend). Het is belangrijk dat je van jezelf weet wat het maximale gewicht is dat je comfortabel kan dragen. Een dag een te zware rugzak dragen lukt best, maar na een tijdje loop je jezelf letterlijk de grond in. Mijn maximum comfortgewicht ligt rond de 18 kg, vrouwlief mag niet boven de 14 kg gaan. Mits het juiste materiaal kunnen we met die limieten alles meepakken voor een kleine 2 weken (inclusief brandstof om te koken én spiegelreflex). Op de WHW kan je echter zelf je comfortniveau en dus je bagagegewicht bepalen (inclusief bagagevervoer indien gewenst).

        Persoonlijk vond ik de WHW op zich geen zware tocht, maar het is natuurlijk geen wandeling in het park. De meesten wilden het op een week uitlopen, wat voor een ietwat geoefend stapper geen probleem is, maar heel wat onder hen gaven na een paar dagen op (maar dat kan ook te maken hebben met de 4 dagen ononderbroken regen ). Wij hebben nog een paar extra daguitstappen gemaakt en deden er in totaal een dag of 10 over (als ik mij goed herinner, maar ik meen mij ook te herinneren dat de WHW maar 120-130 km lang was). Wandelen in Vlaanderen is zowiezo een lachertje qua moeilijkheidsgraad dus als hier 22 km al wat te veel is dan denk ik dat het geen slecht idee is om je eerder op 15 km per dag te richten (wat voor mij dan weer een korte namiddagwandeling is )

        Zorg in ieder geval voor prima regenkledij want zoals gezegd kan er wel het één en ander uitvallen (wandelen in de regen, tentje opzetten in de regen, koken in de regen, eten in de regen, tentje afbreken en alles inpakken in de regen, wandelen in de regen,...). Maar na een zeer grondige test van ons raingear hadden we nadien een hele week schitterend weer, zelfs aan de Ben Nevis.

        Moet er zelf toch nog eens over nadenken om terug naar Schotland te gaan....

        Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

        Comment


        • #5
          Re: West Highland Way – Schotland

          Dat gewicht baart me een beetje zorgen. Ik had zo’n 10 kg bij en dat is meer dan genoeg voor mij (ik weeg zelf maar 50kg én ik sukkel met een whiplash ).

          Ik ga dan maar proberen om elke dag zo’n 15km te doen.. Gisteren nog te voet naar huis gewandeld van m’n werk, zo’n 10 km, en op een dik anderhalf uur was ik thuis. Vond ik toch knap van mezelf!

          Net beslist dat spiegelreflex sowieso thuisblijft. Jammer van de foto’s, maarja..

          Nu nog hopen op niet al te veel regen, niet goed voor m'n humeur
          Sony Alpha 300 met Sony 18-70mm F3.5-5.6 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 + Sony 55-200mm F4-5.6 + Sony 50mm F1.8 DT + Sony 30mm F2.8 SAM DT.

          Comment


          • #6
            Re: West Highland Way – Schotland

            Twee jaar geleden heb ik de WHW met een vriendin in 7 dagen gedaan, beiden waren we ongeoefend en de tocht valt echt goed mee. Enkel de Devil's Staircase is een dooddoenertje.

            Als je het gewicht echt niet meer aankan, dan bestaat er een rugzakkenservice. Je kan hen bellen en zeggen waar je ze je rugzak naartoe moeten brengen. (Meestal is dat in een hotel/b&b/camping in een dorp zo'n 30 km verder), heel handig voor als je eens een dagje niet met die rugzak wil zeulen!

            Voor de rest een goeie regenjas meenemen, want hoewel wij geluk hadden met het weer, heb je sowieso altijd een paar fikse regenbuien op je dak!

            En de migdes (een soort piepkleine stekende vliegen) kunnen ook wel vrij vervelend zijn, maar daar bestaat een lotion voor die je in de supermarkt vindt (en eigenlijk bedoeld is tegen een droge huid) maar al de Schotten zijn het erover eens, dit is een van de weinige producten die ze echt op afstand houden.

            In ieder geval, het is een prachtige wandeling tussen prachtige groene bergen, schapen, watervalletjes en veel meer!

            Comment


            • #7
              Re: West Highland Way – Schotland

              Ik heb de west-highland way afgelopen zomer (eind augustus-begin september) gedaan met rugzak (18kg) en tent. Zeker de moeite waard. (Indien je met meerdere personen gaat, best de tent onderverdelen onder het aantal personen. Dat scheelt heel veel)
              Ik heb mijn spiegelreflex thuisgelaten en een Nikon coolpix meegenomen in de plaats.
              Ik heb er niet echt spijt van gehad, het scheelt veel in ruimte en gewicht. En mezelf kennende zou ik heel de tijd lopen te fotograferen en zou ik wel 20 dagen over de de WHW kunnen doen .
              We hebben de tocht op het gemak afgelegd (omdat we helemaal niet voorbereid waren), met voldoende pauzes. Zodanig dat we zonder blaren of met andere vervelende kwaaltjes rondliepen.
              We hadden 11 dagen gerekend er over te doen, maar we hebben er 9 dagen over gedaan. (Dus 2 dagen in Fort William wat rondgelopen)
              Over die Midges (kleine muggen) zou ik mij geen zorgen maken, die zorgen pas voor overlast in de zomer en voornamelijk het tweede deel van de zomer (augustus en september). Gewoon die lotion is goed.
              En die Devil's Staircase stelt eigenlijk niet veel voor, ik vond dat er veel zwaardere stukken waren in de tocht. Het is trouwens een heel mooi stuk met een prachtig uitzicht die Devil's Staircase.
              Met het weer, daar moet je wat geluk mee hebben. Maar in de lente regent het natuurlijk veel meer dan in de zomer. Wij hadden bijna alle dagen zon en (te) warme temperaturen, mochten we dat geweten hebben was onze rugzak enkele kilo's lichter zonder al die regenkledij.
              En niet te vergeten: een kaart van WHW en een infoboekje is zeker aan te raden. Vooral die kaart hebben we regelmatig gebruikt.
              En nog een tip: In Inversnaid is er een Bunkhouse, waar je kan eten, overnachten en even uitrusten. Dit is echt een super toffe en gezellige plaats met heel vriendelijke uitbaters. En ook niet zo duur.

              Het is in ieder geval zeker de moeite waard.

              Comment


              • #8
                Re: West Highland Way – Schotland

                Ik zou idd af en toe eens van de 'way' afwijken en eens een munro (vb Ben Lomond, Bein Dorain, Buchaile Etive Mor...) opwandelen ofzo want de WHW loopt voornamelijk in het dal. Daarom niet minder mooi maar 't is dan eens iets anders. (http://www.walkhighlands.co.uk/munros/)

                In inverarnan heb je the drovers inn, echt de moeite waard om daar een pint McEwens ofzo te gaan drinken of een haggis hamburger naar binnen te werken. (ik verschoot ervan toen ik zag dat ze een website hebben: http://www.thedroversinn.co.uk )
                Sony a55 - Tamron 17-50 f/2.8 - Sigma 70-300 f/4-5.6 apo dg macro

                Comment


                • #9
                  Re: West Highland Way – Schotland

                  Bedankt voor de reacties! Nu maar hopen op enkele dagen zon en ik ben blij
                  Sony Alpha 300 met Sony 18-70mm F3.5-5.6 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 + Sony 55-200mm F4-5.6 + Sony 50mm F1.8 DT + Sony 30mm F2.8 SAM DT.

                  Comment


                  • #10
                    Re: West Highland Way – Schotland

                    Potverdekke.. niet eens zeker dat we kunnen vertrekken door de aswolk..
                    Sony Alpha 300 met Sony 18-70mm F3.5-5.6 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 + Sony 55-200mm F4-5.6 + Sony 50mm F1.8 DT + Sony 30mm F2.8 SAM DT.

                    Comment


                    • #11
                      Re: West Highland Way – Schotland

                      Oorspronkelijk geplaatst door Riella Bekijk bericht
                      Potverdekke.. niet eens zeker dat we kunnen vertrekken door de aswolk..
                      tja...dat wordt nog een probleem.
                      hoop toch dat het je gaat lukken.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: West Highland Way – Schotland

                        Vergeet je muskiettennet & DEET niet!

                        G
                        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                        Comment


                        • #13
                          Re: West Highland Way – Schotland

                          Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                          Vergeet je muskiettennet niet!
                          die aswolk gaat daar doorheen! (en die midgets volgens mij ook... die zijn zooo klein!!)
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: West Highland Way – Schotland

                            Mja, echt om te lachen vind ik het nu niet..
                            Sinds februari alles geboekt, hard getraind, voorbereid, rugzak staat klaar in de gang, de eerste verlofdagen van dit jaar voor mij, en dan dit.
                            Sony Alpha 300 met Sony 18-70mm F3.5-5.6 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 + Sony 55-200mm F4-5.6 + Sony 50mm F1.8 DT + Sony 30mm F2.8 SAM DT.

                            Comment


                            • #15
                              Re: West Highland Way – Schotland

                              Oorspronkelijk geplaatst door Riella Bekijk bericht
                              Mja, echt om te lachen vind ik het nu niet..
                              Sinds februari alles geboekt, hard getraind, voorbereid, rugzak staat klaar in de gang, de eerste verlofdagen van dit jaar voor mij, en dan dit.
                              trein? auto? Waar een wil is, is een weg...
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X