Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

degelijk objectief voor natuur -vogels

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • degelijk objectief voor natuur -vogels

    zoek binnen afzienbare tijd dus een degelijke lens te kopen voor natuur - vogels - dieren ... .

    ik weet dat er speciale tentjes zijn voor goed 100 euro , speciaal voor die dingen, en dat je dus geen lange brandpunt afstand nodig hebt .
    maar soms heb je dus wel mm nodig .

    heb twee nikon body's , de D300s en de D7000, dus dat zit wel goed .
    mijn nikon 70-200 VR II 2.8F is zeer goed, zeer snel , maar beperkt dus op mm.

    momenteel werk ik met de nikon 300mm f4 + nikon tc 1.4 .
    dit is een zeer goede combinatie, levert geweldige scherpe beelden op .
    deze combinatie heb ik op statief staan met een swinghead .

    maar .. zeer dikwijls kom ik dus mm's te kort, en zoek daarom met een budget van 5000 euro een degelijke lens , al dan niet samen met TC 2.0 III

    heb volgende lenzen voor ogen :

    1.)


    deze zou ik dan in combinatie met een TC 2.0 gebruiken . kom ik op 600 mm .


    2.)


    deze zou ik met mijn huidige nikon TC 1.4 gebruiken , kom ik op 700 mm.

    3. )


    deze kost de helft van de nikon versie . heeft er iemand ervaring met deze lens ?


    welke lens raden mensen die er ervaring mee hebben me aan ?
    waarom de éne lens boven de ander nemen ?

    nog ff iets anders , vliegende vogels goed fotograferen is niet makkelijk heb ik al ondervonden .

    hoe stellen jullie je toestel in ?
    ik gebruik continu AF en één punt , het middelste .
    en een snelle sluitertijd natuurlijk .
    2 body's en wat lenzen ..

    older and wiser ... my arse

  • #2
    Re: degelijk objectief voor natuur -vogels

    2de lens, maar nog belangrijker is een goed statief met gondel:



    Comment


    • #3
      Re: degelijk objectief voor natuur -vogels

      en korte bursts geven... 3 foto's per keer of zo elke keer...
      eens de vogel echt dicht is trek je continu tot hij uit zicht is of voorbij.
      www.aeri-photography.be

      Comment


      • #4
        Re: degelijk objectief voor natuur -vogels

        De eerste combi is prima, al heb ik die zelf nooit gebruikt. Johan G heeft die combinatie wel lang gebruikt en behaalde zeer goede resultaten.

        De Sigma 500mm prime is een prachtobjectief voor de prijs en heb ik zelf wel een hele tijd tevreden gebruikt. Goede scherpte en snelle AF. Met de Nikon TC erop verlies je wel de AF, tenzij je pinnetjes gaat afvijlen. Met Kenko/Soligor TC behoudt je wel AF. Met 1,4 TC heb je dan een goed bruikbare 700mm voor de meeste omstandigheden. Voor BIF wordt de AF dan toch ietsje traag en gaat soms hunten - je hebt dan wat minder treffers dan degenen met het echte (dure) topmateriaal.

        De Sigma 300mm is niet aan te raden voor vogelfotografie, blijft ism een TC ten achter op de eerstgenoemde Nikkor.

        Comment


        • #5
          Re: degelijk objectief voor natuur -vogels

          een goed statief met swinghead heb ik al .


          over het continu trekken , is de camera dan zo ingesteld op continu AF, dat hij bij het volledig induwen van de ontspanknop eerst scherpsteld en dan trekt , of direct trekt ongeacht het beeld nog niet 100% scherp is ?

          heb hem zelf ingesteld dat hij pas na scherpstellen , foto's trekt .





          de sigma 500 f4.5 lijkt me dus inderdaad interessant .
          hieronder een link van wat je met die lens kan doen, zelfs met meerdere TC tegelijk erop gemonteerd .






          doch , heb ook al gelezen dat die sigma 500 f4.5 niet aan de sherpte kan tippen, tegenover de nikon 300mm f2.8 + TC 2.0 .

          zou wel graag de scherpte hebben, die ik nu met mijn nikon 300mm F4 + TC 1.4 heb .

          zou dat inderdaad niet lukken met een sigma 400 mm f4.5 al dan niet met TC ertussen ?

          alvast bedankt voor de reactie's
          het gaat tenslotte over een redelijk dure aankoop, en dan wil ik me zo goed mogelijk informeren, langs zoveel mogelijke wegen .
          2 body's en wat lenzen ..

          older and wiser ... my arse

          Comment


          • #6
            Re: degelijk objectief voor natuur -vogels

            dit bereik ik met men huidige nikon 300mm F4 +TC 1.4 . dus op 420mm .

            foto's zijn 100% crop .





            mmm.. kwaliteit is met uploaden duidelijk achteruit gegaan .
            2 body's en wat lenzen ..

            older and wiser ... my arse

            Comment


            • #7
              Re: degelijk objectief voor natuur -vogels

              Oorspronkelijk geplaatst door am-staff Bekijk bericht
              z
              nog ff iets anders , vliegende vogels goed fotograferen is niet makkelijk heb ik al ondervonden .

              hoe stellen jullie je toestel in ?
              ik gebruik continu AF en één punt , het middelste .
              en een snelle sluitertijd natuurlijk .
              1 punt is niet genoeg. Tegen een strak blauwe achtergrond durf ik zelfs 51pt gebruiken, maar normaal gezien houd ik het op 21pt.

              Misschien kunnen we eens afspreken met een paar Nikon tele "fanaten" om ervaringen uit te wisselen? Hier op BD zitten wel een paar gebruikers van het betere materiaal, maar die spreken daar niet graag over omwille van de soms heel afgunstige reacties

              Comment


              • #8
                Re: degelijk objectief voor natuur -vogels

                Ik heb een 300mm f2,8 en een 500mm f4.
                Zeer tevreden met de nikkors.
                Met TC werken ze ook nog goed
                Voor mij geen sigma of tamron of andere meer. Spaar liever een beetje langer

                Johan

                Comment


                • #9
                  Re: degelijk objectief voor natuur -vogels

                  Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                  Ik heb een 300mm f2,8 en een 500mm f4.
                  Zeer tevreden met de nikkors.
                  Met TC werken ze ook nog goed
                  Voor mij geen sigma of tamron of andere meer. Spaar liever een beetje langer

                  Johan
                  kan je de scherpte van de 300mm f2.8 + TC 2.0 vergelijken met de 500mm f4 , of deze laatste scherper en sneller ?

                  weet er iemand toevallig een site waar regelmatig je tweedehands lenzen als bovengenoemde kan vinden ?
                  2 body's en wat lenzen ..

                  older and wiser ... my arse

                  Comment


                  • #10
                    Re: degelijk objectief voor natuur -vogels

                    Oorspronkelijk geplaatst door am-staff Bekijk bericht
                    kan je de scherpte van de 300mm f2.8 + TC 2.0 vergelijken met de 500mm f4 , of deze laatste scherper en sneller ?

                    weet er iemand toevallig een site waar regelmatig je tweedehands lenzen als bovengenoemde kan vinden ?
                    De 500mm is sneller en scherper.
                    Met de 1,4 converter heb je een 700mm van goede kwaliteit . Dat is fijn werken voor vogels.
                    Je moet zo veel mm niet onderschatten hoor.
                    Als je het niet gewoon bent duurt het een eeuwigheid eer je je onderwerp gevonden hebt
                    Een 400mm f2,8 is ook een superlens om met converters te werken maar die zijn helemaal niet te vinden.

                    Tweedehands zijn deze dingen moeilijk te vinden (uit ervaring)

                    Een testje kan altijd hoor

                    MVG
                    Johan

                    Comment


                    • #11
                      Re: degelijk objectief voor natuur -vogels

                      Het zijn flinke kosten, maar als ik ooit een supertele koop, dan is het een 500mm f/4 (eerst een huis ). Draagbaarheid (en prijs) is beter dan een 400 f/2.8 of een 600 f/4.

                      300 f/2.8 is ongetwijfeld ook een schitterende lens, maar dan zit je nog maar op 300mm en je hebt al die 300 f/4. Gezien de populariteit van een 500 f/4 bij natuurfotografen zou ik niet twijfelen.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: degelijk objectief voor natuur -vogels

                        Hier ook een tevreden gebruiker van de 500 f4 IS en een 300 f2,8 IS, maar dan wel van Canon. Mijn 300mm is sneller en scherper dan m'n 500mm, ook met een 1,4x extender (2x extender nog niet geprobeert)
                        mm's kom je zowiezo altijd te kort bij vogelfotografie, je moet er absoluut niet van uitgaan dat je door de aankoop van een 500mm lens opeens dicht genoeg zit voor een vogeltje.
                        Om een voorbeeldje te geven, om een merel beeldvullend te krijgen met een 500mm lens moet je ze ongeveer tot op 4,5 à 5 meter kunnen naderen.
                        Dus de mensen die denken van (en dat hoor ik dikwijls) "ja met zo'n materiaal lukt het uiteraard" zouden nog raar opkijken...

                        Waarschijnlijk gaat mijn 500mm (1jaar oud) in de verkoop voor de aanschaf van een 600mm f4 IS Mark II, maar die kost op het ogenblik enorm veel geld dus ben nog aan het twijfelen....

                        In ieder geval veel suc6 met je keuze, éénmaal je met deze primes gewerkt hebt wil je niks anders meer

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: degelijk objectief voor natuur -vogels

                          Het voordeel van een 300/2.8 zou ik vinden dat je zelfs met een 2x teleconverter nog goede resultaten kan krijgen (van de Nikon 300mm f/2.8 VR II en de laatste 2x teleconverter toch) én je hebt dan toch 600mm...
                          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                          Comment


                          • #14
                            Re: degelijk objectief voor natuur -vogels

                            Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                            Het voordeel van een 300/2.8 zou ik vinden dat je zelfs met een 2x teleconverter nog goede resultaten kan krijgen (van de Nikon 300mm f/2.8 VR II en de laatste 2x teleconverter toch) én je hebt dan toch 600mm...
                            Toch oppassen met zomaar de optelsom te maken Op f/5.6 zal de Nikon 300/2.8VR met TC-20EIII op APS-C goed scherp zijn in een relatief nauw centrum (ca 25% van het frame). Dichtstoppen naar f/8 vergroot deze bruikbare beeldcirkel naar ca 50% van het frame. Een 600/4VR daarentegen is op volle opening al haarscherp en geweldig contrastrijk van hoek tot hoek. Toch heeft de 300/2.8VR met TC-20EIII (buiten prijs en gewicht) nog een ander voordeel: deze combinatie stelt scherp vanaf iets meer dan 2m, terwijl de minimale focusafstand bij de 600mm zo'n kleine 5m bedraagt

                            Comment


                            • #15
                              Re: degelijk objectief voor natuur -vogels

                              Ik had er al heel aardige resultaten van gezien op een Brits luchtvaartforum en ik was daar erg vanonder de indruk, vandaar dat ik dit voorbeeld aanhaalde .

                              Er is inderdaad natuurlijk die lichtsterkte en een lens van een equivalente (vaste) brandpuntsafstand is uiteraard scherper, maar qua veelzijdigheid is een 300mm f/2.8 makkelijker vind ik . Zoek trouwens maar eens een onderwerp op 600mm ...ik geraak op 400mm (op APS-C, dus het equivalent van een 600mm op een full-frame) al snel genoeg mijn onderwerp kwijt .

                              En dan hebben we 't nog niet over de prijs gehad...een 300mm f/2.8 VR II kost ongeveer € 5000. Een 600mm kost € 8700. Als ik genoeg geld hebben voor een 300/2.8 (en Nikon gebruiken), zou ik eerder die 300/2.8 met TC gebruiken, dan een 600mm te gaan kopen . Of nog meer geld sparen en een 200-400mm f/4 VR II nemen. Die kost tenslotte 'maar' € 6000 LOL.
                              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                              Comment

                              Working...
                              X