Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Minolta 28-105: rare overbelichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Minolta 28-105: rare overbelichting

    Curieus fenomeen afgelopen weekend. Op mijn Sony A55 had ik een Minolta 28-105 3.5-4.5 gezet. Een vrij degelijk all round lens. Ik gebruikte ze voor het eerst.

    Maar: met de A55 op Auto presteerde de lens het om foto's met een scherpgesteld object in de zon heel zwaar te overbelichten. Wordt er scherpgesteld op een onderwerp in de schaduw: geen enkel probleem: goede foto.
    Ik kon het de bleke foto's alleen enigszins vermijden door naar A-stand over te schakelen en daar voor een hele donkere instelling te kiezen, maar dat is niet bepaald handig en bovendien puur gokwerk.

    Tweede rariteit: vaak werden twee foto's genomen, al stond het toestel niet op Burst.

    Bij het wisselen van lens naar een Minolta tele 75-300: alles werkt doodnormaal.

    Hieronder twee foto's met de 28-105: een duidelijk overbelichte, en een "normale" die hopelijk dit verhaal een beetje illustreren.
    Iemand enig idee van oorzaak ... en vooral: oplossing?


    (iso 100 - f11 - 1/125 sec)


    (iso 320 - f4.5 - 1/125 sec)

  • #2
    Re: Minolta 28-105: rare overbelichting

    Het eerste waar ik aan denk is olie op de lamellen.
    Die sluiten dan niet meer (voldoende), met als gevolg dat de foto's die je normaal volopen maakt (zoals je tweede) ongeveer goed zijn, en deze waarbij je de lens dicht draait overbelicht zijn...
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Minolta 28-105: rare overbelichting

      Hier van hetzelfde. Krijg je zoiets niet doordat de olie 'gesmolten' (bij gebrek aan een beter woord) is ?

      Ik hou om die reden mijn (zwarte) fototas zo veel mogelijk uit felle zon (als ze er lange tijd zou moeten instaan, bedoel ik).
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

      Comment

      Working...
      X