Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon SX30 of 550D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon SX30 of 550D

    Hallo,
    Kan iemand me van advies zijn? Ik heb reeds wat info van een kennis ivm de keuze van een toestel Canon. Ben gewoon om te fotograferen (vroeger huwelijken en geboortes gedaan) en was het beu om met de lenzen te zeulen. Ik kocht me een CanonSX10 en was daar tevreden mee. Ik wil nu vernieuwen en twijfel tussen een Canon SX30 en een 550D. Ik weet ook dat er een verschil zal zijn, maar ik vraag me af of ik bij het nemen van vakantiefoto's en familiefoto's een wezenlijk verschil ga zien bij een foto genomen met de 2 toestellen. Mij is het hoofdzakelijk te doen om vakantiefoto's en daarbij een goede kwaliteit te hebben. Effecten en allerhande zijn niet nodig.
    Heeft iemand ervaring met beide toestellen?
    Thanks

  • #2
    Re: Canon SX30 of 550D

    Is volgens mij duidelijk :
    - je zeult niet graag met lenzen
    - je neemt vooral familiefoto's en vakantiekiekjes

    Waarom dan een DSLR ?

    Ik heb m'n DSLR verkocht juist om dezelfde redenen als jij. En ik ga nu binnenkort een superzoom kopen. De SX30is stond ook op m'n lijstje maar nadat quasi alle reviews hetzelfde negatieve punt naar voren schuiven (= traag toestel), dan valt die al weg.
    De Fuji HS20 is ook al geschrapt ook vanwege niet positieve reviews. Ik wacht nu op de release en reviews van de Sony HX100 en de Olympus SZ30-MR.
    Panasonic Lumix FZ2000

    Comment


    • #3
      Re: Canon SX30 of 550D

      Een eigenschap van de SX30 is de forse cropfactor van 5.58 (tegenover 1.6 voor de 550D), die gevolgen heeft voor de scherptediepte in de foto's die hij levert. Het lijkt me niet makkelijk om met de SX30 mooie wazige achtergronden te creëren. Overigens ook weer niet veel moeilijker dan met de SX10 of andere superzoomcamera's, maar als je het hebt over een zichtbaar, wezenlijk verschil, dan is dit er eentje.

      Of het voor jou van belang is, is uiteraard vraag 2. Maak voor jezelf en misschien ook voor ons eens expliciet wat je bedoelt met 'kwaliteit'.
      Mijn Project 365

      Comment


      • #4
        Re: Canon SX30 of 550D

        Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
        Het lijkt me niet makkelijk om met de SX30 mooie wazige achtergronden te creëren.
        Ik denk dat dit bij familie- en vakantiefoto's niet echt van belang is.
        Panasonic Lumix FZ2000

        Comment


        • #5
          Re: Canon SX30 of 550D

          Ga deze discussie zeker volgen want ik zit in het zelfde schuitje en zou eventueel ook willen overschakelen op een superzoom.
          Groetjes Rob

          Comment


          • #6
            Re: Canon SX30 of 550D

            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
            Ik denk dat dit bij familie- en vakantiefoto's niet echt van belang is.
            Nu ja, ik vind van wel. Ik vind dat zelfs zeer belangrijk. Vakantiefoto's en familie-kiekjes
            zie ik niet als iets minderwaardigs. Iets dat er zo maar hoeft op te staan. Neen, ik wil die
            zo goed mogelijk. Liefst met mooie, wazige achtergronden (spelen met scherptediepte),
            met mooie kleuren en goede composities.
            Snap niet zo goed waarom ik een 85 1.8 portret-lens zou kopen voor een vreemde of verre
            bekende om mijn eigen dierbaren met een superzoom te trekken? Net zoals mijn foto's op
            vakantie even dierbaar zijn als foto's van pakweg het vlakke land.

            Comment


            • #7
              Re: Canon SX30 of 550D

              Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
              Ik denk dat dit bij familie- en vakantiefoto's niet echt van belang is.
              Hierin ga ik met doudeke mee.

              Heb je het zelf wel eens geprobeerd? Zou je eens moeten doen, een foto van je kind of andere dierbare aan het strand met de zee erachter een keertje onscherp. Je zult opkijken van het effect.

              Voor mijzelf zou die 35x zoom daarentegen totaal irrelevant zijn voor vakantie- en familiefoto's. Absurd zelfs. Met de helft van de zoom moet je al heel veel techniek en inzicht (perspectivische compressie!) aan de dag leggen om volledig ingezoomd een geslaagde foto te maken.

              Maar goed het gaat niet over jou en mij, maar over ErwinVerheuge. Het feit dat hij vroeger huwelijken heeft gedaan en nu weer loert naar een DSLR vertelt me dat hij stiekem misschien toch iets ambitieuzer is dan door het woord 'kiekje' wordt afgedekt.
              Mijn Project 365

              Comment


              • #8
                Re: Canon SX30 of 550D

                Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                Nu ja, ik vind van wel. Ik vind dat zelfs zeer belangrijk. Vakantiefoto's en familie-kiekjes
                zie ik niet als iets minderwaardigs. Iets dat er zo maar hoeft op te staan. Neen, ik wil die
                zo goed mogelijk. Liefst met mooie, wazige achtergronden (spelen met scherptediepte),
                met mooie kleuren en goede composities.
                Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
                Heb je het zelf wel eens geprobeerd? Zou je eens moeten doen, een foto van je kind of andere dierbare aan het strand met de zee erachter een keertje onscherp. Je zult opkijken van het effect.
                Zal vreemd klinken, maar ik heb m'n DSLR verkocht omdat ik geen bal meer geef om scherptediepte, compositie, enz. Ik heb sowieso geen benul van wat een goeie compositie zou moeten zijn, en ik heb absoluut geen zin om te gaan nadenken vooraleer ik een foto neem.
                Ik heb m'n DSLR bijna 3 jaar gehad en heb er enorm weinig foto's me genomen.

                Misschien zou ik beter een compactje nemen maar die hebben meestal geen toereikende zoom. Met minder dan 24 neem ik geen genoegen, dus ga ik voor een superzoom. Zoom is cool.
                En dit laatste zinnetje zegt alles over wat voor soort fotograaf ik eigenlijk ben...



                Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
                Maar goed het gaat niet over jou en mij, maar over ErwinVerheuge. Het feit dat hij vroeger huwelijken heeft gedaan en nu weer loert naar een DSLR vertelt me dat hij stiekem misschien toch iets ambitieuzer is dan door het woord 'kiekje' wordt afgedekt.
                Inderdaad, TS is inderdaad veel ambitieuzer, en dan ligt een DSLR voor de hand. Maar als je niet met lenzen wil sleuren. Wel makkelijk eigenlijk, dat je telezoom en macro in één toestel hebt. En als je geen vergrotingen van je foto's maakt zie je het verschil toch niet... Enfin, ik toch niet.
                Panasonic Lumix FZ2000

                Comment


                • #9
                  Re: Canon SX30 of 550D

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                  Misschien zou ik beter een compactje nemen maar die hebben meestal geen toereikende zoom. Met minder dan 24 neem ik geen genoegen, dus ga ik voor een superzoom. Zoom is cool.
                  En dit laatste zinnetje zegt alles over wat voor soort fotograaf ik eigenlijk ben...
                  Dan rest mij in ieder geval niet meer dan u veel vroom, pardon zoom plezier, te wensen.
                  Per slot van rekening zijn het uw centjes.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon SX30 of 550D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                    Zal vreemd klinken, maar ik heb m'n DSLR verkocht [...]
                    Heb net het topic gelezen inderdaad.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                    Maar als je niet met lenzen wil sleuren.
                    Een van de lenzen die je weggedaan hebt, de 18-200mm, is er juist voor om dit op te lossen, en zou daarom een optie voor de TS kunnen zijn. Merk ook op dat deze discussie over een veel kleinere en lichtere body gaat dan jij hebt verkocht.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                    Wel makkelijk eigenlijk, dat je telezoom en macro in één toestel hebt.
                    Ok, één lens erbij dan, een macro voorzetfilter. Maar die zijn heel plat en licht.
                    Mijn Project 365

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon SX30 of 550D

                      Wat de 18-200 mm lens betreft, heb je een punt. Maar een DSLR met dat ding erop is verdomd zwaar. Zo zwaar en groot dat m'n D60 body eigenlijk te klein was en ik er een battery grip heb moeten bijkopen.
                      En dan, ja, is het niet meer echt een toestel om eens mee te nemen met het gezin naar een pretpark of dierenpark. En buiten deze uitstapjes en de occasionele foto thuis neem ik eigenlijk nooit foto's...
                      Panasonic Lumix FZ2000

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon SX30 of 550D

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                        een toestel om eens mee te nemen met het gezin naar een
                        pretpark of dierenpark. En buiten deze uitstapjes en de occasionele foto thuis neem ik
                        eigenlijk nooit foto's...
                        Lijkt me dat de fotografie-microbe, om die kreng maar weer eens te noemen, u niet
                        heeft te pakken gekregen.
                        Dat u er niet echt van houdt, om het voorzichtig uit te drukken. En dat is natuurlijk u
                        goed recht. In dit leven kan je ook gelukkig zijn zonder fotografie. Het is nu niet da-
                        delijk een prioriteit, of iets levensnoodzakelijk. Als je het goed nagaat, het is zelfs
                        niet iets zo speciaals.
                        Dat neem ik u dan ook niet kwalijk of zo.
                        Maar dat u zich geroepen voelt om iemand, die zijn weg tracht te zoeken in die wereld,
                        van advies gaat dienen, vind ik daarbij wel een beetje onkies.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon SX30 of 550D

                          M.a.w. ge kent er niks van, hou dan maar beter je mond...
                          Panasonic Lumix FZ2000

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon SX30 of 550D

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                            M.a.w. ge kent er niks van, hou dan maar beter je mond...
                            O neen. Voor mij hoeft niemand te zwijgen. U zegt, ik ken er niks van. Maar een post of
                            wat terug, zegt u: ik wil er niks van kennen. En dat u er geen bal om geeft. Dus vroeg ik
                            me maar af wat u motiveerde om iemand goed advies te geven van iets waar u bijna met
                            afkeer over spreekt?
                            Dat is alles.... en: laat u nooit de mond snoeren.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon SX30 of 550D

                              Ik spreek niet met afkeer over fotografie.
                              Ik zei gewoon dat ik mezelf er niet meer toe kan aanzetten om vooraleer ik een foto neem, na te denken over compositie, lichtinval...

                              Hoewel ik in die drie jaar weinig foto's heb genomen, heb ik toch wel het één en ander geleerd, maar dan meer de technische zijde van fotografie (shutter speed, diafragma, dat soort dingen).
                              Om kennis te hebben van goeie compositie, dat kan je niet leren, denk ik. Je hebt oog voor fotografie en voor een goede foto, of je hebt het niet, net zoals je gevoel voor mode of kunst hebt.
                              Ik heb noch het eerste, noch het tweede en noch het derde. De cultuurbarbaar bij uitstek, zeg maar.

                              Ik dacht de goede raad gegeven te hebben om GEEN dslr te kopen als je niet met lenzen wil sleuren. Je mag je nog willen verdiepen in fotografie zoveel je wilt, als je niet bereid bent lenzen te wisselen en een grote(re) tas mee te nemen, dan heeft het niet veel zin een DSLR te kopen. My 2 cents...
                              Panasonic Lumix FZ2000

                              Comment

                              Working...
                              X