Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat kan met mijn toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat kan met mijn toestel

    Hoi,zijn er hier personen die mij op weg kunnen helpen voor het nemen van foto's van mijn zoontje terwijl hij voetbalt.Mijn zoon is nu bijna 13 jaar en ikwil eigenlijk vanaf heden toch meer gebruik maken van mijn toestel om er mooie plaatjes mee te schieten tijdens zijn jeugdwedstrijden.

    Ik bezit een canon 400D (2jaar),nu is mijn vraag wat raden jullie mij aan om welke lens te nemen en hoe ik het beste wedstrijd foto's maak.Het hoeft niet te zijn zoals bij prof fotografen maar toch wil ik het graag mooi en dat het mag gezien worden.Ik ben nog een leek in fotografie en hoop via deze weg geholpen te kunnen worden.

    Moet je bij een bepaald merk van lens blijven of zijn er verschillende merken die passen op een canon 400D.
    alvast bedankt.

    Hein
    Last edited by hein 69; 3 mei 2011, 21:20.

  • #2
    Re: Wat kan met mijn toestel

    Klein onderzoekje laat zien dat op een canon o.a. de lenzen van canon, sigma, tamron passen (om even bij de 'bekende' merken te blijven).

    Je zult denk ik wel wat mm's kunnen gebruiken, dus bijv 70-200 of richting de 300mm.
    Kijk eens rond op www.cameranu.nl bijvoorbeeld.
    3rd party-lenzen passen op de canon indien er 'canon' achter staat.
    Sigma, Tamron, Samyang, Tokina zijn bijv 3rd party lenzen. Je kan natuurlijk ook voor gewoon een canon lens gaan.

    hoe lager het F getal, hoe minder licht je nodig hebt (even de makkelijkste uitleg). Dus F2.8 is lichtsterker als F4 (F2.8 kom je in wat donkerdere ruimtes dus beter weg).

    Gezien het denk ik buiten is, zul je echter niet perse f2.8 of lichtsterker hoeven te gaan, maar zal een F4 of F4.5 ook voldoen.
    WillemClassensDesign: Mijn website
    Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
    Flitsers:HVL-F42AM;

    Comment


    • #3
      Re: Wat kan met mijn toestel

      Je vraagt hoe je het beste voetbalfoto's kan maken.

      Volgens ij kan je het beste een parijtje maandagkranten kopen waar voetbalfoto's in staan. Ga die eens bekijken. En als je dan foto's ziet die jij mooi vndt, stel je dan de vraag waarom je die mooi vindt. Door compositie, door spelmoment, door kleur, door emtotie van de spelers? Door wazige achtergrond? Etcetera.

      Je kan aan de hand van de foto's zien waar de camera stond en welke spelmomenten mooie foto's opleveren.

      Bij sportfotografie wordt vaak een 70-200 mm gebruikt.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Wat kan met mijn toestel

        Soms is het handig te weten van waar je bent.
        Dan kan iemand (BD-er) van in je buurt soms uitleg geven bij een goei pint. Of je kan eens meelopen.
        [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

        Comment


        • #5
          Re: Wat kan met mijn toestel

          Hey,
          ik ben van Vichte (w-vl) dus wie uit de buurt is is stedds welkom.

          Comment


          • #6
            Re: Wat kan met mijn toestel

            Hein,

            ik probeer al een jaar of 6 foto's te maken van de voetbalcapriolen van mijn zoon en zijn ploeg - wekelijks sta ik, door weer en wind, langs de zijlijn. Laat me je één ding verklappen: gooi geen geld weg aan een goedkope lens - been there, done that en veel grijze haren bijgekregen.

            Een paar tips probeer ik te bundelen op volgende site: http://voetbalfotografie.wordpress.com

            Misschien kan je er iets uit opsteken.
            Foto's kan je terug vinden op http://flickr.com/vdpsportfotograaf.

            Ik beweer nergens een goed fotograaf te zijn - ben ook maar amateur en leer nog elke dag bij!

            En dat van die geen-snelle-lens-nodig: vergeet dat maar. Ik trek continu op f4 en dien mijn ISO soms op 3200 of hoger te zetten om toch nog de juiste sluitertijd te kunnen halen...

            Gebruikte lens: Canon EF 70-200 F4 USM (geen IS, heb ik niks aan met sluitertijden hoger dan 1/500), mocht ik het geld hebben kocht ik direct de 2.8 variant.

            Heb zelf een aantal jaar met een 400D gewerkt maar deze was zodanig versleten dat ik 'm heb vervangen door een 50D. Een 7D (of nog beter 1DMkIV) staat hoog op het verlanglijstje.
            flickr.com/wernerwattenbergh
            flickr.com/vdpsportfotograaf
            http://voetbalfotografie.wordpress.com

            Comment


            • #7
              Re: Wat kan met mijn toestel

              Ik dacht aan de volgende lens Canon EF 90-300 f/4,5-5,6
              wat vinden jullie.

              Comment


              • #8
                Re: Wat kan met mijn toestel

                Die wordt al 10 jaar niet meer gemaakt.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat kan met mijn toestel

                  Oorspronkelijk geplaatst door hein 69 Bekijk bericht
                  Ik dacht aan de volgende lens Canon EF 90-300 f/4,5-5,6
                  wat vinden jullie.
                  Staat niet meteen bekend als de scherpste lens van Canon. Maar ja, ze kost dan ook niet
                  veel.
                  Waarom niet een 70-200 /4 ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat kan met mijn toestel

                    hallo,

                    mocht ik in uw plaats zijn, ik zou voor een third party 70-200 f2.8 gaan, eventueel tweedehands. Je bent op die manier niet heel veel geld kwijt, de iets betere optische prestaties die de lenzen van het eigen merk geven zijn niet echt noodzakelijk hier denk ik. En je hebt de luxe om in f2.8 te fotograferen wanneer het nodig is. Zoals reeds gezegd, die gasten lopen en dan laat je je sluiter liefst niet te lang open. En ook al is het in openlucht, een bewolkte dag en een f4 moet al dubbel zo lang openstaan, en een f5.6 al vier keer zo lang. Ga voor een third party tweedehands lichtsterke telelens en als je er dan komt met f4 of f5.6 dan is het nóg beter want een lens een beetje sluiten resulteert in scherpere beelden anyway.

                    bijvoorbeeld, rap even gezocht op 2dehands:
                    http://www.2dehands.be/foto-camera/l...qq=70-200+f2.8

                    succes
                    Derry
                    http://www.pixel7.be

                    Comment

                    Working...
                    X