Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnekap Canon 100-400L valt er vanzelf af!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonnekap Canon 100-400L valt er vanzelf af!

    Mijn lens is amper 6 maanden oud.
    Blijkbaar is de schroefkoppeling al zodanig slap dat de kap er vanzelf afvalt...
    't Is nochtans niet dat ze er al 1000 keren op en af is geweest.
    Heeft nog iemand dit voor?

    En een oplossing?

    Dré

  • #2
    Re: Zonnekap Canon 100-400L valt er vanzelf af!

    Nieuwe kopen of zoals ik wel vaker doe (ook al zitten bij mijn lenzen de zonnekap er wel sterk op) stukje ducktape.

    Comment


    • #3
      Re: Zonnekap Canon 100-400L valt er vanzelf af!

      Met de lens heb ik wel geen ervaring maar best een nieuw kapje kopen maar gn origineel van canon maar third party.
      Kijk maar eens op fotoshopaalten of via e-bay, spotgoedkoop en even goed.
      Ik heb vr mijn 100mm macro canon ook zo eentje gekocht, was 4.99 eur. Kan je niet voor sukkelen en ze zit nog beter op mijn lens dan de originele van canon.

      Groeten,

      Geert
      Canon 7D - 24-70 L f2.8 - 24-105 L f4 - 50mm f1.8 - 100mm macro f2.8 USM - 100-400 L - Tokina 11-16 f2.8 - 85mm 1.8 - 70-200 f2.8 - 430EX II
      http://www.500px.com/Forex7d

      Comment


      • #4
        Re: Zonnekap Canon 100-400L valt er vanzelf af!

        ik heb dit met een andere zonnekap van Canon en ik heb gewoon kleine stukjes plakband op de zonnekap zitten, daar waar de bajonet zit, zo gaat ie wat stroever op en af.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

        Comment


        • #5
          Re: Zonnekap Canon 100-400L valt er vanzelf af!

          Oorspronkelijk geplaatst door Forex Bekijk bericht
          Ik heb vr mijn 100mm macro canon ook zo eentje gekocht, was 4.99 eur. Kan je niet voor sukkelen en ze zit nog beter op mijn lens dan de originele van canon.

          Groeten,

          Geert
          Geert, maak eens een macro opname van de aanpassing die ik gedaan heb aan de kloon zonnekap ... dit is voor alle te los zittende zonnekappen een oplossing en dit zonder tape en co ... kan bij opnieuw te los zitten eenvoudig herhaald worden

          Comment


          • #6
            Re: Zonnekap Canon 100-400L valt er vanzelf af!

            Dank, alvast tot hier.
            Wat ik een beetje vreemd vind: Je koopt en lens van 1300€ en dan zit daar zo'n gammele zonnekap op. Beetje cru allemaal, kan dat dan niet beter worden gemaakt voor dat geld.
            Last edited by dréten; 3 mei 2011, 16:57.

            Comment


            • #7
              Re: Zonnekap Canon 100-400L valt er vanzelf af!

              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
              kan dat dan niet beter worden gemaakt voor dat geld.
              Dat kàn wel, maar de wisselstukken moeten ook verkopen, hé jong
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

              Comment


              • #8
                Re: Zonnekap Canon 100-400L valt er vanzelf af!

                Mijn lens word heel veel gebruikt en tot hierto nog geen problemen met zonnekap . Is er wel al heel veel op en af gedaan.Is de laatste weken minder door een 5DmkII bij te kopen , nu staan de lenzen meestal blijvend op de camera's.

                Comment


                • #9
                  Re: Zonnekap Canon 100-400L valt er vanzelf af!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                  Dat kàn wel, maar de wisselstukken moeten ook verkopen, hé jong
                  Zolang de draad van de lens niet beschadigd / versleten is kan een zonnekap vervangen worden. Maar het zou voor zo'n prijzige lenzen niet mogen zijn.
                  Details mogen ook verzorgd worden.
                  Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonnekap Canon 100-400L valt er vanzelf af!

                    Ik heb de lens ook, en hier gaat alles zoals het hoort, de zonnekap gaat er telkens op en af, om ruimte te besparen.
                    Ik vind dit een prachtlens, de IS werkt ongelofelijk goed. voor een tele een groot voordeel.
                    Imac en Canon... de max

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonnekap Canon 100-400L valt er vanzelf af!

                      De zonnekap is niet het sterkste punt, ik vloek er wel eens op.

                      Maar nog altijd een prima lensje voor z'n geld.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonnekap Canon 100-400L valt er vanzelf af!

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        De zonnekap is niet het sterkste punt, ik vloek er wel eens op.

                        Maar nog altijd een prima lensje voor z'n geld.
                        Het is niet enkel bij Canon hoor.
                        De Sony 70-400mm heeft er ook last van.

                        Sven
                        Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                        Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                        Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zonnekap Canon 100-400L valt er vanzelf af!

                          De 100-400 is mijn oudste lens, ik heb ze al heel veel gebruikt, en de zonnekap is er nog nooit afgevallen. Ofwel heb je pech dat de kwaliteit van de zonnekap niet optimaal was, of je hebt er misschien per ongeluk te hard aan gedraaid waardoor de schroefdraad beschadigd is.

                          Mijn enige lens waarbij de zonnekap niet echt stevig was zit, dat is de 135mm f2 L die ik tweedehands gekocht heb. Als ik ze heel voorzichtig tot het juiste punt draai, dan blijft ze wel zitten. Je kan ze dus "doordraaien", en dan valt ze terug van de lens. Waarschijnlijk is die ooit geforceerd, of heeft ze een tik gekregen terwijl ze op de lens zat (gevallen, ergens tegenaan gelopen...).
                          Ik weet niet of het aan de zonnekap zelf ligt, het zou ook aan de schroefdraad op de lens kunnen liggen. Daarom heb ik nog geen nieuwe zonnekap besteld, omdat ik niet zeker ben dat het daarmee opgelost is.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zonnekap Canon 100-400L valt er vanzelf af!

                            Oorspronkelijk geplaatst door Forex Bekijk bericht
                            Met de lens heb ik wel geen ervaring maar best een nieuw kapje kopen maar gn origineel van canon maar third party.
                            Kijk maar eens op fotoshopaalten of via e-bay, spotgoedkoop en even goed.
                            Ik heb vr mijn 100mm macro canon ook zo eentje gekocht, was 4.99 eur. Kan je niet voor sukkelen en ze zit nog beter op mijn lens dan de originele van canon.

                            Groeten,

                            Geert
                            Aangezien Geert nog niet gereageerd heeft op mijn reactie betreffend de aanpassing aan zijn kloon zonnekap, heb ik nu zelf de nodige foto's gemaakt ... hiermee kan je alle nieuwe te los zittende en versleten exemplaren terug in orde maken (en dit telkens opnieuw )




                            Dit is gedaan met een soldeerbout met platte punt ... ieder ander item zoals een voldoend hete metalen nagelpunt is ook prima.

                            De eerste foto betreft een nieuwe ET-67 kloon (100 2.8 USM Macro) die (nog iets meer dan het orgineel) te los zit in werkstand ... deze is alleen aangepast in werkstand ... in parkeerstand zit hij nog altijd te los maar er is geen gevaar dat de lens loskomt bij het uitnemen uit de tas (lens met de voorkant naar boven in de tas)

                            De tweede foto betreft een originele versleten EW-78BII ... deze is ook aangepast in de parkeerstand ( de 2 kleinere pijltjes) daar er gevaar is dat de lens loskomt bij het vastnemen bij de voorkant.

                            Opgepast bij gebruik van een soldeerbout ... een soldeerpunt die je ooit gebruikt hebt voor het plastic kan om zeep zijn voor normaal soldeerwerk ... dus gebruik een oude versleten punt voor het bewerken van plastic !!!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zonnekap Canon 100-400L valt er vanzelf af!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht

                              Opgepast bij gebruik van een soldeerbout ... een soldeerpunt die je ooit gebruikt hebt voor het plastic kan om zeep zijn voor normaal soldeerwerk ... dus gebruik een oude versleten punt voor het bewerken van plastic !!!!
                              Soldeerbout goed laten opwarmen, en dan kan je het vuil er zo afvegen met een natte doek of een sponsje.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X