Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens

    Hey,

    Ik ben redelijk nieuw in de wereld van de fotografie, ik bezit sinds de zomervakantie een nikon D90 body en een 18-200 mm lens. Nu ik wil beginnen met macrofotografie zit ik met een probleem. Ik heb totaal geen idee welke lens te kiezen. Mijn gebruik gaat vooral gaan naar bloemen of objecten, en misschien na een tijd ook insecten. Maar dan zal ik daar eerst nog wat over moeten leren.

    Iemand had mij een Tamron 90 mm Di Macro lens aangeraden, maar hebben jullie misschien een ander voorstel.

    Mijn budget is slechts 300-400 euro, dus dat is niet zo veel.

    Alvast bedankt op voorhand voor de reacties, Maarten J.

  • #2
    Re: Macro lens

    De brandpuntafstand van een macro lens bepaalt heel sterk hoe de foto eruit ziet.
    Zie deze link:


    Het is ongebruikelijk om een macro-objectief als eerste aanvulling op een standaard kitlens te kiezen. En toch is het een logische keuze. Niet alleen


    Bij een beperkt budget is zeker de Tamron aan te raden (als je 90 mm wilt hebben)
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens

      Ik zie dat een Tamron 90mm marco toch redelijk veel kost.

      Iemand andere alternatieven?

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens

        Sigma maakt een 105 mm macro en Rokina een 10 mm.
        Wat betreft prijs ontlopen ze elkaar niet veel. Ze zijn 2e hands te koop.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens

          Oorspronkelijk geplaatst door MaartenJ Bekijk bericht
          Ik zie dat een Tamron 90mm marco toch redelijk veel kost.

          Iemand andere alternatieven?
          Tweedehands kopen.
          De meeste macro-objectieven worden zo weinig gebruikt dat ze nog als nieuw zijn als men ze verkoopt(veel mensen kopen een macrolens maar zijn snel ontgoocheld door de moeilijkheidsgraad van macrofotografie).

          http://link.marktplaats.nl/442498877
          Ahv de belettering denk ik dat het de DI-versie(laatste versie) voor Nikon is(wel best nog eens nahoren natuurlijk).
          Ik zie dat de lens enkel mag opgehaald worden dus deze persoon proberen overtuigen dat hij ze opstuurt, kost 8,69 Euro naar België : http://www.tntpost.nl/voorthuis/pakk...et-buitenland/
          Moet je kunnen krijgen voor maximaal 250 Euro.

          Sven
          Sony A58 met glas, Fuji X-E1
          Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
          Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens

            Kijk eens of je een Cosina 100mm f/3.5 op de kop kunt tikken. Echtwaar een schitterende lens.

            Welcome to the Cosina 100mm f/3.5 Macro Group! The group was named Cosina because it's the manufacturer of this lens, which is sold also under the brands Phoenix, Vivitar, Soligor, Voigtlander and others. Owners of these versions are of course welcome to join the group and share their experiences. This group is intended as a place to share pictures taken with this inexpensive but still amazing lens, and to discuss its benefits, pros and cons, hints and tips to obtain the maximum from it. Again, welcome to the group. I hope you will enjoy being a part of it. Please spread the word about this group's existence. Invite all your contacts: maybe among them there is someone else who owns this lens! Let's make the group grow! Please tag your pictures with at least one of the following tags (please include quotes): "Cosina 100mm f/3.5" "Cosina 100mm"
            Mijn Project 365

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens

              je kan een goedkope 50mm lens via een omkeerring op je d90 zetten en dan heb je een prima macro lens! (70€ voor de lens en 12€ voor de omkeerring)

              Die 50mm F1.8 is trouwens een leuke lens om met beperkte DOF te fotograferen.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                je kan een goedkope 50mm lens via een omkeerring op je d90 zetten en dan heb je een prima macro lens! (70€ voor de lens en 12€ voor de omkeerring)

                Die 50mm F1.8 is trouwens een leuke lens om met beperkte DOF te fotograferen.
                ik zou hem eerder die lens (50mm F1.8) met soligor / kenko tussenringen aanraden de moeilijkheidsgraad (op vlak van instellingen) met omgekeerd objectief ligt waarschijnlijk ietsje te hoog denk ik



                dan heeft ie meteen een heel goede lichtsterke lens + tussenringen (automatische) die je met elk objectief kan combineren

                voorbeeldje van diezelfde 50mm + tussenringen: http://3nslav3.deviantart.com/gallery/26540684#/d3151a3
                Last edited by MansonGT; 3 mei 2011, 01:04.

                Comment


                • #9
                  Re: Macro lens

                  Tweedehands kopen.
                  De meeste macro-objectieven worden zo weinig gebruikt dat ze nog als nieuw zijn als men ze verkoopt(veel mensen kopen een macrolens maar zijn snel ontgoocheld door de moeilijkheidsgraad van macrofotografie).
                  Mee eens

                  En ga ineens voor een langere lens, met 100mm moet je nog veel te dichtbij.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door MansonGT Bekijk bericht
                    ik zou hem eerder die lens (50mm F1.8) met soligor / kenko tussenringen aanraden de moeilijkheidsgraad (op vlak van instellingen) met omgekeerd objectief ligt waarschijnlijk ietsje te hoog denk ik
                    de enige moeilijkheid met een omkeerring is scherpstellen... en dat doe je door je camera vooruit of achteruit te bewegen... moeilijk?
                    en 't kost een pak minder dan die tussenringen...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      de enige moeilijkheid met een omkeerring is scherpstellen... en dat doe je door je camera vooruit of achteruit te bewegen... moeilijk?
                      en 't kost een pak minder dan die tussenringen...
                      ik heb ervaring met beide methodes, en persoonlijk vind ik tussenringen gemakkelijker in gebruik (dat is ieder zijn eigen mening natuurlijk)

                      idd duurder maar nog binnen budget
                      de vergroting is gemakkelijker te regelen + het regelen van de DOF is pure luxe (met automatische tussenringen), lukt perfect uit de losse hand


                      zelf bezit ik tussenringen, 50mm F1.8, BR-2A,
                      scherpstellen door voor en achter te bewegen met de camera.... logisch
                      we hebben het ook over macro he AF is zoiezo uit den boze

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro lens

                        't Is een beetje dubbel hé: de goedkoopste oplossingen (omgekeerde lens, tussenringen) zijn allemaal iets minder comfortabel en ook wel een stukje moeilijker om mee te werken vergeleken met een echte macrolens, die wel wat duurder is.

                        Met een macrolens kies je gevoelsmatig de vergroting in functie van wat het mooiste compositie geeft, terwijl je met tussenringen éérst een vergroting moet instellen en dan pas kunt scherpstellen door op de goeie afstand van je scherpstelpunt te komen. Ik vind die manier van werken veel moeilijker om tot een goeie compositie te komen. Een verschuifbare rail vereenvoudigt wel één en ander (maar kost weer geld).

                        Dus ja: omkeerring/tussenringen + 50mm, heel leuk als budgetoplossing, maar hou in je achterhoofd dat een echte macrolens veel comfortabeler is om mee te werken.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          Dus ja: omkeerring/tussenringen + 50mm, heel leuk als budgetoplossing, maar hou in je achterhoofd dat een echte macrolens veel comfortabeler is om mee te werken.
                          absoluut...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door sven_df Bekijk bericht
                            Tweedehands kopen.
                            De meeste macro-objectieven worden zo weinig gebruikt dat ze nog als nieuw zijn als men ze verkoopt(veel mensen kopen een macrolens maar zijn snel ontgoocheld door de moeilijkheidsgraad van macrofotografie).
                            Ik gebruik de mijne zelden voor macro, maar gebruik de lens wel veel voor andere dingen, zoals: concerten, wandellens samen met een 2x converter en verder in de tas alleen camera(zonder grip), 50mm 1.4 en soms een 15mmFE, zit je goed in de brandpunten en toch niet zoveel mee te nemen.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro lens

                              Bedankt voor alle reacties,

                              Waarschijnlijk gaat mijn keuze uit naar de Tamron 90 mm, 2dehands waarschijnlijk.

                              Alvast bedankt.

                              Comment

                              Working...
                              X