Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax k-r of Nikon d5000 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax k-r of Nikon d5000 ?

    Hier kun je foto's vergelijken van beide camera's in verschillende iso's. je kunt in de grote foto klikken om verschillende gedeeltes van de testfoto te bekijken.

    Welke camera zouden jullie voor gaan?

  • #2
    Re: Pentax k-r of Nikon d5000 ?

    Oorspronkelijk geplaatst door yuri7474 Bekijk bericht
    Hier kun je foto's vergelijken van beide camera's in verschillende iso's. je kunt in de grote foto klikken om verschillende gedeeltes van de testfoto te bekijken.
    Welke camera zouden jullie voor gaan?
    Waar is hier?
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

    Comment


    • #3
      Re: Pentax k-r of Nikon d5000 ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
      Waar is hier?

      Sorry, was de link vergeten: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxkr/page10.asp

      Je moet wel nog ff de nikon d5000 selecteren en controleren of je bij beide camera's (pentax k-r en nikon d5000) dezelfde iso's en raw hebt.

      Ik vind 1 van de 2 er duidelijk uitspringen.

      Comment


      • #4
        Re: Pentax k-r of Nikon d5000 ?

        Oorspronkelijk geplaatst door yuri7474 Bekijk bericht
        Ik vind 1 van de 2 er duidelijk uitspringen.
        Jij ziet duidelijke verschillen? Ik heb de 3200 iso voorbeelden (PEF en NEF) op mijn scherm naast elkaar geplaatst en vergeleken, maar kan echt niet uitmaken welke van beide de beste is.
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #5
          Re: Pentax k-r of Nikon d5000 ?

          Bij de 3200 iso is het verschil misschien minder, maar bij 100, 200, 400 iso enz. raw, vind ik de Pentax k-r een veel scherper/duidelijker, minder soft beeld geven. Niet?

          Comment


          • #6
            Re: Pentax k-r of Nikon d5000 ?

            Zeker in sommige gedeelten van de testfoto valt het heel erg op: de horloge bijvoorbeeld, en ook de paperclips zijn heel "sprankelend" bij de Pentax. Bij de Nikon worden de paperclips als een "grijze brei" weergegeven, lang niet zo klaar als bij de Pentax. En zo kun je meer van dat soort zaken zien als je op verschillende gedeeltes van de foto inzoomt.

            Comment


            • #7
              Re: Pentax k-r of Nikon d5000 ?

              Even voetjes op de grond. Het heeft steeds minder zin om dergelijke beelden te vergelijken. Ok, de verschillen zijn er nog steeds, maar ze worden steeds minder zichtbaar in de praktijk. Bij deze twee betwijfel ik echt of je in praktijk de ene op basis van ISO-kwaliteit zal onderscheiden van de andere.

              Nee hoor, de keuze tss deze twee camera's dient te worden gemaakt op basis van de overige features en ergonomie.

              Het algemene systeem aangeboden door het merk kan ook een rol spelen, maar enkel indien je wil doorgroeien. Maar mijn instinct/ervaring zegt dat om door te groeien, je toch alles wat je bij dit type camera zal kopen zal moeten vervangen. De kost blijft dus quasi gelijk. Enige verschil is als je bij doorgroeien bij 't zelfde merk blijft de overgang geleidelijker kan zijn...

              Ik heb overigens de link zelfs niet bekeken...

              hth, Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #8
                Re: Pentax k-r of Nikon d5000 ?

                Pentax is zekers de betere, bij pentax staan ze een stapje verder dan bij Nikon wat beeldverwerking techniek betreft.
                Studio testopnames zeggen iets maar niet alles, belangrijker is hoe een toestel zich gedraagt in real live, als het licht niet altijd perfect is, als je hoge contrasten hebt etc. Daar ga je het verschil zien, dus in 70 a 80% van de opnames die jij en ik maken, een die verschillen zie je al op postkaart formaat, en daar mag je zeker van zijn dat pentax den uitblinker is.
                Last edited by puerte; 2 mei 2011, 09:18.

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax k-r of Nikon d5000 ?

                  ik zou hem dan toch maar eerder vergelijken met de huidige nikon D5100, is tenslotte de opvolger van de D5000






                  en als je toch echt met de D5000 zelf wil vergelijken :






                  gebruik van deze links wat JIJ zelf nodig- belangrijk vind .
                  Last edited by am-staff; 2 mei 2011, 12:48.
                  2 body's en wat lenzen ..

                  older and wiser ... my arse

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax k-r of Nikon d5000 ?

                    dacht dat ik al veel gezien had in mijn leven, maar dit is werkelijk de zotste vergelijking die ik al ooit ben tegengekomen, je vraagt je eigen af waar halen ze het uit

                    dat de 16mp sony sensor gebruikt in de d5100 in de nikon d7000, pentax k5, sony a580 en sony a55 beter is dan de 12 mp sensor gebruikt in de k-r en de d5000 zal niemand ontkennen. Maar ook hier haalt pentax het meeste uit die sensor met zijn k5.

                    spijtig dat pentax geen model heeft tussen de k-r en de k-5, komt misschien nog wel.
                    maar binnen de 16mp sensor zou ik toch eerder voor de sony a580 gaan dan voor de 5100, heb je tenminste bruikbare live view en toestel met snelle AF

                    als je helemaal het neusje van de zalm wenst zou ik voor de sony a55 gaan kun je integenstelling met de andere echt video gebruiken en ook LV

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax k-r of Nikon d5000 ?

                      Ik ben in het bezit van een D5000 en nog geeen seconde spijt van.
                      Het is een zeer handig toestel dat zowel met manuele bediening als met de vele volautomatische standen prachtige resultaten produceert.
                      Ik werk meestal in de M modus en NEF formaat en als het dan eens snel moet gaan gebruik ik één van de automatische standen en ik ben steeds verbaasd over het goede resultaat. Ik heb de specs van de D5100 gelezen en het groote verschil zit in de censor.
                      De bediening van de D5100 vind ik dan weer iets minder dan de D5000. De zwenkbare monitor is beter bij de D5100 vouwt naar links ipv. beneden bij de D5000 wat de plaatsing van enkele bedieningsknoppen niet ten goede komt.

                      Over de Pentax k-r kan ik u niets zeggen daar ik het toestel absoluut niet ken. Maar Pentax heeft volgens mij toch ook een zeer goede reputatie door de jaren heen.

                      Mvg
                      Spogy
                      Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pentax k-r of Nikon d5000 ?

                        [QUOTE=puerte;3106576]dacht dat ik al veel gezien had in mijn leven, maar dit is werkelijk de zotste vergelijking die ik al ooit ben tegengekomen, je vraagt je eigen af waar halen ze het uit



                        azo ... vertel
                        2 body's en wat lenzen ..

                        older and wiser ... my arse

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pentax k-r of Nikon d5000 ?

                          Is werkelijk om te lachen, welke kwistebiet maakt zulke domme dinges
                          zal vlug een voorbeeldje geven, colordepth 23,5 tegen 22,9, dat is een verschil dat haast niet zichtbaar is maar volgens die vergelijking is het gewogen verschil 40 toz van 25 punten
                          omdat nikon populairder is dan pentax krijgt nikon 40 punten tegenover 7,5 voor pentax, ik heb juist geleerd in het leven dat je moet oppassen voor populaire zaken zijn doorgaans minder in kwaliteit, is in feite ook definitie van populair.

                          kan geen logica vinden in verdeling van de gewichten etc etc etc, puur amateuristische brol van het 35ste knoopsgat.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pentax k-r of Nikon d5000 ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            Is werkelijk om te lachen, welke kwistebiet maakt zulke domme dinges
                            zal vlug een voorbeeldje geven, colordepth 23,5 tegen 22,9, dat is een verschil dat haast niet zichtbaar is maar volgens die vergelijking is het gewogen verschil 40 toz van 25 punten
                            omdat nikon populairder is dan pentax krijgt nikon 40 punten tegenover 7,5 voor pentax, ik heb juist geleerd in het leven dat je moet oppassen voor populaire zaken zijn doorgaans minder in kwaliteit, is in feite ook definitie van populair.

                            kan geen logica vinden in verdeling van de gewichten etc etc etc, puur amateuristische brol van het 35ste knoopsgat.

                            ik begrijp het al ....
                            2 body's en wat lenzen ..

                            older and wiser ... my arse

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pentax k-r of Nikon d5000 ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              Pentax is zekers de betere, bij pentax staan ze een stapje verder dan bij Nikon wat beeldverwerking techniek betreft.
                              Studio testopnames zeggen iets maar niet alles, belangrijker is hoe een toestel zich gedraagt in real live, als het licht niet altijd perfect is, als je hoge contrasten hebt etc. Daar ga je het verschil zien, dus in 70 a 80% van de opnames die jij en ik maken, een die verschillen zie je al op postkaart formaat, en daar mag je zeker van zijn dat pentax den uitblinker is.
                              hoe zeker ben je dat bij je beoordeling van de 'kwaliteit' de ISO de doorslaggevende factor is...
                              hoe zeker ben je dat contrast/verzadiging/verscherping/etc... gelijk zijn... ik zou precies wat voorzichtiger omspringen met dergelijke conclusies, nee?
                              dslr4dummies

                              Comment

                              Working...
                              X