Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 500D EF18-55mm + EF75-300mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 500D EF18-55mm + EF75-300mm

    Dag iedereen!

    Ik ben al een tijdje op zoek naar een degelijke instap reflexcamera. Momenteel werk ik nog altijd met een bridge-toestel, maar ik zou de overstap willen maken naar een toestel met meer mogelijkheden.

    Ik twijfel nog tussen 2 toestellen, namelijk de Nikon 3100D + 18-55mm lens voor 599€ en de Canon 500D EF18-55mm + EF75-300mm voor 699€. In ieder geval zou ik willen werken met een telelens, alleen vraag ik me af of de telelens die bij die Canon zit wel degelijk is. Ik vermoed dat het om volgende lens gaat: Canon EF 75-300mm f/4-5.6.

    Op dit forum heb ik ook al gelezen dat velen onder jullie blijkbaar fan zijn van de 550D (met EF-S 18 - 55) van Nikon, deze staat momenteel 699€ geprijsd . De optionele telelens (CANON EF75-300MM F/4.0-5.6) kost hier 250€, natuurlijk een pakje meer als je de voorgaande camera's bekijkt. Deze zou ik eventueel ook nog overwegen.

    Bijkomend vraagje, op volgend topic (http://forum.belgiumdigital.com/f35/ef-ef-s-140720.html) las ik dat men beter EF lenzen kan nemen dan EF-S lenzen. Kan dit problemen opleveren in de toekomst als ik bijkomende lenzen wil aanschaffen?

    Wat zouden jullie aanraden? Eventueel zou ik de aankoop van een telelens nog wel even kunnen uitstellen. Een vriendin van me vertelde dat er dikwijls nog koopjes te doen zijn via forums als deze bijvoorbeeld waar je degelijke lenzen tweedehands kan kopen. Voorlopig weet ik nog niet veel af van dergelijke zaken ... vandaar dat ik jullie mening ten zeerste op prijs zou stellen!

    Alvast bedankt voor jullie reacties!
    Lumix DMC-FZ8

  • #2
    Re: Canon 500D EF18-55mm + EF75-300mm

    Het verschil tussen de EF en EF-s lenzen is dus gewoon dat de EF lenzen zowel op crop-cameras en full-frame's bruikbaar zijn en EF-s enkel op crop.
    Dus als je later zou overstappen naar full-frame, dan zijn je EF-s lenzen niet meer bruikbaar,
    maar persoonlijk zou ik zeggen niets van aantrekken en lenzen kopen die je het meest interesseren op dit punt ;-)
    (info over cropfactor en dergelijk zijn ook te vinden in het topic die je zelf linkte)

    Dan van de verschillende camera's: misschien even hier een oogje op werpen:http://forum.belgiumdigital.com/f9/c...-a-348957.html

    Hoofdzakelijk eerst uitmaken of de canon- of nikonweg wil opgaan, eenmaal je dit gekozen hebt blijf jer er meestal bij (op enkele uitzonderingen die plots hun volledige kit verkopen om over te stappen naar de andere).

    En als laatste misschien nog de telelens, moet je volledig zelf beslissen, de 75-300 krijgt nu niet bepaald super reviews, maar 250 euro voor een deftige lens is nog steeds moeilijk ;-)
    En zoals je vriendin zegt, via het forum kan je idd wel koopjes doen. Het is sowieso niet slecht eerst eventjes je camera te leren kennen, en ermee leren omgaan, en dan kan je nog altijd zien of je het tele-bereik mist of niet en dan kan je nog steeds op zoek gaan naar een telelens of tweedehands of nieuw.

    Groeten

    Jonathan
    Groeten Jonathan

    Comment


    • #3
      Re: Canon 500D EF18-55mm + EF75-300mm

      Indien 550D dan met 18-55 IS + 55-250 IS

      Laat de 75-300 links liggen , dat is een oudere en niet zo goede, di9e men nog in kits probeert te slijten.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 500D EF18-55mm + EF75-300mm

        Teveel keuze hebben is ook niet goed

        Als ik de 550D zou kopen, dan zou het voorlopig wel zonder telelens zijn, die staat minimum 250€ geprijsd & alles samen zit ik boven mijn budget.

        Wat ik me echter afvraag, de telelens die bij de 500D zit, kan men hier deftige resultaten mee halen? Geeft dit enorm veel verschil tegenover een telelens die men er apart bijkoopt?
        Lumix DMC-FZ8

        Comment


        • #5
          Re: Canon 500D EF18-55mm + EF75-300mm

          Oorspronkelijk geplaatst door greendwarf Bekijk bericht
          Teveel keuze hebben is ook niet goed
          Geeft dit enorm veel verschil tegenover een telelens die men er apart bijkoopt?
          Je spreekt toch enkel van de 75-300(of lees ik zo verkeerd), dus ofje die nu erbij koopt of achteraf maakt het totaal niets uit (enkel beetje in prijs)? Moet wel gezegd worden, die 75-300 is toch wel al een ouder objectief, dus persoonlijk zou ik uitkijken naar een ander, bv de genoemde 55-250, iets minder tele maar die is ook wel leuk. Het is nu ook niet dat die 75-300 SLECHT zal presteren ofzo, maar er zijn betere op de markt in zelfde prijsklasse :-)
          Groeten Jonathan

          Comment


          • #6
            Re: Canon 500D EF18-55mm + EF75-300mm

            Het is nu ook niet dat die 75-300 SLECHT zal presteren ofzo
            Komaan !
            Dit is een consumerlens van de jaren 90 toen iedereen blij was met een 10x15cm printje.
            Als je er één kan KRIJGEN nog best bruikbaar voor fotos op je blog, maar geef er geen geld meer aan

            Comment


            • #7
              Re: Canon 500D EF18-55mm + EF75-300mm

              ik heb het echt wel over SLECHT eh (vandaar ook in capitals), maar zoals ik ook al zei, kan je veel beter uitkijken naar een ander objectief, zeker te vinden in zelfde prijsklasse en zelfs lager ;-)


              Groeten Jonathan
              Groeten Jonathan

              Comment


              • #8
                Re: Canon 500D EF18-55mm + EF75-300mm

                Daarjuist ben ik na mijn werk even bij Saturn geweest. Daar zag ik de 550D met de 18-FF IS lens staan voor 700€, maar ze hadden wel een aparte Tamron lens, 75-300 als ik mij niet vergis die ook past op de Canon voor 149€. De 75-250 IS lens was er ook voor 249€.

                Ik zag echter ook nog een andere aanbieding, de D3100 van Nikon samen met de 18-55 VR lens + de 55-200 VR lens voor 750€. Dit is volgens mij ook een interessante kit om mee te starten? Als ik eerlijk moet zijn gaat mijn voorkeur nog altijd uit naar de Canon, maar jammergenoeg speelt mijn portefeuille ook mee in deze beslissing.

                Nu heb ik nog een aantal vragen:
                - moet men altijd een statief gebruiken bij een telelens? Als men buiten een foto neemt op klaarlichte dag, moet dit volgens mij wel lukken?
                - welke telelenzen raden jullie aan om apart bij te kopen? Ik heb hier persoonlijk niet echt verstand van.
                - naar het schijnt is er op fotovlak niet echt veel verschil tussen de 500D en de 550D, er zit naar zeggen wel een groot verschil in het gebied van filmopnames. Bij de 500D hoor je blijkbaar de lens constant scherpstellen. Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen & die dit als storend ondervinden?

                Alvast bedankt voor jullie hulp tot nu toe!
                Lumix DMC-FZ8

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 500D EF18-55mm + EF75-300mm

                  je mag niet alleen je budget laten meespelen

                  elke speler op de markt levert goeie toestellen af, zeker in DSLR-wereld, of dit nu canon, nikon, sony of pentax is

                  elk merk heeft zijn voor- en nadelen, dit in accessoires / specs / aanbod / ...

                  indien je op je budget bezig blijft maar je wilt perse een tele, ga dan eventueel hier het 2dehands aanbod eens af
                  regelmatig komen er hier eos 450d en modellen van andere merken te koop staan van mensen hier die ook met een instapmodel zijn begonnen en nu een stap verder gaan omdat ze hebben uitgemaakt waar hun interesse gebied ligt en dus hun materiaal beginnen toe te spitsen daarop

                  wat ook heel belangrijk is om niet te zeggen het belangrijkste: jij moet het toestel bedienen en hanteren dus wat eigenlijk cru gesteld primeert is, welk merk / model geniet je voorkeur en dan spreek ik niet puur over de naam maar over belangrijkere dingen zoals:
                  - bediening
                  - menu
                  - handligging
                  en er zijn nog andere dingen vermoed ik die anderen wel aan dit lijstje zouden kunnen toevoegen

                  over een ding zal iedereen het hier eens zijn, het 2de hands aanbod en zeker in objectieven en flitsers zal een stuk groter zijn voor canon en nikon DSLR alhoewel dit deels wijzigt aangezien de sony's overweg kunnen met een deel minolta lenzen aangezien de vatting van sommigen hetzelfde is

                  dus kijk rond, contacteer eventueel mensen die een toestel verkopen in occassie, neem ze ter hand, ... en beslis op basis daarvan gecombineerd met je portemonnee
                  je kan ook zeggen van ik maak gebruik van tele dus ik zoek een body met enkel een tele

                  Oorspronkelijk geplaatst door greendwarf Bekijk bericht
                  Nu heb ik nog een aantal vragen:
                  - moet men altijd een statief gebruiken bij een telelens? Als men buiten een foto neemt op klaarlichte dag, moet dit volgens mij wel lukken? => neen, je hebt niet noodzakelijk een statief nodig, als je je sluiters voldoende kort kan houden, zal je dit zelfs amper nodig hebben, en nog minder als je lens beeldstabilisatie meeheeft
                  - welke telelenzen raden jullie aan om apart bij te kopen? Ik heb hier persoonlijk niet echt verstand van. => begin met een standaard kit-telezoom zoals de 55-250 IS bij canon of een 55-200 VR bij nikon, voor de andere merken ken ik ze nu niet onmiddellijk uit het hoofd
                  Last edited by SVIS; 2 mei 2011, 19:05.
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment

                  Working...
                  X