Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Summer hiking alps & photography

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Summer hiking alps & photography

    Hallo

    Voor deze zomer heb ik een trektocht gepland door de alpen, het Mont Blanc massief. Met rondtrekken en bivakkeren heb ik wel heel wat ervaring maar het fotograferen in de alpen, überhaupt het fotograferen op trektochten, is nieuw voor mij. (Daarmee het kiekjes nemen buiten beschouwing gelaten) Daarom ben ik benieuwd of hier mensen zijn die hun ervaring willen delen ivm het fotograferen tijdens trektochten. Hetzij, waar moet ik op letten bij de voorbereiding, of hoe neem ik mijn materiaal mee en wat neem ik het best mee aan accesoires (Lenzen/filters, geheugenkaarten vs harddisk, tripod mee, ja/nee, etc.,..) ?

    De tocht gaat over ongeveer +300km over een maximale hoogteverschil van om en bij de 2000m. We verwachten heel erg warm weer maar op grote hoogtes ook sneeuwval.

    Ik werk zowel digitaal als analoog (middenformaat).

    Zeer benieuwd naar jullie ervaringen!
    Last edited by Galileo; 1 mei 2011, 11:49.
    "Why fake it, when you can create it"

  • #2
    Re: Summer hiking alps & photography

    ......
    Last edited by Galileo; 1 mei 2011, 14:18.
    "Why fake it, when you can create it"

    Comment


    • #3
      Re: Summer hiking alps & photography

      Niet gemakkelijk om met een DSLR zo op stap te gaan.

      Zorg ervoor dat je snel aan je fotomateriaal kan, anders sleur je ermee en gebruik je het niet, omdat je op de duur de moeite niet meer wil doen om telkens in je rugzak te gaan snollen naar je toestel. Zorg ervoor dat je er snel bij kan. Bevestig bijvoorbeeld met enkele carabiners je toestel aan je rugzak, zodat ie tegen je borst aan hangt. Het gewicht rust op je schouders en heup, en je kan er toch snel bij.

      Neem zeker een CPL mee voor je standaardlens. Ik zou twee lenzen meenemen, iets van 16-85 en 80-400 of zo. Een CPL op je 16-85, en mocht je willen inzoomen, gebruik je de andere lens. Om eerlijk te zijn neem ik een telelens zelfs niet meer mee in de bergen, wegens niet de moeite. In het Mont-Blanc massief zou ik ook niet aanraden om hiermee extra te sleuren. Het is geen wildlife spotting he! Dan opteer ik eerder voor een extra groothoek.

      Extra geheugen heb ik nog niet nodig gehad. Als je geen kiekjes trekt en echt selectief bent, ga je er echt geen nood aan hebben hoor. Kiekjes kan je trouwens altijd op jpeg doen, en dan kom je zeker toe!

      Een statief is leuk, maar zo zwaar en onhandig voor die ene foto. Een beanbag op je knieën werkt ook, en kan je nadien nog opeten als je hem met rijst vult vooraf

      You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


      Comment


      • #4
        Re: Summer hiking alps & photography

        kijk eens naar deze post:

        'Hoe best een camera ronddragen tijdens een trekking in een berglandschap'. Deze staat net onder jou berichtje, en deze 'Rugzak trektocht' paar pagina's lager.
        Sony RX10 Mark IV
        nog een fijne dag verder!
        Guido

        Comment


        • #5
          Re: Summer hiking alps & photography

          Aha, bedankt voor de tips so far!
          "Why fake it, when you can create it"

          Comment


          • #6
            Re: Summer hiking alps & photography

            Het hangt ook een beetje af van het niveau van je tocht en welke andere spullen je nog allemaal moet meezeulen.
            Slaap je in berghutten of draag je ook een tent? Moet je zelf je eten maken of niet? Heb je klimmateriaal bij of niet? Op welke hoogte bevindt je je hoofdzakelijk?
            Hoe minder verplichte dingen je bij hebt, des te meer fotomateriaal je kan meenemen.
            Hoe hoger je zit, des te vermoeiender om het allemaal te dragen.
            Bij mijn laatste trip had ik enkel mijn breedhoek bij. Het was slechts 3 dagen, maar ik had dan ook 15 kg mee te dragen (klimmateriaal, warme kleding, slaapzak, water) en ging tot boven de 6000m. Camera zat gewoon in de grote rugzak wegens het draagcomfort. Op zo'n tocht zorg je vanzelf voor 'rustpauzes' om foto's te maken, waarbij je je rugzak even af doet.
            Ook bij een minder zware tocht (2 weken - 350km - 5000m) had ik m'n spullen in de grote rugzak (10kg). Toen had ik ook een 70-300mm lens bij omdat deze trip zich leende om portretten te schieten.
            Ook eens tot 5800m gegaan met tent, slaapzak, matrasje, eten, drinken, ... Ik heb het toen gehouden bij een compactcamera
            Statief? Iemand anders kan ook een foto van jou maken totdat jij zelf zegt of die geslaagd is of niet (vooraf camera instellen). Pano's om te stitchen, kan je ook uit losse hand. Een steen (of een beanbag zoals ajuin zei) zijn ook hulpmiddelen. Enkel als je speciale compo's wil maken met lange sluitertijden, of als je een sterrenspoor wil fotograferen, zit je met een probleem. Vraag jezelf af of jij dat soort foto's maakt. Je zal wellicht ook een ND filter nodig hebben indien er te veel licht aanwezig is.
            Verder moet ik zeggen dat ajuin de meest praktische dingen reeds heeft gezegd. De methode van het gebruik van carabiners is iets wat zeker de moeite kan zijn indien je er een praktische tas voor hebt.
            Bekijk oons eens het gelijkaardige topic http://forum.belgiumdigital.com/f57/...ap-363624.html waar je een vb foto ziet van die methode.

            Comment


            • #7
              Re: Summer hiking alps & photography

              hallo,

              m.i. hangt het ook zeer af van het soort tocht en je gezelschap.
              Het is een groot verschil tussen met anderen op trektocht gaan en dat zo kwalitatief mogelijk te willen documenteren en een trektocht te doen om te fotograferen.

              Bijna onafhankelijk van het niveau van je tocht kan het voor je gezelschap problematisch zijn als je veel 'tijd verspilt' met het fotograferen, of je nu in cordé moet lopen of niet.
              Als je gewoon bent van met een 6x7 cm analoog toestel te werken zal compositie en nadenken over de foto wel zeer belangrijk zijn voor u, met statief werken ev ook ( grote fysieke inspanningen (van de fotograaf) en haarscherpe fotos gaan niet vaak samen ).
              Tijdens trektocht of klimmen zijn de momenten met het mooiste licht vaak ook de momenten ' dat het vooruit moet gaan' (bij vroeg vertrekken, of als het al meer dan tijd wordt om terug 'binnen' te zijn)

              Voor mij werkt een toestel met groothoek-lichte tele (vb 18-105) in tas met riem voor op de buik het beste in combinatie met rugzak voor trektocht. (zonder rugzak draag je die gemakkelijker op je rug gekeerd) Ev extra materiaal zou je dan in je rugzak kunnen stoppen.
              Je bent dan wel beperkt in mogelijkheden ; maar je hebt uw toestel wel altijd bij de hand.
              vb lowepro off trail ; met gewone plastiekzak erbij om indien nodig als hoes te gebruiken.

              hopelijk heb je er iets aan,
              groeten, Geert.

              Comment


              • #8
                Re: Summer hiking alps & photography

                We weten ondertussen dat we over 3000m gaan. Een gemiddelde dag is ca 7h stappen (theoretisch), over 350km. Al wat in m'n rugzak gaat, passeert de weegschaal. Tot ik met fotografie materiaal begin, dan heb ik de neiging het wegen over te slaan. Klimmateriaal hebben we ook bij. Tot nu toe gebruik ik ook een carabiner , zoals ajuin ook aangaf, waar ik de strap in vastklik. Zelfs op een gewone dagtocht werkt dit vrij efficiënt. Zo'n tas voorop bevestigen lijkt me absoluut niet handig gezien de hoogteverschillen, de dagelijkse afstanden en eventueel ook het weer. Daarnaast loop ik ook steeds met topo's rond. Maar geen slecht idee, in andere condities. We bivakkeren voornamelijk, hebben dus een tent bij, berghutten en refuges staan ook op de planning en voor het overgrote deel van de route voorzien we zelf in eten.
                We zijn in ons team allemaal bezig met fotografie. De middenformaat zal enkel tijdens de lange pauzes uit de rugzak kunnen, 'smorgens en 'savonds dus. Maar ik wil ze zeker mee. De 70-200 laat ik inderdaad beter thuis, makes sense en compenseert de middenformaat dan een beetje
                CPL, genoeg geheugenkaartjes (of harddisk?), extra batterijen, ND filters...

                Bedankt voor de tips
                Last edited by Galileo; 4 juni 2011, 20:18.
                "Why fake it, when you can create it"

                Comment


                • #9
                  Re: Summer hiking alps & photography

                  Oorspronkelijk geplaatst door Galileo Bekijk bericht
                  Tot nu toe gebruik ik ook een carabiner , zoals ajuin ook aangaf, waar ik de strap in vastklik. Zelfs op een gewone dagtocht werkt dit vrij efficiënt. Zo'n tas voorop bevestigen lijkt me absoluut niet handig gezien de hoogteverschillen, de dagelijkse afstanden en eventueel ook het weer. Daarnaast loop ik ook steeds met topo's rond. Maar geen slecht idee, in andere condities.
                  Loop je dan niet het gevaar dat je camera in het rond begint te zwieren? (ik neem nu even aan dat je met stokken wandelt en dus je handen tijdens het wandelen niet vrij hebt)

                  Gewoon omdat ik geïnteresseerd ben in jouw oplossing: Hoe pak je het aan bij slecht weer? Regenhoes of iets dergelijks?

                  Ik gebruik tot nu toe altijd een tas die ik ter hoogte van mijn borstriem hang, dan hangt de tas zeker niet in de weg bij het stijgen. (knieën raken de tas dus nooit) Is denk ik wel alleen maar handig met een tas die opengaat langs de kant van het lichaam ipv omgekeerd (want dan zit het 'deksel' in de weg).

                  veel plezier met je tocht
                  Sony a55 - Tamron 17-50 f/2.8 - Sigma 70-300 f/4-5.6 apo dg macro

                  Comment


                  • #10
                    Re: Summer hiking alps & photography

                    @ Wallieman: Bedankt
                    Ik gebruik 3 verschillende backpacks, afhankelijk van het doel.
                    De Lowepro Vertex100, als het enkel op fotograferen aankomt. Vooraan op de borst klip ik in elke schouderriem een carabiner, waar ik dan de strap van de camera in vasthaak, soms enkel rechts of links, soms beiden. (Ik werk niet graag met de strap rond m'n nek, vandaar.) Meestal heb ik de camera dan wel bij de lens vast.
                    De Vaude Daytour26: een daypack, ideaal om te gaan klimmen, skieën of een dag te gaan wandelen enzomeer. Handig is dat deze zak veel mogelijkheden biedt om materiaal op te binden. Ook hier weer haak ik een carabiner in de schouderriem, waar ik de strap in vasthaak. Zo weet ik zeker dat ik de camera niet naar beneden laat donderen. Met de breedhoeklens erop past de camera toevallig goed in de riemen op de zijkant van de rugzak. Ook met de telelens lukt het aardig mbv de riemen. Als je je er verder bewust van bent dat de camera op de zij hangt, kom je er handig vanaf zonder blutsen ed. Hier hangt de camera meestal uit de rugzak, simpelweg om dat ik halverwege, de rugzak niet van me af kan gooien. Niet de meest ideale oplossing maar het werkt.
                    Bij de tasmanian tiger pathfinder van 'tzelfde, al gaat de camera hier tot nu toe meestal gewoon de zijtas in.

                    Met de Lowepro photo sport series benaderen ze nu ondertussen bijna de ideale kleine backpack maar ze mist extra mogelijkheden om materiaal op te binden. Het voordeel van de pentax is ook dat hij stevig erg weersresistent is wat vertrouwen in het toestel heeft. Met de regenhoes op lukte dat tot op vandaag perfect. Ik vraag wel af of dat ook zo zal zijn in het hooggebergte. Tijdens het klimmen zoek ik echt naar een minimum aan gewicht en een maximum aan efficiëntie.
                    "Why fake it, when you can create it"

                    Comment

                    Working...
                    X