Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studioflitsers of Speedlites?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Studioflitsers of Speedlites?

    Hallo forumleden,

    Binnenkort schaf ik mij een 'studio' aan... (flitsers, softboxes, snooters, syncrokabel, lichtmeter......)
    Nu vroeg ik mij af: waarom zo'n grote studioflitsers, en niet een paar Speedlites (ik heb al een SB900).

    Wat is het voordeel van zo'n grote Flitsers in een studio? Bediening?

    Dank bij voorbaat,
    Jasper

  • #2
    Re: Studioflitsers of Speedlites?

    beiden gaan.
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Studioflitsers of Speedlites?

      Het gaat grotendeels over Power t.o.v. Draagbaarheid

      Grote studioflitsers zijn zwaar, moeilijker verplaatsbaar en soms niet te gebruiken buiten tenzij met een battery pack.
      Daartegenover zijn ze een pak krachtiger: de kracht wordt uitgedrukt in WattSeconden.
      Studioflitsers heb je in 400, 800, 1200 enz. Ws. Ter illustratie, een speedlight type SB900 wordt normaal niet in Wattseconden uitgedrukt, maar mocht je dat doen dan heeft dat ongeveer 100 Ws. Je hebt dus 4 SB900's nodig om ruwweg dezelfde maximale power te hebben als één 400 Ws studioflits.
      Dat wil niet zeggen dat je altijd al die kracht nodig hebt.

      Het gaat er volgens mij heel sterk van afhangen wat en waar je vooral van plan bent om te fotograferen....

      1) enkel studioopnames => Dan ga je met een studioflitserset goedkoper gediend zijn
      2) hoofdzakelijk studio, soms op locatie => check dan eventueel de krachtige draagbare studioflitsers met batterypack
      3) beide, en denk je te kunnen volstaan met 400 Wattseconde, check dan even de Elinchrom Ranger Quadra: een mooi compromis tussen draagbaarheid en power
      4) vooral op locatie: dan zou ik persoonlijk liever hoger genoemde Ranger Quadra hebben of een set SB900's. Tenzij je vaak in volle zon moet werken, dan zijn die flitsen weer niet krachtig genoeg en heb je weer de flitsen uit optie 2 nodig...

      Just my 2 cents :-)
      Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
      Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
      GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

      Comment


      • #4
        Re: Studioflitsers of Speedlites?

        Oorspronkelijk geplaatst door Jasper1 Bekijk bericht
        Binnenkort schaf ik mij een 'studio' aan... (flitsers, softboxes, snooters, syncrokabel, lichtmeter......)
        Nu vroeg ik mij af: waarom zo'n grote studioflitsers, en niet een paar Speedlites (ik heb al een SB900).
        De beste manier om te weten wat je nodig hebt en zo geen verkeerde dingen te kopen is er eerst kennis mee maken...

        dat kan gemakkelijk tijdens een workshop. Tal van BD leden verzorgen workshops, d'r is een breed aanbod! Bij mij kan bijvoorbeeld te recht voor een strobist workshop

        naast de power, die ik persoonlijk niet zo belangrijk vind (ik heb zelden een tekort aan power met mijn flashes), is het voornaamste verschil voor mij het piloot licht op een studio flits... een pilootlicht zorgt er voor dat je beeld kan modelleren voor dat je je foto maakt...
        en een ander verschil is dat je geen batterijen moet opladen!!

        daarentegen het voordeel van reportage flashes is de flexibiliteit, de draagbaarheid, universeel inzetbaarheid.

        Kies voor studio lichten als je een studio hebt...
        kies voor reportage lichten als je op locatie werkt...
        Last edited by d_oracle; 24 mei 2011, 16:19.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Studioflitsers of Speedlites?

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          is het voornaamste verschil voor mij het piloot licht op een studio flits... een pilootlicht zorgt er voor dat je beeld kan modelleren voor dat je je foto maakt...
          Miste ik ook als antwoord tot nu toe. Pilootlicht maakt een groot verschil.

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          Kies voor studio lichten als je een studio hebt...
          kies voor rapportage lichten als je op locatie werkt...
          Zo doe ik het ook

          Ik gebruik mijn externe flitsers soms ook als alternatief om witte achtergrond uit te lichten of als haarlicht. Zo heb ik dan 2 studiolampen voor het model. Op die manier bespaar je je direct een grote aankoop aan studioflitsers. Met 1 lamp kun je al veel doen, maar als je al wat verder gaat, dan heb je toch al snel drie of meer lampen nodig.

          Ik denk dat je ook wat moet gaan zien wat je graag doet (ik las bv. in een van je posts dat je eigenlijk heel graag concertfotografie wilt gaan doen, lijkt me alvast iets anders dan studiofotografie ). De ene werkt liever met studiolampen, de andere met flitsers. Ik neig zelf meer naar studiolicht, maar maak toch ook wel vaak gebruik van de gewone flitsers.
          Denk even goed na vooraleer je 1000-en euro's spendeert aan iets dat je dan toch weer van de hand wil doen omdat het je niet bevalt.
          Al doende leert men...

          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Studioflitsers of Speedlites?

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            De beste manier om te weten wat je nodig hebt en zo geen verkeerde dingen te kopen is er eerst kennis mee maken...

            dat kan gemakkelijk tijdens een workshop. Tal van BD leden verzorgen workshops, d'r is een breed aanbod! Bij mij kan bijvoorbeeld te recht voor een strobist workshop

            naast de power, die ik persoonlijk niet zo belangrijk vind (ik heb zelden een tekort aan power met mijn flashes), is het voornaamste verschil voor mij het piloot licht op een studio flits... een pilootlicht zorgt er voor dat je beeld kan modelleren voor dat je je foto maakt...
            en een ander verschil is dat je geen batterijen moet opladen!!

            daarentegen het voordeel van rapportage flashes is de flexibiliteit, de draagbaarheid, universeel inzetbaarheid.

            Kies voor studio lichten als je een studio hebt...
            kies voor rapportage lichten als je op locatie werkt...
            ik kan je zeker koen zijn ws aanraden, heb hem zelf al gevolgd en meer dan tevreden

            nu kan ik je meedelen dat ik momenteel in mijn studio (5,5x3) alleen maar gebruik maak van reportageflitsen (YN-460 2) en dit lukt meer dan aardig voor mij

            ooit zal er wel is een studioflitser komen voor het gemak en idd dat pilootlicht om het effect beter te zien op voorhand maar dit is toekomst

            qua prijs zit je als je nog geen uitrusting hebt, zowel met reportageflitsen als met een studio-kit hetzelfde want in een studio-kit heb je onmiddellijk de statieven e.d.
            als je kiest voor reportageflitsen (a la strobist) moet je apart gaan kijken voor statieven, manuele flitsers (sb-900 is dan heel duur wel), swivels, paraplu's, triggers, ...

            dus als je wat degelijk materiaal wilt, ook in de reportageflitsen, moet je ook investeren hoor, voor plu's kan je goedkoop gaan, voor flitsers ook maar een degelijk statief en swivel kosten ook

            aan jou de keuze wat je wenst, mobiliteit of niet
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: Studioflitsers of Speedlites?

              Het komt er eigenlijk op neer waar je ze gaat gebruiken :
              Buiten : dan zijn SpeedLites aan te raden
              Studio : dan zou ik voor echte studio lampen gaan.

              Het probleem is dat niet iedereen een permanente studio heeft, en dan moet je beginnen met telkens je flitsers opzetten, achtergrond systeem opzetten, softbox in elkaar steken (en dat is soms niet echt makkelijk jammer genoeg) ... en na je shoot weer alles uit elkaar halen. Persoonlijk denk ik dat het telkens in- en uitpakken van studiolampen de levensduur ook niet echt bevorderd.

              Ga je dus telkens je 'studio' opnieuw moeten opzetten dan zou ik ook naar Speedlites gaan eerlijk gezegd, die kunnen hier beter tegen.

              Ga je op prijs spelen dan kom je bedrogen uit als je kwaliteit wilt vrees ik.

              Ik heb bvb een 580EX II gekocht, CP-E4 battery pack omdat je anders nogal snel batterijen moet wisselen, een degelijke Manfrotto om ze op te zetten, een PhotoFlex Pro swivel en een degelijke 100cm plu met nog een Elinchrom SkyPort Universal receiver ... prijskaartje voor twee zo'n set ups komt serieus overeen met een BXRi 500Watt To Go set van Elinchrom, koop een D-Lite4 IT set met een battery pack en je komt goedkoper uit ... en je hebt véél meer power, maar minder draagbaar dan de 580EX set

              Je kan prima uit de voeten met enkele SpeedLites, maar ik heb ondertussen met vier 500 Watt Elinchrom BXRi kunnen werken ... en dat is toch nog iets anders hoor ... jammer dat ze zo groot zijn, en duur
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment


              • #8
                Re: Studioflitsers of Speedlites?

                Ok, ik heb heel wat informatie hier. En ik heb het gevoel dat eigenlijk de twee echt mogelijk zijn. Zeker in mijn geval (omdat ik beide zou doen: studio en locatie).

                Ik denk dat ik voor Elinchrome kies.
                Maar dan is het enkel nog: de ranger quadra RX, of de D-lite-it's.
                Hier is het dan ook weer kiezen tussen compactheid, of kracht. Maar ik denk dat die ranger quadra's best wel nog genoeg kracht geven.
                Iemand ervaring met die dingen?

                Groet
                Jasper

                Comment


                • #9
                  Re: Studioflitsers of Speedlites?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jasper1 Bekijk bericht
                  Ok, ik heb heel wat informatie hier. En ik heb het gevoel dat eigenlijk de twee echt mogelijk zijn. Zeker in mijn geval (omdat ik beide zou doen: studio en locatie).

                  Ik denk dat ik voor Elinchrome kies.
                  Maar dan is het enkel nog: de ranger quadra RX, of de D-lite-it's.
                  Hier is het dan ook weer kiezen tussen compactheid, of kracht. Maar ik denk dat die ranger quadra's best wel nog genoeg kracht geven.
                  Iemand ervaring met die dingen?

                  Groet
                  Jasper

                  D-lite-it's = 400 Ws
                  Ranger Quadra RX = 400 Ws
                  Als je een 2e kop aansluit op de batterij van de Quadra ga je naar max 66%

                  Je gebruikt natuurlijk die flitsen niet op volle kracht dus normaal ga je nog moeten minder zetten.

                  De prijs zal hier eerder de doorslag geven denk ik

                  http://forum.belgiumdigital.com/f11/...er-364475.html
                  Als je snel bent heb je al een heel stuk van wat je nodig hebt.
                  Last edited by zunoel; 2 mei 2011, 07:12.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Studioflitsers of Speedlites?

                    ik heb reeds veelvuldig gebruikt gemaakt van een huurstudio met elingcrome rx 600 flitsers, zelf heb ik de bxri 500 set gehad maar snel weer verkocht, nu werk ik met speedlights en tot hiertoe heb ik al elke foto kunnen maken die ik wilde maken zowel op locatie als studiogebruik.
                    Ben volledig overgestapt op het gebruik van speedlights,

                    de quadra's zijn "redelijk" goed maar zeer zeker te duur voor wat het is, zoveel geld zijn ze zeker niet waard...

                    een paar flitskopjes met batterij en je bent duizenden euro's armer, voor een paar 100 euro bereik je hetzelfde wat sommigen ook mogen beweren.....
                    http://www.jvs-photography.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Studioflitsers of Speedlites?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                      een paar flitskopjes met batterij en je bent duizenden euro's armer, voor een paar 100 euro bereik je hetzelfde wat sommigen ook mogen beweren.....
                      ik ben het daar helemaal mee eens...

                      voorbeeldje met een goedkope YN460 II flash van 35€ in een 28" westcott softbox

                      met een quadra in een softbox had je net hetzelfde resultaat...

                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Studioflitsers of Speedlites?

                        Studio = studioverlichting
                        Op locatie = een mobiele oplossing

                        In een studio steeds prutsen met batterijen is vervelend, 4xAA/flits.
                        Ik heb een lader voor 10 en dat ding zit veel in het stopcontact.
                        De studioflitsers zijn ook sneller klaar en hebben koeling.

                        Ik zou een 2-tal studiokoppen kopen, ook om een BG uit te lichten vind ik die beter, en de rest me! draagbaar materiaal doen.

                        Voor de studioflitsers softboxen, de plu's, beauty dishes ed kun je voor beide gebruiken (enk ik mits de juiste montagemogelijkheden.

                        Veel suk6.
                        Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                        BE-Wommelgem
                        .: 20D & D700 :.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Studioflitsers of Speedlites?

                          zelf heb ik in tegenstelling van wat ik geregeld hoor geen problemen met de batterijen van mijn flitsers, zelden heel zelden moet ik nieuwe batterijen plaatsen tijdens een shoot , dat is me mss 2 of 3 keer gebeurt, herladen doen ze in die mate dat ze sneller zijn dan dat ik kan fotograferen dus dat probleem heb ik dan ook weer niet....
                          natuurlijk hoor ik ook wel eens dat er fotografen zijn die tijdens 1 enkele shoot honderden en honderden foto's maken zelfs al gehoord van 1000 ......en dat begrijp ik dan weer niet, ma goed dat zal vast wel aan mij liggen .....
                          doorgaans voor binnen of studiogebruik zeg maar werk ik in de manuele modus, mijn flitsers staan meestal op 1/4 of zelfs 1/8 power en daar kom ik meestal mee toe en geloof me dan is elke flitser bliksemsnel terug klaar...

                          vergeet niet het grote voordeel van speedlights tov studio flitsers dat is de snelheid....
                          snelle bewegingen bevriezen is niet eens zo moeilijk met kleine flitserkes , met studio flitsers daarentegen......alleen de heel dure zijn "redelijk" snel natuurlijk totaal niet in verhouding van een speedlight want die is vele en vele malen sneller....
                          studioflitsers zijn het snelst op hun vol vermogen en als er nu iets is dat onhandig is dan is het wel dat....
                          velen zeggen dat je nooit licht genoeg hebt , wel ikzelf ondervind het tegenovergestelde, met studio licht steeds licht teveel....

                          tja , ik weet het dat ik nen tegendraadse ben maar zo is het nu eenmaal ......

                          heb met vanalles al gewerkt , ook bowens is hier al gepasseerd, voor mijn doen speedlights absoluut , maar eenieder doet wat hem wil he, ik heb in het verleden ook bakken met geld uitgegeven aan die spullen , het kon niet duur genoeg zijn....nu enkele jaren later moet ik helaas vaststellen dat ik alles wat ik ooit al deed evengoed met speedlights gaat.....tja , al doende leert men he....
                          http://www.jvs-photography.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Studioflitsers of Speedlites?

                            Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                            zelf heb ik in tegenstelling van wat ik geregeld hoor geen problemen met de batterijen van mijn flitsers, zelden heel zelden moet ik nieuwe batterijen plaatsen tijdens een shoot , dat is me mss 2 of 3 keer gebeurt, herladen doen ze in die mate dat ze sneller zijn dan dat ik kan fotograferen dus dat probleem heb ik dan ook weer niet....
                            natuurlijk hoor ik ook wel eens dat er fotografen zijn die tijdens 1 enkele shoot honderden en honderden foto's maken zelfs al gehoord van 1000 ......en dat begrijp ik dan weer niet, ma goed dat zal vast wel aan mij liggen .....
                            doorgaans voor binnen of studiogebruik zeg maar werk ik in de manuele modus, mijn flitsers staan meestal op 1/4 of zelfs 1/8 power en daar kom ik meestal mee toe en geloof me dan is elke flitser bliksemsnel terug klaar...

                            vergeet niet het grote voordeel van speedlights tov studio flitsers dat is de snelheid....
                            snelle bewegingen bevriezen is niet eens zo moeilijk met kleine flitserkes , met studio flitsers daarentegen......alleen de heel dure zijn "redelijk" snel natuurlijk totaal niet in verhouding van een speedlight want die is vele en vele malen sneller....
                            studioflitsers zijn het snelst op hun vol vermogen en als er nu iets is dat onhandig is dan is het wel dat....
                            velen zeggen dat je nooit licht genoeg hebt , wel ikzelf ondervind het tegenovergestelde, met studio licht steeds licht teveel....

                            tja , ik weet het dat ik nen tegendraadse ben maar zo is het nu eenmaal ......

                            heb met vanalles al gewerkt , ook bowens is hier al gepasseerd, voor mijn doen speedlights absoluut , maar eenieder doet wat hem wil he, ik heb in het verleden ook bakken met geld uitgegeven aan die spullen , het kon niet duur genoeg zijn....nu enkele jaren later moet ik helaas vaststellen dat ik alles wat ik ooit al deed evengoed met speedlights gaat.....tja , al doende leert men he....
                            zelfs met een vers setje batterijen kan je al rond de 1000 foto's maken zenne met een speedlight, afhankelijk van je 'modifier'

                            ik heb nu nog geen studioflitsers in mijn bezit of gebruikt en ik gebruik in mijn studio ook puur speedlights

                            soms is het mss 'klooien' met die batterijen maar die zijn bij mij echt wel snel gewisseld zenne
                            modellen zien er bij mij toch ook geen graten in
                            ik werk met de YN-460 II en het is zoals koen hierboven ook toont
                            tot een tijd geleden deed ik het met shoot-through paraplu's in de studio, nu heb ik een reflector paraplu ook aangeschaft maar nog niet getest maar ik heb ook een 60x90 jinbei softbox en ik hoef de flits zelfs nu minder vermogen te geven met deze softbox dus in de toekomst zullen er nog wel een paar softboxen volgen maar overweeg wel andere formaten die meer naar een striplight gaan

                            de YN-460 heeft 7 standen in manuele mode om je kracht in te stellen, nu werk ik meestal op 4 als ik de softbox gebruik in studio, bij plu's shoot-through stond deze veelal op 5 soms 6, de hoogste stand / full power is wel te vermijden bij deze omdat deze dan regelmatig in error gaan (ik vermoed warmte of dergelijke), batterijklep even open doen en terug toe en je kan terug verder wel
                            Website: http://www.svisimaging.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Studioflitsers of Speedlites?

                              t moeilijke in die vraag is net de belachelijke symmetrie van het tweesnijdende zwaard die heel de fotografie bepaalt. Studioflitsers zijn lomp zwaar en krachtig, maar binnen in de studio gebruik ik maar weinig flitskracht (speedlite(s) op 1/8 meestal). Speedlites zijn klein, licht en minder sterk, maar buiten moet je soms met de zon uitbalanceren. Dan is er serieus power nodig, soms meer dan een speedlite te bieden heeft.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X