Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe scherpte verlagen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe scherpte verlagen

    Hallo,

    Close-ups van personen zijn met macro lens op 21MP te scherp; de huidtextuur is te gedetailleerd en dat is niet flatterend. Hoe kan ik in RAW:

    1. In de camera de scherpte verlagen?
    Voor zo ver ik weet, hebben canons pictures styles (waar je scherpte kunt instellen) geen invloed op RAW. Ben ik gedoemd JPG en picture styles te gebruiken of is er een andere manier?

    2. Op pc de scherpte verlagen voor een hele reeks foto's?
    Ik gebruik Photoshop CS5 en Camera RAW CS5. Ik benadruk dat het om een reeks foto's gaat en ik opzie tegen elke foto apart te bewerken.


    Bedankt

  • #2
    Re: Hoe scherpte verlagen

    Clarity naar de minkant maakt foto's softer.

    Dus dan bij één foto de gewenste instellingen maken voor de clarity en die doorkopiëren naar de andere foto's. Dus de hele serie open in de ACR, een typische foto bewerken en select all en synchronise en aan- of uitvinken wat je niet wil mee kopiëren.
    Last edited by hjanssen; 29 april 2011, 18:10.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Hoe scherpte verlagen

      Clarity is inderdaad een optie, of zelfs een combinatie van negatieve clarity (in het Nederlands nogal ongelukkig vertaald als 'helderheid') en negatieve scherpte.

      Ik zou het wel doen met een aanpassingsborstel in Camera Raw, waarmee je dan met die instellingen over de huid schildert, en niet met de globale Clarity & Sharpness, want daarmee ga je de volledige foto softer maken...

      Zelf gebruik ik voor skin softening een plugin van Imagenomic (nl. Portraiture)...
      Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
      Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
      GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe scherpte verlagen

        Dank.

        Hoe werkt zo'n plugin?

        Comment


        • #5
          Re: Hoe scherpte verlagen

          Gewoon aankopen (of best eerst de proefversie installeren) op de site van de fabrikant en installeren met de installer. Op www.imagenomic.com vind je een voorbeeld van wat de plugin doet...
          Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
          Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
          GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

          Comment


          • #6
            Re: Hoe scherpte verlagen

            Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
            Hoe werkt zo'n plugin?
            Goed of slecht, maar hoe????????????????????
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Hoe scherpte verlagen

              bij Nikon D700 kan je de scherpte instellen en kan je die ook verminderen
              en werkt in RAW als ik Capture NX gebruik
              dus hangt ook van de software af
              want niet alle software gebruikt de instellingen van je toestel
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

              Comment


              • #8
                Re: Hoe scherpte verlagen

                Clarity(Camera Raw) is inderdaad een goede manier, maar je kan ook een gaussian blur toepassen in PS. Je kan er dan eventueel eerst een smart object van maken en dan de gaussian blur toepassen, hierdoor kan je de blendmode(bv. overlay) ook veranderen wat verschillende resultaten oplevert.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe scherpte verlagen

                  portret wordt volgens mij dikwijls mooi als je het gezicht vervaagt maar accenten legt op bepaalde delen zoals de ogen, wimpers,haar, lippen, halsketting, oorbel kleding etc., geeft ook de indruk dat alles scherp is. Een methode die ik toepas is vertrekken van 2 lagen met origineel beeld, de bovenste laag lichtjes vervagen via gaussian blur, en dan via masker de delen welke je scherp wenst naar voor halen. En dan kun je zo als ALEX606 schrijft ook nog gaan werken met blend mode's en dergelijke als je aparte effecten wenst.

                  Color Effec Pro (plug in ) heeft ook een functie "Dynamic Skin Softner", deze functie laat toe van enkel de huidskleuren te verzachten, is vlugger dan vorige methode en aan te raden voor bvb trouwreportages en dergelijke, voor een paar portretten geef ik de voorkeur aan de eerste methode.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe scherpte verlagen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
                    Hallo,

                    Close-ups van personen zijn met macro lens op 21MP te scherp; de huidtextuur is te gedetailleerd en dat is niet flatterend. Hoe kan ik in RAW:

                    1. In de camera de scherpte verlagen?
                    Voor zo ver ik weet, hebben canons pictures styles (waar je scherpte kunt instellen) geen invloed op RAW. Ben ik gedoemd JPG en picture styles te gebruiken of is er een andere manier?
                    Geen macro lens maar een portretlens gebruiken voor portret
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe scherpte verlagen

                      Clarity werkt goed, en de borstel ook mits meer werk. bedankt

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe scherpte verlagen

                        " Manual Focus " is de makkelijkste, goedkoopste en snelste oplossing.. ;-)
                        To define art is to define the impossible....!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe scherpte verlagen

                          Een zwarte nylon kous (enjkel of dubbel) over uw lens trekken.
                          Fotografie is leren kijken.
                          http://johanluyckx.weebly.com

                          Comment

                          Working...
                          X