Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek en Polarisatie....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek en Polarisatie....

    De groothoeklens is een prima lens voor landschapfotografie.
    Een Polarisatiefilter is prima inzetbaar voor landschapfotografie
    (mooiere contrasten, sterkere kleuren, knappe luchten,geen reflecties op water,...)

    Maar nu lees ik hier en daar dat de combinatie 'groothoek-pola'
    niet aan te raden zijn om 2 redenen.

    1. Door de grote hoek wordt verder van de zon de lucht donkerder gekleurd dan de lucht dichter bij de zon, waardoor een onregelmatig effect in de lucht ontstaat.

    2.meer kans op vignettering.

    wat zijn jullie ervaringen hierin?

    alvast bedankt voor de reacties!!
    *www.InPuT79.be*
    Canon eos 60D// Tokina 12-24mm f4, Canon EF 17-40mm f4L, Canon 50mm f1.8 mkI, Canon EF 70-200mm f2.8 L USM, Canon 85mm f1.8

  • #2
    Re: Groothoek en Polarisatie....

    Correcte stellingen.
    Polas werken maar onder een bepaalde hoek optimaal. (brewster's hoek) en bij een breedhoek is de captatie hoek van de lens veel groter dan de het werkingsveld van een polarisatiefilter en kan je dus een kleurverloop krijgen (een deel van het beeld wordt optimaal gefiltert en een ander deel niet)
    De vignettering komt niet zo zeer van de pola filter, maar breedhoeklenzen hebben op zich al meer 'last' van vignettering. Het effect kan er wel door versterk worden omdat je zowiezo wat licht verliest door de filter.
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek en Polarisatie....

      Vignetering heb je alleen als je verkeerde filter gebruikt: een te dikke, dan komt de rand van het filter in beeldhoek van de lens. Bij een Sigma 10-20 moets er een slimme B+W op en het ging wel goed met een normale van Hoya.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Conclusie...
        Een Pola op mijn 12-24mm is dus geen goed idee?
        *www.InPuT79.be*
        Canon eos 60D// Tokina 12-24mm f4, Canon EF 17-40mm f4L, Canon 50mm f1.8 mkI, Canon EF 70-200mm f2.8 L USM, Canon 85mm f1.8

        Comment


        • #5
          Re: Groothoek en Polarisatie....

          Oorspronkelijk geplaatst door Hotchpot Bekijk bericht
          Conclusie...
          Een Pola op mijn 12-24mm is dus geen goed idee?
          Als het dezelfde filtergrootte is als voor een andere lens en je neemt een slim-versie (dunne versie) dan is die meervoudig inzetbaar en in sommige gevallen kun je er alsnog nut uit halen met de 12-24, in andere krijg je artifacts, die daarom niet noodzakelijk een ramp betekenen voor je foto
          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

          Comment


          • #6
            Re: Groothoek en Polarisatie....

            Ik zou nooit een pola voor een UWA kopen, maar ik gebruikte mijn standaard 77mm weleens op een Sigma 10-20(maar meestal als een grijsfilter ipv pola). Echt handig als je standaardlenzen allemaal 77mm zijn(10-20, 17-55 en 80-200).
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Groothoek en Polarisatie....

              Ik gebruik ook wel eens mijn B&W circulaire polarisatiefilter op mijn EF-s 10-22, hoewel ik de filter eer op mijn EF-s 17-55 f/2.8 gebruik. En ja: soms is de polarisatie wat ik zou noemen "onregelmatig verdeeld" op foto's genomen met de UWA, zelden tot nooit bij >17mm. Ook al mijn lensen (met uitzondering van de primes) zijn 77mm.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Groothoek en Polarisatie....

                op een UWA zou ik een verloopfilter kopen: geeft interresantere resultaten dan een pola. Polas bruik ik vanaf 28mm FF (20mm Crop). Zo help je tevens het zieltogende Cokin.

                YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoek en Polarisatie....

                  Ook hier + 1 voor de slim line pola. Die zijn - wat had je verwacht - duurder maar geven wel merkelijk minder vignettering. Heb ze wel nog niet op 14 mm (FF-equivalent) gebruikt maar wel op 24 (FF-equivalent) en het verschil met mijn oude Pola filter is merkbaar.
                  Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                  Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                  GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                  Comment

                  Working...
                  X