Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

telelens huwelijk (Canon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • telelens huwelijk (Canon)

    Hallo,

    Een vraag. Ik moet binnenkort een paar huwelijken doen voor vrienden en vrienden van vrienden. Ik ben net begonnen als fotograaf in bijberoep en zoek een betaalbare telelens voor tijdens de viering, de ceremonie in het stadhuis en evt het feest achteraf (alhoewel ik daar wel dichterbij kan komen). Ik heb nog niet het budget voor een Canon 70-200L f/2.8 IS II, alhoewel dat (als dit blijft duren) wel het uiteindelijke doel is. Volgend jaar allicht. Wie weet. Tjah... :-)

    Op dit moment heb ik:
    • Canon 5D
    • Canon 40D als back-up toestel
    • Canon 24-105 f/4
    • Canon 17-40 f/4
    • Canon 50 f/1.4
    • Canon 430EX II flitser


    1/ Denken jullie dat ik echt een telelens "nodig" heb? Of kan ik het wel redden met wat hierboven staat?
    2/ Als ik dan toch voor een voorlopige oplossing ga, dan dacht ik aan deze mogelijkheden. Ik weet dat er 1001 meningen gaan komen, maar laat je niet tegen houden, ik ben oprecht benieuwd naar jullie raad en opmerkingen!
    • Canon 70-200 f/4 - super lens, geen IS, diafragma f/4
    • Canon 70-300 f/4-5.6 IS - "goedkopere" afwerking, geen vast diafragma, wel IS
    • Canon 200 f/2.8 - prime, geen IS, diafragma f/2.8
    • Tamron 70-200 f/2.8 - geen IS, f/2.8, kwaliteit?
    • Sigma 70-200 f/2.8 - geen IS, f/2.8, blijkbaar veel issues?

    Heb je nog andere ideeën of opties, laat je dan niet tegenhouden door bovenstaande lijst, 't zijn gewoon wat eigen ideeën, maar ik sta voor alles (veel) open! Budget ligt tussen de 500a700 euro (liever 500 dan 700, maar...)

    Alvast bedankt !!

    Gr,

    Karel

  • #2
    Re: telelens huwelijk (Canon)

    Met enkel een 50mm kan je ook een huwelijk fotograferen.

    Objectief voor een dag huren is ook een oplossing.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: telelens huwelijk (Canon)

      Een aankoop doen zal een slimmere keuze zijn denk ik aangezien hij meerdere huwelijk moet schieten, dan zou ik toch eens opteren voor de 70 200 f2,8 van canon al dan niet met of zonder IS.

      Comment


      • #4
        Re: telelens huwelijk (Canon)

        2e handse 70-200 2.8 IS? Anders zou ik Sigma of Tamron overwegen.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: telelens huwelijk (Canon)

          70-200 2.8 met of zonder IS, je wil gaan investeren in de toekomst en dit lijkt me voor dit soort fotosessies de enige juiste keuze.

          Met wat je hebt zou het in principe ook kunnen, maar een 70-200 geeft je net even wat meer creatieve vrijheid.

          vaste lens zou ook kunnen, maar vergis je niet bij huwelijke moet je soms snel kunnen reageren en dat is soms met een vaste lens wat lastiger.
          Maar zowieso geen 200 mm, zit meer te denken aan een 85, 135 mm , waarbij de laatste natuurlijk top is.

          Maar moet erbij zeggen dat ik laatst een bruiloft gedaan heb met "slechts" een 17-40 en een 24-105, de 70-200 had ik bij me, maar is slechts een enkel keer uit mijn tas gekomen, dus wat is wijsheid in deze.
          Maar hangt natuurlijk van het soort foto's af wat de klant wil, willen ze een reportageachtige serie dan volstaan jouw lenzen, willen ze wat glamourachtige foto's met close-ups dan zul je eens ernstig na moeten denken aan een 70-200 om zo nu en dan wat meer onscherpte in achtergronden (bv) te krijgen.
          Mijn beste Foto moek nog trekke.

          Comment


          • #6
            Re: telelens huwelijk (Canon)

            ik zou gaan voor een 70-200 2.8 os van sigma, die kost rond de 1300 euro
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: telelens huwelijk (Canon)

              Dag Karel,

              Zoals je wellicht al gemerkt hebt, geven de meeste het advies een 70-200 te kopen. Zeker als je dit in bijberoep wil gaan doen, denk ik niet dat je moet twijfelen. Toegeven, 't is een flinke investering maar als je al een aantal huwelijken gaat doen, is dat de investering waard. In de kerk bewijst deze lens ook zijn meerwaarde doordat je nagenoeg ongemerkt spontane foto's kan maken. (de moeder die een traantje wegpinkt etc.). De keuze is natuurlijk ook tussen kopen of huren, f/4 of f/2.8, met of zonder IS.
              Ik zweer bij mijn 70-200 2.8 IS II USM. Twee jaar geleden heb ik het huwelijk van een van mijn vrienden gefotografeerd. Destijds heb ik dat kosteloos gedaan en heb het huren van de 70-200 voor mijn rekening genomen. Het resultaat: mooie foto's en een vriendschap voor het leven.

              Je hebt al 2 camera's en diverse lenzen dus dat is al goed, maar goede raad van tante kaat: haal je nog een tweede flitser bij. Just in case die ene het begeeft. Zeker geen overbodige luxe!
              Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

              Comment


              • #8
                Re: telelens huwelijk (Canon)

                Antwoord is simpel ... koop de 70-200 2.8 IS (al dan niet 2e hands) ... op dit moment niet genoeg centjes ... huur/leen/smeek erom ergens.

                Je bent al in bijberoep bezig, je wil van huwelijken inkomsten krijgen ... dan is dit toch de tele die je nodig hebt zeker, akkoord ze is duur, maar dat is ze ook waard, zet ze mooi op je 40D met de 430EX flitser en je bent gesteld.

                op de 5d zet je de 24-105 IS en je koopt nog een 580EXII bij, want je moet gewoon twee flitsers hebben als je met twee bodies werkt, denk ook aan een CP-E4, bijzonder handig op zo'n dag, moet het niet continu met batterijen liggen spelen.

                Nu een 70-200 f4 of een Sigma 70-200 2.8 kopen heeft geen zin vind ik ... want je blijft toch kijken naar een 70-200 2.8 IS, ik ken dat, heb ook eerst de f4 non-IS gekocht, en na enkele weken al terug verkocht en doorgespaard voor de 2.8 IS versie
                Last edited by LamboCars; 29 april 2011, 15:35.
                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                Comment


                • #9
                  Re: telelens huwelijk (Canon)

                  Hey,

                  Bedankt alvast voor alle reacties.

                  Ik ben me bewust van de absolute heerschappij van de Canon 70-200L f/2.8 IS II, en die lens ligt dan ook in mijn vizier :-).

                  Huren/lenen/smeken zal me mss wat verder brengen ondertussen... 'k Heb nog drie weken, dus wie weet?

                  K

                  Comment


                  • #10
                    Re: telelens huwelijk (Canon)

                    Verbeter me als ik verkeerd ben, maar is het normaal niet zo dat je materiaal koopt, dan zelfstandig begint, en dan pas opdrachten aanneemt waar je het materiaal voor hebt? OK, de eerste 2 kan je misschien nog omwisselen omwille van de eventuele BTW-voordelen...
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment


                    • #11
                      Re: telelens huwelijk (Canon)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                      Verbeter me als ik verkeerd ben, maar is het normaal niet zo dat je materiaal koopt, dan zelfstandig begint, en dan pas opdrachten aanneemt waar je het materiaal voor hebt? OK, de eerste 2 kan je misschien nog omwisselen omwille van de eventuele BTW-voordelen...
                      nee, je doet de opdrachten die je krijgt met het materiaal dat je hebt.

                      TS heeft zeker voldoende materiaal om een trouw mee te doen.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: telelens huwelijk (Canon)

                        Ik zie niet direct het nu in van een 70-200 2.8 om een trouw te fotograferen??
                        Met wat je nu hebt van lenzen zal het ook al aardig lukken

                        mir
                        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: telelens huwelijk (Canon)

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          nee, je doet de opdrachten die je krijgt met het materiaal dat je hebt.

                          TS heeft zeker voldoende materiaal om een trouw mee te doen.
                          Nee nee, je KRIJGT GEEN opdrachten. Je kan een opdracht AANGEBODEN worden, en dan is het aan jou om te beslissen of je die aanneemt of niet. Als je een opdracht aanneemt, dan moet je zeker zijn dat je die opdracht aan kan, zowel op vlak van eigen kunnen, als op vlak van tijdstip, als op vlak van materiaal... Een opdracht aannemen en dan gaan zoeken welk materiaal je er voor nodig hebt, terwijl je weet dat het budget voor het materiaal er niet is... da's niet echt dè meest logische manier van werken lijkt me.

                          Of TS voldoende materiaal heeft om een volledige huwelijksreportage te maken weet ik niet, want mijn interesse ligt niet bij huwelijken. Volgens de sommigen heeft ie niks meer nodig dan wat ie nu bezit, volgens anderen heeft ie nog wel wat zaken te kort... Dus dat is al betwistbaar.

                          Klein voorbeeldje: met het beetje materiaal wat ik nu heb weet ik dat ik niet in een schuilhut of -tentje moet gaan zitten om vogeltjes beeldvullend te fotograferen. Ik heb ook geen budget om een serieuze tele van pakweg 400 of 500mm te kopen. Dus als iemand mij vraagt om foto's te maken van een torenvalkje, een merel, een kramsvogel en winterkoninkje... dan bedank ik vriendelijk. Ik ga NIET die opdracht aanvaarden om dan kort voor de dead line hier te vragen welke lens ik eigenlijk zou nodig hebben, maar er direct bij vertellen dat ik ze pas volgend jaar kan kopen, terwijl ik ze eigenlijk binnen heel korte tijd nodig heb.
                          Zoiets zou toch gewoon niet logisch zijn??

                          mvg,
                          Bart

                          PS: wat die 70-200mm betreft... koop die maar, prima objectief en voor veel zaken bruikbaar.

                          PPS: ik vraag me trouwens wel af waarom TS in de rubriek gezocht een zoekertje plaatst voor een 70-200 f/4, terwijl ie weet dat een f/2.8 beter geschikt is.
                          Last edited by Voltigeur; 30 april 2011, 01:02.
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                          Comment


                          • #14
                            Re: telelens huwelijk (Canon)

                            Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                            Ik zie niet direct het nu in van een 70-200 2.8 om een trouw te fotograferen??
                            Met wat je nu hebt van lenzen zal het ook al aardig lukken

                            mir
                            Tuurlijk wel ik doe het altijd, prachtige portretten met mooie bokeh, half portretten, ik raad het echt aan. Ik gebruik trouwens de Sigma versie, maar dat is vooral omdat ik ook sportfotografie doe anders zou ik de Tamron hebben gekocht.

                            Comment


                            • #15
                              Re: telelens huwelijk (Canon)

                              de canon 2.8 kun je voor rond 650 euro al krijgen en dan ga je in iedere geval met een geruste hart aan het werk. Menig fotograaf hebben in de laatste 100 jaar prachtige fotos gemaakt zonder is, kun jij ook

                              Succes

                              Comment

                              Working...
                              X