Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen met Canon EFS 17-55mm 2.8 IS USM (?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Problemen met Canon EFS 17-55mm 2.8 IS USM (?)

    Hallo,

    sinds een 2-tal weken heb ik mijn kitlens (18-55mm IS) vervangen door de lichtsterkere lens EFS 17-55mm 2.8 IS USM. Ik had reeds heel wat positieve commentaren gelezen hier op 't forum, maar ook problemen (http://forum.belgiumdigital.com/f35/...sm-164425.html). Ik heb de lens nu toch al 2 weken getest (met m'n body Canon EOS 550D) en heb hier toch wat bemerkingen / vragen bij:

    1. In tegenstelling tot mijn kitlens doet de nieuwe lens geen automatische sensorreiniging bij het aan- en uitzetten van de camera. Is dit normaal? (Ik weet wel dat dit de echte sensorreiniging niet vervangt, maar 'k vind het toch vreemd dat dit niet meer gebeurt).

    2. Bij AF gaf mijn kitlens een handig geluidje als hij scherpgesteld had; mijn nieuwe lens doet dit niet (vind ik heel frustrerend). Is dit normaal?

    3. Van het USM-systeem merk ik precies ook niet zo veel... Het is waar dat de lens vrij snel scherpstelt (al had ik hier meer van verwacht), maar van een (relatief) stille scherpstelling is volgens mij geen sprake. Ik heb eerder het gevoel dat de scherpstelling even luid gebeurt als met mijn kitlens (of zelfs luider)???

    4. Ik heb de indruk dat ik in de burst-mode minder scherpe foto's heb dan met mijn kitlens, terwijl het m.i. toch omgekeerd moet zijn? Een aantal foto's zijn wel mooi scherp, maar het zijn er minder dan met mijn kitlens.

    Heb ik dan ook zo'n "probleemlens" in handen zoals de TS in het linkje? Ik heb de lens ook in Konijnenberg Turnhout gekocht en daar getest, maar op m'n cameraschermpje was dat moeilijk beoordelen natuurlijk...

    Ik heb in ieder geval ook de handleiding van de lens geraadpleegd. Daardoor heb ik de contactpunten gecontroleerd op stof, vingerafdrukken,... maar daar is niets aan te zien (volgens de handleiding kan stof,... op de contactpunten zorgen voor een slechte werking van het objectief - wat in mijn ogen logisch is). Ik heb ook nog de instellingen van mijn camera gecontroleerd, maar hier ook niets gevonden (logischerwijze, denk ik).

    Kunnen mensen met dezelfde lens mij aangeven of zij die problemen al dan niet hebben? De lens is sowieso in garantie... Alvast bedankt om jullie ervaring te delen!
    Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

  • #2
    Re: Problemen met Canon EFS 17-55mm 2.8 IS USM (?)

    Hoi,
    je hebt één van de beste lenzen voor je cam nu in je handen...
    Om een of andere reden heb je instellingen van je camera veranderd...
    en geef je deze prachtige lens de schuld.
    Zou ík niet doen.

    1 je hebt de instelling "sensorreiniging" in je menu uitgeschakeld.
    2 je hebt zeer waarschijnlijk je AF ingesteld op "AI SERVO".
    Stel je AF weer in op "One Shot" of "AI Focus" en hij piept weer... en geeft het groene bolletje in je zoeker weer...

    Deze 2 punten heben helemaal niets met de lens te maken en veranderen ook niet door het wisselen naar een andere lens...

    3 als je denkt dat een "oude" gewone lens zónder USM stiller is, dan doet die "oude" 't niet.
    4 let op welk of welke scherpstelpunten je gebruikt in welke mode dan ook.
    Tip: gebruik zoveel mogelijk alleen het middelste.
    Dit is het meest lichtgevoelige.
    En hoef je maar rekening te houden met één scherpstelpunt.

    Ga even te rade bij uzelf en leer hiervan.
    Fotograferen is een groot leerproces en eindigt nooit... ("zelfs" niet bij mij )

    Groet.
    Adrie

    Comment


    • #3
      Re: Problemen met Canon EFS 17-55mm 2.8 IS USM (?)

      Adrie,

      bedankt voor je reactie. Ik heb niets aan de instellingen van de camera gewijzigd (behalve wellicht AI SERVO voor sportfotografie), maar ik zal dat - als ik thuis kom - zeker nog eens checken! Bedankt voor de info alvast (fotografie is idd een lang leerproces; zelf ben ik nog maar een paar maanden bezig).

      Het enige wat ik nu met zekerheid kan zeggen is dat ik altijd enkel het middelste scherpstelpunt gebruik...
      Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

      Comment


      • #4
        Re: Problemen met Canon EFS 17-55mm 2.8 IS USM (?)

        Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
        Hoi,
        je hebt één van de beste lenzen voor je cam nu in je handen...
        Om een of andere reden heb je instellingen van je camera veranderd...
        en geef je deze prachtige lens de schuld.
        Zou ík niet doen.

        1 je hebt de instelling "sensorreiniging" in je menu uitgeschakeld.
        2 je hebt zeer waarschijnlijk je AF ingesteld op "AI SERVO".
        Stel je AF weer in op "One Shot" of "AI Focus" en hij piept weer... en geeft het groene bolletje in je zoeker weer...

        Deze 2 punten heben helemaal niets met de lens te maken en veranderen ook niet door het wisselen naar een andere lens...

        3 als je denkt dat een "oude" gewone lens zónder USM stiller is, dan doet die "oude" 't niet.
        4 let op welk of welke scherpstelpunten je gebruikt in welke mode dan ook.
        Tip: gebruik zoveel mogelijk alleen het middelste.
        Dit is het meest lichtgevoelige.
        En hoef je maar rekening te houden met één scherpstelpunt.

        Ga even te rade bij uzelf en leer hiervan.
        Fotograferen is een groot leerproces en eindigt nooit... ("zelfs" niet bij mij )

        Groet.
        Adrie
        Even gecheckt:

        1. In het menu stond de sensorreiniging ingeschakeld, maar ik het hem nu nog eens uitgeschakeld en dan weer ingeschakeld en nu is er wel automatische sensorreiniging bij het opstarten en het afsluiten van de camera

        2. Hier heb je gelijk. De laatste keer dat ik foto's genomen heb, was in AI SERVO (sportfotografie). Bij "one shot" en "ai focus" piept hij wel

        3. en 4. zal ik verder nog eens moeten bekijken.

        Heel erg bedankt voor de tips en het oplossen van toch al 2 problemen!
        Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

        Comment


        • #5
          Re: Problemen met Canon EFS 17-55mm 2.8 IS USM (?)

          Op mijn 7d met 17-55mm 2.8 IS USM werkt die sensorreiniging ook niet elke keer ik hem opstart of afsluit. Volgens mij bepaald die zelf wanneer die de sensor moet reinigen denk ik, of sla ik hier compleet de bal mis?

          Voor de rest werkt usm fantastisch en snel, het enige geluid dat ik wel hoor is van de stabiliser maar is nauwelijks hoorbaar.

          Groeten,

          Geert
          Canon 7D - 24-70 L f2.8 - 24-105 L f4 - 50mm f1.8 - 100mm macro f2.8 USM - 100-400 L - Tokina 11-16 f2.8 - 85mm 1.8 - 70-200 f2.8 - 430EX II
          http://www.500px.com/Forex7d

          Comment


          • #6
            Re: Problemen met Canon EFS 17-55mm 2.8 IS USM (?)

            Geert,

            ook bedankt voor je reactie!

            Tijdens het testen (natuurlijk slechts maar enkele malen camera aan- en uitgezet) heeft de camera nu toch altijd de sensorreiniging gedaan (zowel bij opstarten als bij afzetten). Als de camera zelf beslist, dan was dit waarschijnlijk niet zo geweest??? Ik ben in de veronderstelling dat de automatische sensorreiniging altijd gebeurt, ook al is het niet echt nodig. Maar, het kan natuurlijk zijn dat een 550D hier anders mee omgaat dan een 7D. Ik ben maar aan het gissen he, want 'k weet het ook niet... Dit is wat mij logisch lijkt.

            Ik vind dat ik toch vrij veel geluid hoor. 'k Zal dit nog verder moeten vergelijken (nieuwe lens en kitlens). 't Is natuurlijk wel moeilijk om te vergelijken met 1 body...
            Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

            Comment


            • #7
              Re: Problemen met Canon EFS 17-55mm 2.8 IS USM (?)

              Geen enkele lens heeft invloed op de sensorreiniging. Als je de ontspanknop aanraakt terwijl je de camera inschakelt, dan wordt de sensorreiniging onderbroken, en kan je bijna meteen foto's maken.

              Dat je minder scherpe foto's hebt in de burst mode met de 17-55 f2,8 dat kan ook komen door de kleinere scherptediepte als je foto's maakt met een grotere diafragma-opening.
              Met de kitlens is de maximale diafragma-opening f5,6 op 55mm, afhankelijk van de gebruikte instellingen kan je met de 17-55 zonder problemen op f2,8 werken bij 55mm. Dat is drie stops verschil, en dus ook een groot verschil in scherptediepte. Op f5,6 heb je veel minder "missers" dan op f2,8. Maar dat is dan nog geen fout van de lens, eerder iets waarmee de fotograaf rekening moet houden tijdens het maken van de foto's.

              Er zijn er hier nog geweest die een lichtsterke lens kochten, en die achteraf kwamen klagen over onscherpe foto's. Als je bijvoorbeeld met een 50mm f1,4 werkt met het diafragma volledig open, dan moet je rekening houden met een heel kleine scherptediepte. Als er dan niet perfect wordt scherpgesteld op het gewenste punt, dan kan je meestal niet veel meer aanvangen met die foto('s).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Problemen met Canon EFS 17-55mm 2.8 IS USM (?)

                Black Bandit,

                bedankt voor deze leerrijke uitleg!
                Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Problemen met Canon EFS 17-55mm 2.8 IS USM (?)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Er zijn er hier nog geweest die een lichtsterke lens kochten, en die achteraf kwamen klagen over onscherpe foto's. Als je bijvoorbeeld met een 50mm f1,4 werkt met het diafragma volledig open, dan moet je rekening houden met een heel kleine scherptediepte. Als er dan niet perfect wordt scherpgesteld op het gewenste punt, dan kan je meestal niet veel meer aanvangen met die foto('s).
                  En als je dan ook nog eens alleen het middelste AF-punt gebruikt en gaat herkaderen na scherpstellen..........

                  Comment


                  • #10
                    Re: Problemen met Canon EFS 17-55mm 2.8 IS USM (?)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Geen enkele lens heeft invloed op de sensorreiniging. Als je de ontspanknop aanraakt terwijl je de camera inschakelt, dan wordt de sensorreiniging onderbroken, en kan je bijna meteen foto's maken.

                    Dat je minder scherpe foto's hebt in de burst mode met de 17-55 f2,8 dat kan ook komen door de kleinere scherptediepte als je foto's maakt met een grotere diafragma-opening.
                    Met de kitlens is de maximale diafragma-opening f5,6 op 55mm, afhankelijk van de gebruikte instellingen kan je met de 17-55 zonder problemen op f2,8 werken bij 55mm. Dat is drie stops verschil, en dus ook een groot verschil in scherptediepte. Op f5,6 heb je veel minder "missers" dan op f2,8. Maar dat is dan nog geen fout van de lens, eerder iets waarmee de fotograaf rekening moet houden tijdens het maken van de foto's.

                    Er zijn er hier nog geweest die een lichtsterke lens kochten, en die achteraf kwamen klagen over onscherpe foto's. Als je bijvoorbeeld met een 50mm f1,4 werkt met het diafragma volledig open, dan moet je rekening houden met een heel kleine scherptediepte. Als er dan niet perfect wordt scherpgesteld op het gewenste punt, dan kan je meestal niet veel meer aanvangen met die foto('s).
                    Ik zou het niet beter kunnen uitleggen....en ja je hebt ver één van de beste lenzen van canon in je handen,heb deze ook gehad op mijn 450D vroeger en vond ze super...enig nadeel dat ik toen had,was dat hij nogal veel stof zuigde....voor de rest

                    grtz

                    Templar
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment

                    Working...
                    X