Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen verwisselen, wanneer & waar?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen verwisselen, wanneer & waar?

    Hallo,

    ik ben pas begonnen met fotografie en bezig de Canon EOS 1000D met de 18-55mm kitlens, en heb nu ook de 55-250mm IS lens van Canon erbij gekocht.

    Mijn vraag:

    Ik weet dat lenzen gevoelig zijn voor stof, en zo kort mogelijk "open" gedaan mogen worden... Moet ik dus vooraf bepalen welke lens ik wil gebruiken, en dan enkel en alleen die lens gebruiken? Of kan ik ter plaatste wisselen?

    Ik gebruik mijn camera voor:
    - landschapsfotografie (vooral 18-55)
    - basketbal (55-250)
    - fotografie in parken en dergerlijke (vooral zou ik beiden willen kunnen gebruiken).


    Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

    Sander

  • #2
    Re: Lenzen verwisselen, wanneer & waar?

    Je moet vooral zelf bepalen wanneer je op een bepaald moment van objectief wil/moet wisselen. En inderdaad moet je er voor zorgen dat je de camera body uit de wind houdt met de opening naar beneden en het wisselen zo kort mogelijk laat duren. Wissel liever niet in een omgeving waarbij stof en zand je om de oren vliegen.
    Voor de rest...wissel wanneer jij dat nodig vind !!!
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Lenzen verwisselen, wanneer & waar?

      Ik wissel de lenzen ter plaatse wanneer dat nodig is om een bepaalde foto te maken.
      Maar tijdens een regenbui wissel ik nooit lenzen (dan gebruik ik bijna altijd de 70-200 f2,8 L IS II), en als er veel stof opwaait dan beperk ik de lenswissels ook tot een absoluut minimum.

      Er zal toch stof in de camera komen, hoe voorzichtig je ook bent. Als je 100% zeker wil zijn dat er niet meer stof in de camera komt dat het stof dat er tijdens de fabricage is ingekomen, dan zal je de camera nooit kunnen gebruiken.

      De sensor reinigen is helemaal niet moeilijk, en als je de handleiding van de fabrikant volgt dan kan er niet veel mis gaan.
      Last edited by Black B@ndit; 28 april 2011, 18:16.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Lenzen verwisselen, wanneer & waar?

        Niet te moeilijk over doen.
        Wisselen waar en wanneer je maar wil.
        Maar schakel je camera uit, als het kan houd je het gat een beetje naar beneden, wissel zo snel mogelijk en desnoods half in je rugzak ofzo.

        Een beetje logisch nadenken is hier de sleutel tot succes.

        Comment


        • #5
          Re: Lenzen verwisselen, wanneer & waar?

          als de lens van een stabilisator voorzien is, schakel ik deze wel eerst uit voor de wissel
          Was mij aanbevolen door een verkoper.
          groetjes Ingrid

          Comment


          • #6
            Re: Lenzen verwisselen, wanneer & waar?

            Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
            als de lens van een stabilisator voorzien is, schakel ik deze wel eerst uit voor de wissel
            Was mij aanbevolen door een verkoper.
            Dit is op zich niet nodig, zolang je de lens er maar niet afdraait op het moment dat de stabilisatie geactiveerd is. (dus direct nadat je de ontspanknop hebt losgelaten). Als je de camera uitzet tijdens het lenzen wisselen is dit probleem feitelijk dus ook opgelost, je stabilisatie zal niet gaan werken zonder stroom.

            Ik wissel gewoon wanneer ik een andere lens nodig heb. Ik werk regelmatig met vaste brandpunten en dan wissel ik min of meer doorlopend. Ook ik probeer ook wel te wisselen uit de wind en met de camera naar beneden gericht.
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Lenzen verwisselen, wanneer & waar?

              Handle with care en een beetje logisch verstand zoals hier al aangehaald is het beste :-)

              In het begin zal je misschien wel iets meer mee in zitten, maar na een tijdje als je kan
              switchen tussen lenzen in fractie van een seconde zal dat ook wel overgaan ;-)

              Stof is dan wel irritant, maar VEEL erger zou een zandkorrel zijn, dus let op, als je aan het strand ofzo bent, dat je toch wel beetje slim gaat staan (met de rug naar de wind enzo)

              Groetjes Jonathan
              Groeten Jonathan

              Comment


              • #8
                Re: Lenzen verwisselen, wanneer & waar?

                Heel erg bedankt voor alle reacties! Ik zal er rekening mee houden

                Comment


                • #9
                  Re: Lenzen verwisselen, wanneer & waar?

                  stof en druppels hebben geen bewustzijn van hun bestaan en doen echt geen specifiek moeite om zo diep mogelijk in de mechaniek van je toestel door te dringen.

                  als je niet totaal achterlijk bent zal er weinig misgaan. wel opletten aan het strand. tussen droog zeezand zitten ook zoutkorrels. Zout en fijne electronica gaan niet samen.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenzen verwisselen, wanneer & waar?

                    Er zit steeds een grote doorschijnende nieuwe plastiekzak (zo'n diepvrieszak voor voeding - groot model) in mijn fototas, ingeval van nood (bvb bij wind) is dit praktisch. Na enkele malen gebruik gooi ik die weg.
                    Het voordeel van zo'n zak is dat bij het opentrekken de zak statisch opgeladen is en het stof zal aantrekken (als het niet te vochtig is).
                    mvg Guido
                    Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lenzen verwisselen, wanneer & waar?

                      als het nodig is de lens gewoon wisselen, liever wa stof in de camera dan een gemiste foto !

                      de sensor kan je reinigen, een gemiste foto kan je niet meer hermaken

                      Comment

                      Working...
                      X