Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoeklens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoeklens

    Hierbij mijn eerste post.

    Vandaag eindelijk naar de winkel geweest om naar een groothoeklens te kijken en advies te vragen, heb er helaas niet veel aan gehad. De verkoper vertelde me namelijk dingen terwijl ik op het internet andere verhalen lees.

    Bijv.: De verkoper zegt dat de Sigma 10-20mm F3.5 beter is dan de Canon 10-22mm F3.5-4.5 USM. Ook zegt de verkoper dat de Sigma 10-20mm F3.5 vele malen beter is dan de Sigma 10-20mm F4-5.6.

    Op internet lees ik weer dat de Canonlens ver boven de Sigma staat en dat de F3.5 niet beter (soms zelfs slechter?) is dan de F4-5.6

    Ik Waarvoor ik eigenlijk naar de winkel ben gegaan is om wat info te krijgen over de Tokina 11-16mm F2.8 hier wist de verkoper niet veel over.

    Dus hierbij een aantal vragen aan jullie.

    Klopt hetgeen wat de verkoper mij heeft verteld of klopt hetgeen wat op internet staat.

    Ook zou ik graag willen weten waar jullie voorkeur naar uitgaat bij de volgende lenzen (misschien dat het mogelijk is om een top 3 te geven?)

    Tokina 11-16mm F2.8
    Tokina 10-17mm F3.5-4.5
    Canon 10-22 F3.5-4.5
    Sigma 10-20mm F3.5
    Sigma 10-20mm F4-5.6
    Sigma 8-16mm F4.5-5.6

    Ik heb zelf een Canon 550D en wil de lens gaan gebruiken voor mijn aankomende vakantie naar curacao. De lens gaat voornamelijk gebruikt worden voor landschapfoto's. Misschien dat jullie nog een andere lens weten die hiervoor gebruikt kan worden.

    Alvast bedankt voor jullie reactie's

  • #2
    Re: Groothoeklens

    Ik heb zelf de Canon 10-22 en kan 1 ding zeggen, het is een fantastisch objectief. Ben er heel erg tevreden over, scherp, snel en zeker op 10mm kun je hele mooie foto's maken. Ik heb met de andere uit je lijst geen ervaring maar ik ben dik tevreden met de Canon
    "The only easy day was yesterday"

    Comment


    • #3
      Re: Groothoeklens

      persoonlijk heb ik geneen van al die lenzen.
      Ik heb ook wel al veel op internet gelezen en ga liever verder op enkele meningen,
      dan op die van één enkele verkoper.
      Ik weet ook niet in welke winkel je geweest bent (en hoef het niet te weten),
      maar in sommige winkels durven ze je graag vertellen wat zei graag verkopen.
      Nikon D7000 en wat lenzen.
      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

      Comment


      • #4
        Re: Groothoeklens

        1. Sigma 10-20mm F4-5.6 en Sigma 8-16mm , voorkeur voor de 10-20 omwille vd 20mm die je vaker gaat gebruiken en dus niet hoeft te wisselen van lens.

        2. Canon 10-22mm , mooi bereik en optisch ook prima maar het duurst

        3. Tokina 11-16/F2.8 , laatste plaats omwille vd hoge CA en het korte bereik van 16mm maar voor de rest ook prima
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Groothoeklens

          Tokina 11-16mm2.8f laatste plaats...waaromIs een zeer goede lens met juist weinig CA en zeer scherp tot in de hoeken.....ik heb deze zelf en super tevreden van...hier enkele foto's genomen met deze lens.








          Voila oordeel zelf maar....

          grtz

          Templar
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: Groothoeklens

            Heb zelf ook al een tijdje die Tokina 11-16 en ben daar super tevreden van: scherpte en licht zijn prima ...

            groetjes
            groetjes,
            nolfinarium, Nikon D90 + glaswerk (Nikkor 18-200/35/60 macro/70-300 + Tokina 11-16)
            fotosite: www.nolfinarium.be

            Comment


            • #7
              Re: Groothoeklens

              Mocht je mogelijk de keuze laten vallen op de Sigma 10-20 mm, kies dan voor de f4-5.6 versie. Deze blijkt kwalitatief beter te zijn dan de f3.5 versie, en het scheelt je ook nog eens 100 Euro in aanschafprijs. Natuurlijk wil de verkoper je graag de dure versie verkopen; is voor hem/haar ook kassa...
              Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: Groothoeklens

                Net als de TS ben ikzelf ook aan het uitkijken naar een groothoek voor m'n canon.
                Ook al veel opzoekwerk gedaan hieromtrent en geraak er ook niet goed aan uit.

                Ik sluit me volledig aan bij wat jumpforjoy hier zegt:
                Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                persoonlijk heb ik geneen van al die lenzen.
                Ik heb ook wel al veel op internet gelezen en ga liever verder op enkele meningen,
                dan op die van één enkele verkoper.
                Ik weet ook niet in welke winkel je geweest bent (en hoef het niet te weten),
                maar in sommige winkels durven ze je graag vertellen wat zei graag verkopen.
                Voor de rest heb ik voor mezelf de keuze al beperkt tot de Tokina 11-16 en de Canon 10-22. Beiden hebben wel hun sterke punten en dit maakt de keuze er niet gemakkelijker op.
                De Tokina heeft 2.8 over het ganse bereik, de Canon heeft een groter bereik...

                Als ik er vandaag de dag de benodigde centen al voor moest hebben zou ik genoodzaakt zijn om voor de Canon 10-22 te kiezen, dit aangezien de Tokina al maanden niet meer in voorraad is!

                Soit, ik ben benieuwd naar de keuze die jij zal maken...
                If livin' in the dark is bad, I don't wanna be good !
                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoeklens

                  Ik heb de Canon EF-s 10-22mm, en zeer tevreden over. Haarscherp, snelle AF en fantastisch op 10mm Over groothoeklenzen van diverse merken weet ik niet veel, dus ik durf hier niet te zeggen dat de Canon EF-s 10-22mm de eerste van de klas is. Maar ik denk wel dat het eigen merk nog steeds de beste resultaten geeft. Ik koop mij voor de zekerheid enkel lenzen van Canon zelf.
                  Jochenvde Photography
                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoeklens

                    Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                    1. Sigma 10-20mm F4-5.6 en Sigma 8-16mm , voorkeur voor de 10-20 omwille vd 20mm die je vaker gaat gebruiken en dus niet hoeft te wisselen van lens.
                    Mijn ervaring met de 10-20 is: dat ik deze lens zelden gebruikte boven de 15mm en meestal op 10mm(nu hetzelfde met mijn 15-30 op FF). Voor normaal gebruik een een 17(8)- 50(5) en dan alleen voor de extremen een UWA en dan liever een 8-16. Er staan ergens op deze site nog een paar fraaie test foto's van deze lens.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groothoeklens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Gimli Bekijk bericht
                      Net als de TS ben ikzelf ook aan het uitkijken naar een groothoek voor m'n canon.
                      Ook al veel opzoekwerk gedaan hieromtrent en geraak er ook niet goed aan uit.

                      Ik sluit me volledig aan bij wat jumpforjoy hier zegt:


                      Voor de rest heb ik voor mezelf de keuze al beperkt tot de Tokina 11-16 en de Canon 10-22. Beiden hebben wel hun sterke punten en dit maakt de keuze er niet gemakkelijker op.
                      De Tokina heeft 2.8 over het ganse bereik, de Canon heeft een groter bereik...

                      Als ik er vandaag de dag de benodigde centen al voor moest hebben zou ik genoodzaakt zijn om voor de Canon 10-22 te kiezen, dit aangezien de Tokina al maanden niet meer in voorraad is!

                      Soit, ik ben benieuwd naar de keuze die jij zal maken...
                      Ook ik zit inmiddels voornamelijk tussen deze 2 lenzen te twijfelen. De vakantie staat pas gepland voor augustus, dus zou ik in het uiterste geval nog een tijdje kunnen wachten, maar wil hem het liefst iets eerder zodat ik de lens toch alvast een beetje kan uitproberen. De Sigma 8-16 zit ik ook nog een beetje over te twijfelen, aangezien deze toch nog een beetje extra groothoek heeft.

                      Ondanks dat er bij de Canon geen zonnekap zit, heb ik op het internet gelezen dat deze niet echt nodig is.

                      Inmiddels ben ik er ook achter gekomen dat de engelse (gratis verzenden) en duitse Amazon de tokina nog (beperkt) op voorraad heeft. Ook de Amerikaanse site heeft hem nog op vooraad (dankzij de zwakke dollar goedoper, maar met nadeel de invoerbelasting en garantie?(ik heb vernomen dat tokina werkt met europese en amerikaanse garantie)). Ben dus ook nog aan het twijfelen om hem via Amazon te bestellen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groothoeklens

                        De Sigma 8-16 schijnt nogal te variëren tussen samples, nog meer dan de Sigma 10-20mm, waarvan de goedkoopste inderdaad de beste is.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groothoeklens

                          Ik ben zelf ook aan het zien voor een goede groothoeklens en persoonlijk opteer ik voor de 8-16 van sigma.
                          Zowiezo heb ik al gekozen dus voor deze, het blijkt wel een goede lens te zijn uit de reviews die ik geraadpleegt heb.

                          1 nadeel: je kunt er geen filters op plaatsen, en grijswaardenfilters bij groothoek voor landschappen zijn toch wel redelijk handig.
                          "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

                          Comment


                          • #14
                            Re: Groothoeklens

                            Oorspronkelijk geplaatst door micn Bekijk bericht
                            Ik ben zelf ook aan het zien voor een goede groothoeklens en persoonlijk opteer ik voor de 8-16 van sigma.
                            Zowiezo heb ik al gekozen dus voor deze, het blijkt wel een goede lens te zijn uit de reviews die ik geraadpleegt heb.

                            1 nadeel: je kunt er geen filters op plaatsen, en grijswaardenfilters bij groothoek voor landschappen zijn toch wel redelijk handig.
                            Ook voor mij is het een minpunt dat je er geen standaard filters op kunt plaatsen. Heb al wel een filmpje gezien dat je met wat knutselwerk toch een filter op je lens kan krijgen met behulp van een cokin filterhouder. Ben zelf helaas niet zo handig om dit soort dingen zelf te doen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Groothoeklens

                              Oorspronkelijk geplaatst door siempe Bekijk bericht
                              ...
                              Ondanks dat er bij de Canon geen zonnekap zit, heb ik op het internet gelezen dat deze niet echt nodig is.

                              Inmiddels ben ik er ook achter gekomen dat de engelse (gratis verzenden) en duitse Amazon de tokina nog (beperkt) op voorraad heeft. Ook de Amerikaanse site heeft hem nog op vooraad (dankzij de zwakke dollar goedoper, maar met nadeel de invoerbelasting en garantie?(ik heb vernomen dat tokina werkt met europese en amerikaanse garantie)). Ben dus ook nog aan het twijfelen om hem via Amazon te bestellen.
                              Zonnekappen heb ik ondertussen al meermaals besteld via ebay uit Hong Kong (het blijft immers toch maar een stuk plastic vind ik), dus dat maakt niet zoveel uit.

                              Lenzen zelf bestel ik liever niet online, voor ik zoveel geld uitgeef wil ik "de koopwaar" eerst wel eens vastgenomen hebben...
                              If livin' in the dark is bad, I don't wanna be good !
                              flickr

                              Comment

                              Working...
                              X