Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

The Sweet Spot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • The Sweet Spot

    Toen ik informatie aan het verzamelen was voor de aankoop van mijn huidige set kwam ik geregeld opmerkingen tegen over de 'sweet spot' van een lens.
    bijvoorbeeld over de 50mm 1.4
    "De "sweet-spot" van deze lens zit op F/8.0, daar zijn alle details zo scherp dat je er bijna je vingers aan snijdt."

    Kan je dit punt bepalen?
    Zo ja, bestaan er lijsten van voor de verschillende lenzen?

    Elders op dit forum las ik dat je voor nachtfotografie je diafragma beter op f16 oid zet. omdat je dan de grootste scherpte krijgt.
    Zou je bij een 50mm 1.4 het diafragma dan best op f8.0 instellen? (bij gebruik van een statief natuurlijk)
    EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

    Mijn Razzi account

  • #2
    Re: The Sweet Spot

    Kijk hier eens naar, klik, Ik denk dat ze met 'sweet spot' bedoelen dat de foto zowel in het midden als in de hoeken even scherp is, bij lagere diafragmawaarden is dit niet het geval (het midden is scherper als in de hoeken).
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: The Sweet Spot

      als je op een site als www.photozone.de kijkt zie je in de grafieken van de resolutie dat ze van volopen tot bv f/5.6 scherper worden en dan weer minder scherp door diffractie.

      het F getal waarop de resolutie het grootst is, is de sweet spot. Op mijn Nikkor 35mm f/1.8 is dat f/4.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: The Sweet Spot

        Op DxOMark kan je dit ook min of meer zien.
        Je hebt er diverse lenzen in combinatie met verschillende bodies.

        Hier een Nikkor 85mm F1.4 op een Nikon D3x

        Als je op resolution klikt en daarna op field map,
        zie je waar de lens het scherpst is per diafragmawaarde.
        Nikon D7000 en wat lenzen.
        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

        Comment


        • #5
          Re: The Sweet Spot

          Het diafragma gebied waarin de lens optimaal qua scherpte presteert hangt af van lens tot lens (optics, bouw,...etc) maar als vuistregel mag je stellen dat de lens best presteert bij een diafragma 2 a 3 stops hoger dan z'n grootste diafragma; maw een F1.4 zou optimaal werken tussen ongeveer F2.8 en F4.

          De definitie van 'sweet spot' die de makers hanteren is: de F-stop waarop de chromatische abberatie minimaal is (alsook minimale vignettering) en de scherpte maximaal over het volledige beeld (dus niet alleen in het center)
          Last edited by saphi; 27 april 2011, 20:57.
          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

          Comment


          • #6
            Re: The Sweet Spot

            Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
            Het diafragma gebied waarin de lens optimaal qua scherpte presteert hangt af van lens tot lens (optics, bouw,...etc) maar als vuistregel mag je stellen dat de lens best presteert bij een diafragma 2 a 3 stops hoger dan z'n grootste diafragma; maw een F1.4 zou optimaal werken tussen ongeveer F2.8 en F4.

            De definitie van 'sweet spot' die de makers hanteren is: de F-stop waarop de chromatische abberatie minimaal is (alsook minimale vignettering) en de scherpte maximaal over het volledige beeld (dus niet alleen in het center)
            ok, dan zal die f8 bij de 50mm 1.4 wel slaan op de tweede definite.

            @ all;
            Bedankt voor de antwoorden.
            EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

            Mijn Razzi account

            Comment


            • #7
              Re: The Sweet Spot

              op youtube staan filmpjes van iets wat Nikon Helpline noemt.
              die geven reviews van heel wat lenzen en vermelden al die feiten in die filmpjes...

              ook bvb wanneer het stereffect het best is en hoe de lenzen zich gedragen op crop- dan wel full frame camera's.

              ze zijn het zeker waard te bekijken.... als je de muziek kan verwerken en je het geduld hebt want de filmpjes zijn puur tekst.
              www.aeri-photography.be

              Comment

              Working...
              X