Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterke groothoek 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtsterke groothoek 5D

    Ik ben op zoek naar een nieuwe lens ivm aanschaf 5d. Momenteel heb ik alleen nog een 50mm 1.8 en wil graag een groothoek erbij. Ideaal zou zijn de 16-35 L van canon alleen deze ligt VER boven mijn budget. Weet iemand of hier een concurent/alternatief voor op de markt is?? Lens word voornamelijk gebruikt voor straatfotografie en concertfotografie in kleine zalen (op podium ed) dus moet wel lichtsterk zijn. Nu weet ik dat de canon 17-40 een goede lens is maar ik denk dat ik dan tekort kom met F4... of zijn er mensen met andere ervaringen??

    Ik hoop dat jullie mij mn nachtrust weer terug kunnen geven want ik wordt moe van dromen over dansende lenzen!

  • #2
    Re: Lichtsterke groothoek 5D

    als je wat geluk hebt met het licht: 17-40, 1/60, iso kweetniehoehoog, f4. Lukt wel hoor, been there done that. :-)

    Comment


    • #3
      Re: Lichtsterke groothoek 5D

      Oke, bedankt! Heb nl nog niet met de 5d geschoten, had hiervoor een 450D en werkte altijd met 2.8 op iso 1600... nu presteert de 5d wel beter met weinig licht maar ik heb toch mijn twijfels... zat misschien nog te denken aan een 20mm 2.8

      Comment


      • #4
        Re: Lichtsterke groothoek 5D

        Oorspronkelijk geplaatst door arjankremer Bekijk bericht
        Ik ben op zoek naar een nieuwe lens ivm aanschaf 5d. Momenteel heb ik alleen nog een 50mm 1.8 en wil graag een groothoek erbij. Ideaal zou zijn de 16-35 L van canon alleen deze ligt VER boven mijn budget. Weet iemand of hier een concurent/alternatief voor op de markt is??
        De Tokina 16-28 mm F/2.8 is volgens mij wel een interessant alternatief voor een FF camera. Qua prijs ligt die tussen de 17-40 en 16-35 in ....

        Comment


        • #5
          Re: Lichtsterke groothoek 5D

          Oorspronkelijk geplaatst door arjankremer Bekijk bericht
          Nu weet ik dat de canon 17-40 een goede lens is maar ik denk dat ik dan tekort kom met F4... of zijn er mensen met andere ervaringen?
          Gewoon proberen met je 50mm op f4 en je weet het.........
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Lichtsterke groothoek 5D

            Met mijn 17-40 kan ik gemakkelijk op 1/15 uit de hand fotograferen. Voor concerten en bewegende onderwerpen is dat misschien niet zo interessant, maar het kan.

            En moet het een zoomlens zijn? Anders kan je ook eens naar de 24mm f/1.4 kijken.

            Comment


            • #7
              Re: Lichtsterke groothoek 5D

              De sigma 24-70 is eigenlijk wel een aardige lens op de 5d. Beetje vignetering op 24mm maarja dat is snel weg te werken. Heb je ook constant f2,8 en geloof mij, 24mm op fullframe is behoorlijk breed.

              Comment


              • #8
                Re: Lichtsterke groothoek 5D

                De 5D heeft goede ISO, dan kan de 17-40 wel hoor. Heb die met veel plezier gebruikt in Toscane (wel op een 5D MKII die nog betere iso heeft dacht ik).

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtsterke groothoek 5D

                  En waarom geen lichtsterke prime? Denk bijvoorbeeld aan de EF 20mm f2.8. Geen L glas, maar wel betaalbaar. Als je breder wil gaan en het geld speelt geen rol, de EF 14mm f2.8 L. Over het algemeen kan je je bij groothoek wel vrij lange sluitertijden permitteren. Vuistregel: bv 15mm = 1/15 sec. Combineer dit nog eens met een hoge ISO en je komt er wel.
                  Jochenvde Photography
                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtsterke groothoek 5D

                    Zien dat je ergens een Sigma 15-30 mm tweedehands kan scoren... Prima alternatief voor de 16-35, in mijn ogen zelfs beter dan de canon 17-40 en veel goedkoper....Het is uiteraard geen 2.8, maar heb je dat echt nodig?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtsterke groothoek 5D

                      Oorspronkelijk geplaatst door jochenvde Bekijk bericht
                      Vuistregel: bv 15mm = 1/15 sec. Combineer dit nog eens met een hoge ISO en je komt er wel.
                      Weten die op het podium dit ook?
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichtsterke groothoek 5D

                        Oorspronkelijk geplaatst door arjankremer Bekijk bericht
                        Ik ben op zoek naar een nieuwe lens ivm aanschaf 5d. Momenteel heb ik alleen nog een 50mm 1.8 en wil graag een groothoek erbij. Ideaal zou zijn de 16-35 L van canon alleen deze ligt VER boven mijn budget. Weet iemand of hier een concurent/alternatief voor op de markt is?? Lens word voornamelijk gebruikt voor straatfotografie en concertfotografie in kleine zalen (op podium ed) dus moet wel lichtsterk zijn. Nu weet ik dat de canon 17-40 een goede lens is maar ik denk dat ik dan tekort kom met F4... of zijn er mensen met andere ervaringen??

                        Ik hoop dat jullie mij mn nachtrust weer terug kunnen geven want ik wordt moe van dromen over dansende lenzen!
                        Ik heb mijn 17-40/4 geruild voor 28/1.8. Veel sneller, kleiner en goedkoper.
                        Dit is de snelste breedhoek van canon die betaalbaar is. Enkel 24/1.4 is iets sneller en iets breder maar voor 3x de prijs.

                        Persoonlijk had ik weinig aan ultragroothoek en kom ik ruim toe met 28mm. Als het voor straat en concert is, heb je niet breder nodig.
                        Ook leuk is dat je heel dicht kunt komen (25cm); op f/1.8 heb je dan een heel wazige achtergond. Dat geeft omgevingsportretten die je met 17-40 niet kunt maken.
                        Last edited by Hocus Focus; 30 april 2011, 15:19.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lichtsterke groothoek 5D

                          Oorspronkelijk geplaatst door arjankremer Bekijk bericht
                          Oke, bedankt! Heb nl nog niet met de 5d geschoten, had hiervoor een 450D en werkte altijd met 2.8 op iso 1600... nu presteert de 5d wel beter met weinig licht maar ik heb toch mijn twijfels... zat misschien nog te denken aan een 20mm 2.8
                          Heb een sigma 20mm 1.8 voor velen trek die op niks, maar op mijn 5D gewoon goed.
                          gr, eb

                          Comment

                          Working...
                          X