Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoge fotocamera kopen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Analoge fotocamera kopen

    Dag iedereen

    De interesse naar een analoge camera begint bij mij terug te komen, alhoewel ik een baggere, digitale camera heb. 

    Ook lomografie lijkt mij wel iets mooi, zonder aanhalingsteken, mooie onscherpe en dat hoge contrast, daarover later meer.

    Op Ebay, Kapaza of andere 2dehands websites kun je tegen mooie prijzen analoge camera's verkrijgen, vooral de spiegelreflexen. Welke merken zijn aanraders ( en het model)? Canon 1000D? Vooral de camera's die op de retrolook van de Leica M9 lijken zijn prachtig. Leica's zijn 2dehands nog goed geprijsd. Moet ik als alternatief dan gaan denken aan Minolta, Voigtländer, Pentax, Yashica, etc.?

    Terug naar lomografie: hoe kijken mensen hiernaar? Wat vinden ze ervan? Kunnen jullie de betere lomografen laten zien?

    Bedankt vor jullie moeite,
    Swisi
    (Traveler) Supra Super Slim XS7 .:. f=5.8-17.4 mm .:. 7.0 megapixels | Gimp, Photoshop Express en iPad Apps.

  • #2
    Re: Analoge fotocamera kopen

    De Canon 1000D lijkt me niet echt een analoog toestel. Zelf heb ik nog de Nikon F65 en de Canon EOS 100. De Canon is zeer oud maar maakt nog steeds goede foto's, de Nikon werkt nog perfect, dus ik denk dat je niet snel een miskoop doet.

    Lomografie ken ik zelfs niet
    Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

    Comment


    • #3
      Re: Analoge fotocamera kopen

      Oorspronkelijk geplaatst door xJOMAx Bekijk bericht
      De Canon 1000D lijkt me niet echt een analoog toestel. Zelf heb ik nog de Nikon F65 en de Canon EOS 100. De Canon is zeer oud maar maakt nog steeds goede foto's, de Nikon werkt nog perfect, dus ik denk dat je niet snel een miskoop doet.

      Lomografie ken ik zelfs niet

      Comment


      • #4
        Re: Analoge fotocamera kopen

        Kan ook de 100(D?) zijn.
        (Traveler) Supra Super Slim XS7 .:. f=5.8-17.4 mm .:. 7.0 megapixels | Gimp, Photoshop Express en iPad Apps.

        Comment


        • #5
          Re: Analoge fotocamera kopen

          Bij analoge toestellen gaat het om de lenzen en de fotorolletjes die je gebruikt. Met een spiegelreflex met M42-vatting ben je niet te duur uit en is er nog genoeg te vinden tweedehands.

          Ik heb zelf een Praktica LTL-3. Ben niet into analoge fotografie maar kan me voorstellen dat deze wel de klus zou kunnen klaren. Degelijke 50mm er op en goed fotorolletje er in (heb geen verstand van wat goed is, kan iemand anders beantwoorden), lichtmeter, en schieten maar.

          Comment


          • #6
            Re: Analoge fotocamera kopen

            welk merk digitale camera heb je? misschien kan je best een analoog toestel van dat merk kopen zodat je huidige lenzen erop passen. das al weer wat geld gespaard

            Comment


            • #7
              Re: Analoge fotocamera kopen

              Nu.....Traveler. Moet je dus nog EERST lenzen hebben, hé?
              (Traveler) Supra Super Slim XS7 .:. f=5.8-17.4 mm .:. 7.0 megapixels | Gimp, Photoshop Express en iPad Apps.

              Comment


              • #8
                Re: Analoge fotocamera kopen

                Oorspronkelijk geplaatst door Swisi Bekijk bericht
                Terug naar lomografie: hoe kijken mensen hiernaar? Wat vinden ze ervan? Kunnen jullie de betere lomografen laten zien?
                Bedankt vor jullie moeite,
                Swisi
                Hoe de mensen er naar kijken: voor sommigen is het en anderen vinden zoies maar niets.

                Ben zelf nu enkele maanden bezig met analoog met inbegrip van Lomografie.
                Dit na het kopen van het boekje "Hot Shots" van ene Kevin Meredith ( Lomokev op het internet). Die maakt met zijn lomo (en andere speelgoedtoestelletjes) prachtige foto's. Maakt er zelfs foto's voor modebladen mee. Ondertussen heb ik via zijn website ook zijn andere boeken besteld.

                Misschien eens wat rondneuzen bij de Lomo-goep op Flickr om ideen op te doen.

                Het grootste verschil met het digitaal fotograferen is dat je na het nemen van de foto het resultaat niet kan zien op het schermpje en de foto eens herdoen als het niet ok is. Heb nog altijd de neiging om achteraan het toestel eens te kijken na het nemen van een foto
                Ook dat er niet veel in te stellen valt. Enkel de afstand 80cm, 150cm, 3m en oneindig. En eventueel met een meter precies de afstand meten als je de scherpte perfect wilt hebben. De belichting is automatisch. Bij het analoog fotograferen ga ik van nature veel meer tijd steken in het zoeken naar de beste compo, en eerder beslissen om de foto toch niet te maken.
                Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                Comment


                • #9
                  Re: Analoge fotocamera kopen

                  Ik bezit nog een Canon FTQL in perfecte staat!
                  Amateurs?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Analoge fotocamera kopen

                    U heeft een bericht.
                    (Traveler) Supra Super Slim XS7 .:. f=5.8-17.4 mm .:. 7.0 megapixels | Gimp, Photoshop Express en iPad Apps.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Analoge fotocamera kopen

                      Hou er rekening mee dat alle toestellen (ongeacht merk of type) met een metalen rug niet meer lichtdicht zijn en dus nieuwe lichtdichtingen van de rug moeten krijgen ... ook dient het spiegelschuim vervangen te worden ... veel toestellen zijn ook ontworpen voor kwikbatterijen en die zijn al jaren niet meer te krijgen ... daar bestaan geen goede alternatieven voor ( wat men ook beweert ) daar een kwikbatterij een heel contstante spanning heeft tot helemaal op het einde en ook een veel grotere stroomsterkte kan leveren zonder dat de spanning door de knieën gaat ... geen enkel alternatief kan dit ... daarbuiten is de lichtmeting niet meer correct, ook bij de toestellen die werken met 1,5V zilveroxide batterijtjes... een stop mis is heel weinig ... hercalibreren is voor een leek niet te doen.
                      Bij Canon zijn alle toestellen ouder dan de T series betroffen ( dus ook bovenstaande FT QL ) ... de T70 is de beste keuze voor lenzen met FD aansluiting ... een T90 heeft bijna altijd een stilstand probleem ( zie google ) en dat is niet simpel oplosbaar ... ook bij een T70 is er mogelijk een probleempje : het back-up batterijtje kan leeg zijn ... alzo ben je na het verwisselen van de 2 AA batterijen je digitale tellerstand kwijt en de ingestelde iso waarde ... dit batterijtje zit gesoldeerd onder de topcover ...er moeten 2 soldeerlipjes aan gelaserd worden ... is dus niet simpel vervangbaar ... maar het is te doen ... ook kan je het probleem omzeilen door te zorgen dat je gezonde en vers geladen AA batterijen inzet vooralleer een film te laden

                      Comment


                      • #12
                        Re: Analoge fotocamera kopen

                        Deze camera bezit ik zelf en is zonder twijfel mijn favoriete toestel....

                        http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_FM3A
                        TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Analoge fotocamera kopen

                          Silver, bedankt voor je input. Zeker om goed rekening mee te houden.
                          Hierboven: die toestellen kom ik niet meer veel tegen?
                          (Traveler) Supra Super Slim XS7 .:. f=5.8-17.4 mm .:. 7.0 megapixels | Gimp, Photoshop Express en iPad Apps.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Analoge fotocamera kopen

                            Kun je digitale lenzen (zonder diafragmaring) gebruiken op analoge camera's van canon en nikon?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Analoge fotocamera kopen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
                              Kun je digitale lenzen (zonder diafragmaring) gebruiken op analoge camera's van canon en nikon?
                              Hangt bij Nikon heel veel af hoe oud de Analoge camera is en bij Canon als het EF is past het op elke EOS.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X