Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensorreiniging

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensorreiniging

    Ik beschik over een Nikon D7000 en sedert enkele dagen vertonen mijn foto's enkele kleine vlekjes (steeds op dezelfde plaats). Ik veronderstel dat het om stofjes op de sensor gaat en heb, volledig volgens de instructies in de handleiding, de sensor gereinigd. Zonder resultaat.
    Ik ben dan op dit forum beginnen zoeken naar oplossingen hiervoor en heb wel wat (ongewone manieren) gevonden. Echter, heb ik mijn vragen over de manieren waarop sommigen met de sensor omgaan, daar overal te lezen staat dat de sensor zeer delicaat is om te reinigen en je het beter niet zelf doet.
    Is dit zo of zijn er mensen die mij een degelijke manier kunnen geven (met gebruik van welke hulpmiddelen?) om de sensor toch zelf op een veilige manier te reinigen, zonder beschadiging. Zodoende dat ik in de toekomst ook, preventief, deze reiniging kan uitvoeren.
    Alvast dank voor bruikbare tips!!

  • #2
    Re: Sensorreiniging

    Een sensor kun je makkelijk zelf reinigen hoor.
    Het is juist dat de senosr een delicaat onderdeel is en dus met omzichtigheid moet behandeld worden, anders kijk je tegen een grote kost aan.
    Spiegel opklappen en een kijke binnenin nemen om te zien of je de stofjes ziet (zou moeten) Zorg dat je goed licht hebt en zeker niet in een stoffige omgeving. Een loupe om een duidelijker beeld te krijgen kan handig zijn maar is niet noodzakkelijk.
    Met een 'blower' (zo'n peertje) kun je makkelijks de stofjes wegblazen, is in vele gevallen al voldoende. Lukt dat niet dan bestaan er droge statische borsteltjes
    Bij erger vuil, mogelijks olie of water-achtig zal de blower niet helpen en kun je best swabs gebruiken. Dit zijn in de handel verkrijgbare 'borsteltjes' die net de brede van je sensor hebben en al dan niet al voorgeinpregneert met reinigingsvloestof komen. (Ik gebruik die van het merk VisibleDust). Als je watenstaafjes hebt (die niet pluizen!!!) kun je ook daarmee voorzichtig de vlekjes wegpoetsen.
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: Sensorreiniging

      De ingebouwde sensorreiniging in de camera zal proberen om de sensor te ontdoen van kleine, losliggende stofjes. Maar in de praktijk blijkt dat je op een bepaald moment toch zelf aan de slag moet om de sensor weer een beetje schoon te krijgen. We leven tenslotte in een wereld vol met stof en vuil...en zo'n camera met een open behuizing zal vroeg of laat altijd stof gaan vangen. Niks aan te doen...gewoon schoonmaken op de manieren die Saphi heeft beschreven en je kan er weer een tijd tegenaan. En ook nooit panisch worden over die paar stofjes die zichtbaar zijn vanaf diafragma 16 op een heldere achtergrond; lekker laten zitten, in de meeste gevallen zie je ze toch niet terug in je foto (heb bij mijn toestel ongeveer 6 spots gezien die ooit wel weer eens verwijderd gaan worden).
      Voorkom dat je straks alleen maar bezig bent met schoonmaken i.p.v. fotograferen
      Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Sensorreiniging

        Bedankt voor de reacties en de tips.

        Nog één vraagje : Reinig je de sensor enkel bij zichtbaar vuil of ook preventief?

        Comment


        • #5
          Re: Sensorreiniging

          Oorspronkelijk geplaatst door cornman Bekijk bericht
          Nog één vraagje : Reinig je de sensor enkel bij zichtbaar vuil of ook preventief?
          "Wat niet kapot is , moet je niet maken"
          Daar val ik dan terug op het 'delicate' van de sensor.
          Als er geen hinderlijk vuil op de sensor is dan kuis ik die ook niet.
          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

          Comment


          • #6
            Re: Sensorreiniging

            Dank voor de tip.
            Ik heb mij een setje Swabs en een flesje sensor clean (allebei van VisivleDust).
            Heb hiermee de sensor gereinigd zoals aangegeven op de website.
            En de vlekjes op mijn foto's zijn verdwenen. Heel simpel.

            Comment


            • #7
              Re: Sensorreiniging

              Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
              "Wat niet kapot is , moet je niet maken"
              Daar val ik dan terug op het 'delicate' van de sensor.
              Als er geen hinderlijk vuil op de sensor is dan kuis ik die ook niet.
              daar denk ik net hetzelfde...volledig 100% schoon krijg je de sensor toch niet,en bovendien met je nabewerkings programma pak je die kleine deeltjes toch in een wip weg.

              Comment


              • #8
                Re: Sensorreiniging

                Oorspronkelijk geplaatst door cornman Bekijk bericht
                Nog één vraagje : Reinig je de sensor enkel bij zichtbaar vuil of ook preventief?
                Ik kan niet iets wegpoetsen wat er niet is........nooit testen op het kleinste diafragma, maar één stop onder de waarde die je normaal kiest als kleinste dan heb je niet zo snel last van een poetssyndroom
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment

                Working...
                X