Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Automatische sensor cleaning. ( D5000 )

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Automatische sensor cleaning. ( D5000 )

    Je zou denken " Gedaan met sensorvlekken "
    Helaas.
    Ben toch voorzichtig bij het wisselen van lenzen.






    .
    Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

  • #2
    Re: Automatische sensor cleaning. ( D5000 )

    Ja, wat kunt ge nu eigenlijk in godsnaam verwachten van automatische sensorcleaning?

    U sensor is belachelijk vuil dit gaat gedaan moeten worden met vloeistof denk ik. Er zijn zelfs vlekken op de sensor precies?

    Comment


    • #3
      Re: Automatische sensor cleaning. ( D5000 )

      Hallo,

      Ik heb een klein vraagje. hoe heb jij deze vlekken gezocht? Ik zit, denk ik, met het zelfde probleem, maar ik zou graag een waterdicht bewijs hebben voor ik begin te prutsen aan die sensor.
      Op iedere foto die ik neem zit ik met een grote vlek die niet verdwijnt.

      mvg
      Canonfreak1000D
      Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
      hier vind je mijn foto's en hier ook

      Comment


      • #4
        Re: Automatische sensor cleaning. ( D5000 )

        Hetgeen ik doe om vuil op mijn sensor op te sporen:

        - Camera richten op een effen oppervlak (blad papier)
        - Camera op manuele focus
        - Diafragmavoorkeuze en zo klein mogelijk diafragma kiezen (groot F getal)
        - Afdrukken en camera heen en weer bewegen gedurende de belichting

        => vuil op de sensor is zichtbaar op je foto
        Nikon D700, wat glas en Sony RX100
        BD2424BE
        Klik voor meer!

        Comment


        • #5
          Re: Automatische sensor cleaning. ( D5000 )

          Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
          ........
          Op iedere foto die ik neem zit ik met een grote vlek die niet verdwijnt.
          zit die soms op je lens?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Automatische sensor cleaning. ( D5000 )

            Van de automatische sensor cleaning moet je niet veel verwachten.
            Als de sensor echt vuil is, dan zal je die zelf moeten renigen (of laten reinigen als je er schrik van hebt).
            Het is niet moeilijk, als je begint met een 100% geladen accu, en je volgt de handleiding die bij de reinigingsproducten zit, dan kan er niet veel mis gaan.
            Ik heb tot nu toe altijd de "natte renigingsmethode" toegepast, dat is met sensor swabs en Eclipse reinigingsvloeistof. Het probleem is dat nooit alle stofjes van de eerste keer aan die swab blijven hangen, en daardoor heb ik er gewoonlijk twee of drie nodig, en die spullen zijn eigenlijk wel heel erg duur.
            Daarom ga ik binnenkort een soort borsteltje halen waar je eerst met een blaaspeertje door moet blazen om de haartjes statisch te maken (er zijn er ook met een motortje, maar die lijken mij wel heel erg duur voor wat het is). Volgens de meeste gebruikers werkt zo'n borsteltje heel goed, maar als de stofjes dan nog op de sensor blijven zitten zal je toch de natte methode moeten toepassen.

            Er zijn dus verschillende manieren om de sensor te reinigen, iedereen zal wel zijn favoriete manier hebben... Er zijn er ook die zweren bij de Scotch tape methode, waarbij de stofjes aan de tape blijven kleven. Die heb ik zelf nog nooit durven toepassen omdat ik schrik heb voor lijmresten op de sensor.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Automatische sensor cleaning. ( D5000 )

              gewoon om de zoveel tijd eens met swaps overgaan. sensors zullen altijd vuil worden en gereinigd moeten worden.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Automatische sensor cleaning. ( D5000 )

                Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
                Ja, wat kunt ge nu eigenlijk in godsnaam verwachten van automatische sensorcleaning?
                Wel, ik heb die vraag hier en elders al eens gesteld omdat ik twijfelde tussen twee lenzen
                of slechts eentje om het gewenste fokale bereik te overspannen.
                Uit de antwoorden bleek dat Canon blijkbaar een goed reinigingssysteem heeft en dat
                gebruikers van die toestellen weinig last hebben van een vuile sensor, ook diegenen die
                geregeld lenzen wisselen. Misschien zijn niet alle merken even goed bezig zijn met
                sensorreiniging of met de coating die ze gebruiken.

                Comment


                • #9
                  Re: Automatische sensor cleaning. ( D5000 )

                  Zet het toestel aan en er verschijnt: sensor cleaning. Zet het toestel uit en er verschijnt:
                  sensor cleaning. Dat is om je er aan te herinneren dat de sensor af en toe gereinigd dient
                  te worden.
                  Het zit er maar op omdat ze er allemaal een hebben op zitten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Automatische sensor cleaning. ( D5000 )

                    Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
                    Wel, ik heb die vraag hier en elders al eens gesteld omdat ik twijfelde tussen twee lenzen
                    of slechts eentje om het gewenste fokale bereik te overspannen.
                    Uit de antwoorden bleek dat Canon blijkbaar een goed reinigingssysteem heeft en dat
                    gebruikers van die toestellen weinig last hebben van een vuile sensor, ook diegenen die
                    geregeld lenzen wisselen. Misschien zijn niet alle merken even goed bezig zijn met
                    sensorreiniging of met de coating die ze gebruiken.
                    Een zoomlens met een groot bereik is ook geen oplossing om stof uit de camera te houden. Elke keer dat je aan de zoomring draait krijg je een luchtverplaatsing, daardoor komt er lucht, en dus ook stof in de camera.

                    Een lens met een vaste brandpuntsafstand op je camera laten staan, dat is misschien de beste manier om stof zoveel mogelijk te vermijden, maar ook dat geeft geen 100% garantie.
                    Sommige zoomlenzen blijven aan de buitenkant even groot tijdens het zoomen, de meeste 70-200 lenzen zijn zo gemaakt (ik denk zelfs allemaal, maar er zal waarschijnlijk wel weer ergens een uitzondering zijn).
                    Dat is dus een goede optie als je bijvoorbeeld foto's wil maken van een motorcross, de duurdere lenzen uit die 70-200 reeks zijn dan ook nog eens spatwaterdicht, en daardoor is de kans dat er stof binnenkomt nog wat kleiner.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Automatische sensor cleaning. ( D5000 )

                      Vergeet geen onderscheid te maken tussen stof en ander vuil.
                      Een stofdeeltje plakt meestal niet en kan makkelijk van de sensor getrild worden.
                      Een oliespatje van het sluitermechanisme daarintegen plakt heel goed en is niet zomaar van de sensor af.

                      Je kunt zien dat er een stofdeeltje op de sensor zit die met de automatisch reinigingsfunctie niet weg gaat.
                      Maar hoeveel stofjes zijn er wel met succes van de sensor verwijdert?
                      Met live-view of filmen blijft de sensor lange tijd blootgesteld aan de omgeving.

                      Onderstaande link geeft info over het probleem van stof en vuil op de sensor.
                      Leuk om te lezen, er staat bijvoorbeeld dat het sluitermechanisme een groot deel van het stof veroorzaakt.
                      En dat het beter is om de camera uit te zetten wanneer je de lens wisselt.
                      En meer info.


                      canon_info
                      Last edited by heaucheneaudt; 25 april 2011, 12:05. Reden: sluitermechanisme moet spiegelmechanisme zijn

                      Comment


                      • #12
                        Re: Automatische sensor cleaning. ( D5000 )

                        Interessante link!
                        Canon vermeldt dat ze hun filter tegenwoordig verder van de sensor weg zetten omdat de eventuele stofjes dan onscherper zijn.
                        Maar zijn ze in dat geval niet groter op de foto?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Automatische sensor cleaning. ( D5000 )

                          Wel, ik heb toch wel degelijk het gevoel dat de automatische sensorreiniging nut heeft. Ik hoef de sensor van mijn 5D II in ieder geval veel minder vaak schoon te maken dan de sensor van mijn 5D. Maar goed, de automatische reiniger is natuurlijk niet zaligmakend.

                          Bij mij volstaat het eigenlijk meestal het gebruik van een rocket blower. Werkt dat niet, dan pak ik mijn VisibleDust sensorbrush erbij. Nat reinigen heb ik eigenlijk nog nooit hoeven doen....
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Automatische sensor cleaning. ( D5000 )

                            Heb je veel continue opnamen gemaakt? Reeks foto's na mekaar?Dan zouden het fijne druppeltjes olie kunnen zijn .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Automatische sensor cleaning. ( D5000 )

                              Oorspronkelijk geplaatst door rikketik Bekijk bericht
                              Heb je veel continue opnamen gemaakt? Reeks foto's na mekaar?Dan zouden het fijne druppeltjes olie kunnen zijn .
                              Eigenlijk geen continue opnamen.
                              Gedurende ons +/- 10 daags verblijf in Toscane ongeveer 1500 foto's.
                              Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                              Comment

                              Working...
                              X