Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Converters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Converters

    hallo

    De vraag die ik ga stellen gaat over Macro-fotografie. Ik heb er al wat topics over gelezen en een vraag gesteld, maar er wordt niet geantwoord, daarom maak ik ff een nieuw topic

    Met mijn vorige (compact)camera deed ik dat zeer graag en nu de tuinen in volle glorie openbloeien
    en de insecten en spinnen actiever zijn dan ooit zou ik deze 'discipline' ook eens willen verkennen met mijn nieuwe cam.
    Ik bezit een EOS 550d + 50mm 1.4

    Ik heb begrepen dat er 2 opties zijn. Ofwel koop je een macrolens, ofwel gebruik je een converter.

    Een macrolens vind ik wat duur en zwaar.Als die echter ook te gebruiken is als zoomlens,
    dan blijft dat een optie.

    De converter is voor mij nieuw terrein.
    Is het verstandig om een converter te gebruiken in combinatie met een 50mm?

    Ik heb al wat websites bekeken, maar er is wel een groot verschil in prijs, dus ook in kwaliteit?
    Hoeveel vergroting heeft deze converter?
    Kan je dat afleiden uit de naam?

    Van dit merk heb ik nog nooit gehoord. Is het betrouwbaar?

    Het valt me op dat er steeds wordt gewaarschuwd voor het verlies in lichtwaarde.
    Maar aangezien ik van plan ben om hem te gebruiken in combinatie met een 50mm 1.4,
    voorzie ik geen problemen op dat vlak.

    de vragen die ik dus heb zijn:
    1) kan je een MACROlens van 100mm ook gebruiken als gewone zoomlens? (op circuit bijvoorbeeld. Op Francorchamps zijn er bv bochten waar je met 100mm toekomt heb ik vernomen)
    "2) Is een converter in combinatie met een 50mm een goed idee?
    )Waar moet ik op letten bij aankoop van een converter? (goede merken, slechte merken, enz.)

    vriendelijke groet en bedankt voor jullie tijd
    EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

    Mijn Razzi account

  • #2
    Re: Converters

    beter kun je eens kijken naar de setjes tussenringen (dat is een betere naam als convertor die jij gebruikt) van Soligor of Kenko, voor een minder bedrag (rond de 110 Euro) krijg je dan 3 ringen van verschillende MM, als je ze alle drie gebruikt dan kun je op bijna 1 cm van het onderwerp focussen (alleen hou je dan geen schwerptediepte meer over, maar das een ander verhaal).

    Daarbij komt dat met een macrolens je niet kunt zoomen, daar heb je de zn zoomlenzen voor nodig, als je bedoelt dichterbij halen, wederom heb je hier een verkeerd taalgebruik. Zoomlenzen zijn in staat om in een lens verschillende brandpunten te herbergen dus bv een 70-200 mm, of een 17-40 etc..

    Maar om terug te komen op de tussenringen, deze zijn een erg leuk alternatief voor de dure en zware macrolenzen, maar ze halen niet de kwaliteit en scherpteverloop van deze lenzen, leuke is wel dat je goedkoop zo kunt kijken of macro wel iets is voor je en tzt dan over te schajkelen op eventueel een echte macrolens.
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

    Comment


    • #3
      Re: Converters

      aha, ok.
      bedankt voor de reactie
      EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

      Mijn Razzi account

      Comment


      • #4
        Re: Converters

        denk eraan dat een macrolens ook een goede wandel en portretlens is
        goede tussenringen met doorgave zijn toch niet zo goedkoop, en werken beter met iets meer mm dan 50
        met een macrolens heb je een veelzijdige lens in huis
        mvg Wilfried

        7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

        Comment


        • #5
          Re: Converters

          Dus als ik het goed begrijp, je kan met zo'n tussenringen ook niet meer gaan zoomen.
          Of sla ik de bal hier compleet mis??

          Comment


          • #6
            Re: Converters

            Je kunt toch met je 50mm lens ook niet zoomen? Alleen scherpstellen.
            De brandpuntsafstand blijft het zelfde.
            Een 100mm macro lens is ook geen zoomlens.
            Dat is een telelens, geen zoomlens. Je kunt er wel mooi portretten mee maken, je onderwerp merkt dat vaak niet omdat je wat verder weg bent met je toestel, en dat werkt vaak goed.
            Als je een converter gebruikt, of tussenringen, op een 50mm of 100mm lens, zul je meestal scherpstellen door de camera dichter of verder van het onderwerp af te bewegen. Je lens wordt geen zoomlens daarvan.
            En je hebt nauwelijks scherptediepte, dat wil zeggen slechts een heel klein plat vlak kan scherp zijn. Het voordeel is dan weer dat de achtergrond mooi vaag is en wat wel scherp is (vaak) erg goed uitkomt.
            Ruud

            Comment


            • #7
              Re: Converters

              Als ik TS zijn topic mag gebruiken voor een rand-vraagje: als ik een tussenring zet op een 50mm of op een 85mm (beide op zelfde diafragma), bij welke ga ik dan de grootste scherptediepte hebben?
              Nikon Df

              Comment


              • #8
                Re: Converters

                Om even duidelijkheid te scheppen voor Arjandeiro.

                Dit is een standaardlens, dwz je hebt 1 vaste brandpuntsafstand, in dit geval 50mm, dewelke niet kan veranderd worden.

                Dit is een zoomlens (28-105mm). Je ziet dat de lens in en uit kan schuiven (zoomen) van 28 tot 105mm.

                Dit is een converter voor de spiegelreflexcamera. In dit geval een 2x converter. Deze wordt tussen het fototoestel en de lens geplaatst en het gevolg is dat een 70-200mm zoomlens dan een 140-400mm zoomlens wordt (maar heeft ook invloed op de maximale opening van het diafragma).

                Met een macrolens van 100mm kan je dus macrofoto's nemen, maar je kan ze ook als "gewone" lens gebruiken. Uiterlijk zie je eigenlijk geen verschil met een gewone lens van 100mm, maar je kan veel dichter bij het onderwerp gaan en scherpstellen. Of je met 100mm genoeg zal hebben om op een racecircuit foto's te nemen is een andere vraag.

                En dit zijn tussenringen. Deze kunnen afzonderlijk, of gecombineerd tussen het fototoestel en de lens worden geplaatst, waardoor je ook dichterbij kan scherpstellen.

                mvg,
                Bart

                PS: voor mensen die het niet wisten, en om alles nog iets onduidelijker te maken, noemt men dit ook converters. Maar in dit geval gaat 't om een soort lensje dat op de voorkant van de lens van een compact- of bridgetoestel wordt geplaatst. Ok, de link is er eentje naar een converter voor een camcorder, maar ik weet dat dit soort converters ook bestond voor mijn Fuji FinePix S7000...
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                Comment


                • #9
                  Re: Converters

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                  Als ik TS zijn topic mag gebruiken voor een rand-vraagje: als ik een tussenring zet op een 50mm of op een 85mm (beide op zelfde diafragma), bij welke ga ik dan de grootste scherptediepte hebben?
                  Bij de 85mm, daar de vergroting daar minder zal zijn (met dezelfde tussenring) onthou één ding, hoe groter de vergroting, hoe kleiner de scherptediepte, merk, soort, met of zonder tussenringen, heeft er allemaal niets mee te maken, het is gewoon een optische wet.

                  Comment


                  • #10
                    enkele bijkomende vraagjes

                    Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
                    Het heeft heel wat duidelijk gebracht.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                    Dit is een converter voor de spiegelreflexcamera. In dit geval een 2x converter. Deze wordt tussen het fototoestel en de lens geplaatst en het gevolg is dat een 70-200mm zoomlens dan een 140-400mm zoomlens wordt (maar heeft ook invloed op de maximale opening van het diafragma).
                    Op de afbeelding zie ik dat er ook nog wat 'glas' in de ring zit. Dit steekt ook nog een beetje uit. Ik vraag me zelfs af of er nog wel een 50mm op kan.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                    En dit zijn tussenringen. Deze kunnen afzonderlijk, of gecombineerd tussen het fototoestel en de lens worden geplaatst, waardoor je ook dichterbij kan scherpstellen.
                    Hier zit er dus geen 'glas' in verwerkt, maar het is enkel een ring? Dat is dus een verschil met de 2x-converter die je hier boven bespreekt.
                    Klopt dat, of zie ik het verkeerd?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                    Met een macrolens van 100mm kan je dus macrofoto's nemen, maar je kan ze ook als "gewone" lens gebruiken. Uiterlijk zie je eigenlijk geen verschil met een gewone lens van 100mm, maar je kan veel dichter bij het onderwerp gaan en scherpstellen.
                    Nog een technische vraag hierover. Hoe komt het dat je zoveel dichterbij kan scherpstellen? Heeft dat te maken met de bouw van die lens? Meer elementen of juist minder?

                    Of is dat niet zo 1,2,3 uit te leggen?

                    nogmaals bedankt voor de info.
                    EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

                    Mijn Razzi account

                    Comment


                    • #11
                      Re: enkele bijkomende vraagjes

                      Nog een technische vraag hierover. Hoe komt het dat je zoveel dichterbij kan scherpstellen? Heeft dat te maken met de bouw van die lens? Meer elementen of juist minder?

                      Of is dat niet zo 1,2,3 uit te leggen?
                      nogmaals bedankt voor de info.
                      Bij een macro objectief zit er infeite een soort verlengingstubus ingebouwd, die als het ware hetzelfde doet als een tussenring of converter.

                      Bij kortbij werken moet je met pepaalde macroobjectieven of met een tubus je diafragma gaan berekenen, vandaar dat je bij maximale vergroting een diafragmawaarde uitkomt kleiner (hoger getal) dan op je objectief staat vermeld, nu is het zo dat bij Nikon die waarde wordt berekend door je combi zelf, zo komt er op het lcd de werkelijke berekende waarde af te lezen, wat in sommige omstandigheden (bv. met studioflitsen) heel gemakkelijk kan zijn, (geen rekenwerk) bepaalde merken hebben dat niet.

                      Zo kan je bij gebruik van een Nikon macro 105mm AF-s in combinatie met een TC17 converter op de kortste instelling een minimum diafragmawaarde aflezen van f90, als je dan met een lichtmeter werkt moet je met studioflitsen f90 hanteren.
                      Last edited by Guest42; 23 april 2011, 10:35.

                      Comment


                      • #12
                        Re: enkele bijkomende vraagjes

                        Ik heb het drie keer moeten lezen, maar nu snap ik het, denk ik, wel.

                        Ik bezit een Canon en geen studio of flitsers. Maar wat niet is kan nog komen.

                        Bij Canon moet je dat dus wel omrekenen.
                        EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

                        Mijn Razzi account

                        Comment


                        • #13
                          Re: enkele bijkomende vraagjes

                          Oorspronkelijk geplaatst door Arjandeiro Bekijk bericht
                          Bij Canon moet je dat dus wel omrekenen.
                          Dat weet ik niet, maar ik vermoed dat bij de laatste toestellen van Canon en met merkeigen objectieven/converters dat ook wel zo zal zijn, want het is wel heel handig.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Converters

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Bij de 85mm, daar de vergroting daar minder zal zijn (met dezelfde tussenring) onthou één ding, hoe groter de vergroting, hoe kleiner de scherptediepte, merk, soort, met of zonder tussenringen, heeft er allemaal niets mee te maken, het is gewoon een optische wet.
                            Merci voor de uitleg, mijn fysica-lessen zijn ondertussen ook al 30 jaar geleden
                            Nikon Df

                            Comment

                            Working...
                            X