Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikkor 50 mm: 1.4 of 1.8?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikkor 50 mm: 1.4 of 1.8?

    Heb een D90 met kitlens 18-105mm (3.5-5.6).
    Ik moest vandaag een kleine fotoreportage maken, maar wat ik dus niet wist: het was binnen te doen.
    Ik was er al even over aan het nadenken, maar nu ben ik zeker van mijn stuk: ik heb een lichtgevoeligere lens nodig voor binnenfotografie.( vooral voor mensen/beweging te kunnen fotograferen).

    Nu was ik aan het twijfelen tss twee objectieven.
    De 50 mm,1.8 of de 50 mm, 1.4.
    De eerste blijft een subliem objectiefje voor zijn geld. Het tweede is wat duurder, maar dan weer net lichtgevoeliger.
    Wat raden jullie mij aan?

    Groeten.
    Ps.: Bewuste keuze voor vast brandpunt. Grotendeels ook om de kosten wat te drukken, omdat ik echt wel "al het geld" aan lichtgevoeligheid wil geven.

  • #2
    Re: nikkor 50 mm: 1.4 of 1.8?

    Oorspronkelijk geplaatst door BaileyRock Bekijk bericht
    Nu was ik aan het twijfelen tss twee objectieven.
    De 50 mm,1.8 of de 50 mm, 1.4.
    De eerste blijft een subliem objectiefje voor zijn geld. Het tweede is wat duurder, maar dan weer net lichtgevoeliger.
    Wat raden jullie mij aan?
    Geen van beiden... om binnen te werken is een 35mm F1.8 veel handiger op een crop camera... en voor portret is een 85mm F1.8 veel beter... 50mm is noch mossel noch vis...
    werkt wel zeer goed op een fulframe...

    ga voor de 35mm
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: nikkor 50 mm: 1.4 of 1.8?

      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      Geen van beiden... om binnen te werken is een 35mm F1.8 veel handiger op een crop camera... en voor portret is een 85mm F1.8 veel beter... 50mm is noch mossel noch vis...
      werkt wel zeer goed op een fulframe...

      ga voor de 35mm
      da's toch straf uitgedrukt. Jij gebruikt toch ook een 85 op FF. 50 op crop komt daar dicht bij in de buurt. Ik gebruik mijn 50 heel veel voor portretten en reportages.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: nikkor 50 mm: 1.4 of 1.8?

        50mm f1.4 AF-s is een droomlensje, niet de snelste AF, maar zeer accuraat en een prachtige neutrale kleurweergave en vrij van vervorming.

        Staat er hier trouwens niet eentje te koop ? KLIK

        Voorbeeldje
        Over het brandpunt zal ik geen oordeel vellen, dat moet TS afhankelijk van zijn doelstelling voor zichzelf beslissen.
        Last edited by Guest42; 21 april 2011, 18:18.

        Comment


        • #5
          Re: nikkor 50 mm: 1.4 of 1.8?

          De 50mm 1.4 is een heel fraai lensje, de 50mm 1.8 en de 35mm 1.8 ook. Voor binnen lijkt de 35mm mij iets handzamer dan de 50mm lenzen.

          Als er hier een 50mm 1.4 AF-S te koop staat zoals demeyereg zegt moet je snel zijn, ik heb de mijne hier ook verkocht onlangs en na een paar uur hadden zich al een tiental geïnteresseerden aangeboden.
          http://www.flickr.com/jonasla

          Comment


          • #6
            Re: nikkor 50 mm: 1.4 of 1.8?

            Los daarvan vind ik body toch ook niet onbelangrijk. Ik gebruik die primes ook vaak binnen, maar op ISO 1600 (hoogste wat ik kan halen) heb ik ontzettend veel ruis, dus ofwel neem ik het erbij ofwel trek ik alles door een ruisfilter.
            Dus met een 1.8 of 1.4 alleen heb je je lichtgevoeligheid niet altijd helemaal opgelost.
            Al doende leert men...

            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: nikkor 50 mm: 1.4 of 1.8?

              Hierbij nog een vraagje : is de Sigma 50mm EX DG F: 1.4 HSM Nikon AF niet beter dan de nikon 1.4 ? Zijn er mensen die ervaring hebben met beide lenzen ? De filterdiameter van de sigma is ook 77 mm tov 58 bij nikon. Ook weeg de sigma lens 505 gr tov 280 gr bij nikon. Maar is deze lens dan ook beter ?
              Last edited by Dannyvg; 21 april 2011, 19:26.

              Comment


              • #8
                Re: nikkor 50 mm: 1.4 of 1.8?

                hallo,

                ik heb de AF-S 50mm en die vind ik echt goed, de AF-D f1.8 en f1.4 vond ik minder maar da's persoonlijk.
                Voor feestjes binnen vind ik 50mm wel iets te lang op een crop, 35mm is handiger.
                Maar ik kom met mijn D300 niet toe met alleen een lichtsterke lens, zeker bij sfeerverlichting kom ik te kort, en wat ook lastig is dat je zo'n beperkte dof hebt.
                Dat kan mooi zijn maar als bijv. 2mensen dansen wil ik ze al eens allebei scherp
                En dan komt flitsen erbij, samen met een lichtsterke lens is dat .
                Er word hier ook een Sigma vermeld.
                Ik heb een stuk of vier Sigma's gehad (heb nu nog de 24/70 HSM) en mijn ervaring is dat de AF van Nikon niet te kloppen is. Zowel mijn AF-S 50mm als mijn 70/200 VRII zitten er met de AF knal op. Dat durft bij Sigma al eens anders zijn, dat is althans toch mijn ervaring.

                mvg Jozef
                D800 en een goed glasservies

                Comment


                • #9
                  Re: nikkor 50 mm: 1.4 of 1.8?

                  jaja volledig akkoord die 70-200 VRII heb ik ook. Maar ik had toch graag iets meer geweten over specifiek de 50 mm Sigma en de 50mm Nikon beiden 1,4. De Sigma is hier wel duurder en zou normaliter beter moeten zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikkor 50 mm: 1.4 of 1.8?

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    da's toch straf uitgedrukt. Jij gebruikt toch ook een 85 op FF. 50 op crop komt daar dicht bij in de buurt. Ik gebruik mijn 50 heel veel voor portretten en reportages.
                    jawel, maar ik gebruik die vooral voor indoor dans en sport...

                    voor portretten gebruik ik een 135mm

                    ik heb zowel met de 50mm F1.8, F1.4 als de 35mm F1.8 gewerkt... en persoonlijk vind ik de 35mm veel veelzijdiger en fijner in gebruik indoor...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikkor 50 mm: 1.4 of 1.8?

                      Ik ga voor de 50 mm 1.8 gaan. De cropfactor maakt dat een leuk portretlensje.
                      1.8 als voorkeur op 1.4, vooral voor het financiële dan.
                      Momenteel heb ik altijd met 3.5 gewerkt, dus ik denk dat de 1.8 al een PAK verschil zal maken

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikkor 50 mm: 1.4 of 1.8?

                        Volgens mij ga je ze wel niet vol-open kunnen gebruiken binnen.
                        Denk eens aan de beperkte DOF.
                        Flitsen gaat beter werken, maar das natuurlijk een vak apart.
                        Mijn mening hoor.

                        ps: ik gebruik liever de 35mm1.8, maar ik dacht dat die ondertussen al vrij moeilijk te vinden is en vrij duur aan het worden.
                        De 35mm heeft wel redelijk last van CA vol-open, dat haal je weg in LR of PS
                        Nikon D7000 en wat lenzen.
                        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikkor 50 mm: 1.4 of 1.8?

                          Ik heb de 50mm 1.4 & de 35mm 1.8 en als ik er één moet aanraden is het toch wel de 50mm 1.4.
                          Betere prestaties bij weinig licht.

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikkor 50 mm: 1.4 of 1.8?

                            Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                            Volgens mij ga je ze wel niet vol-open kunnen gebruiken binnen.
                            Denk eens aan de beperkte DOF.
                            Flitsen gaat beter werken, maar das natuurlijk een vak apart.
                            Mijn mening hoor.

                            ps: ik gebruik liever de 35mm1.8, maar ik dacht dat die ondertussen al vrij moeilijk te vinden is en vrij duur aan het worden.
                            De 35mm heeft wel redelijk last van CA vol-open, dat haal je weg in LR of PS
                            ik weet het... Ge hebt sowieso een punt. Waarom is er toch zoveel keuze .
                            Ik zoek trouwens idd een leuk objectief waar ik de flits niet hoef boven te halen.
                            (casual objectief voor binnen te kunnen gebruiken + mooie portretten voor binnen, zonder flitser)

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikkor 50 mm: 1.4 of 1.8?

                              Oorspronkelijk geplaatst door BaileyRock Bekijk bericht
                              ik weet het... Ge hebt sowieso een punt. Waarom is er toch zoveel keuze .
                              Ik zoek trouwens idd een leuk objectief waar ik de flits niet hoef boven te halen.
                              (casual objectief voor binnen te kunnen gebruiken + mooie portretten voor binnen, zonder flitser)
                              Als je meer voor portretten, dan zou ik de 50mm 1.8,
                              de 35mm1.8 geeft te veel vervorming voor portretten.
                              All-round werk ik liefst met de 35mm1.8, je kan er zowat alles mee.
                              Maar voor portretten te veel vervorming, echt wel belangrijk om over na te denken hoor.
                              Nikon D7000 en wat lenzen.
                              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                              Comment

                              Working...
                              X