Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overschakelen of niet ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overschakelen of niet ?

    hallo,


    Ik zou van mijn Fuji S100 willen overschakelen naar een dlsr , nl een Pentax K-r met de DA 35 mm 2,4 en de DA 55-300 mm. (toch om te starten, later zien we dan nog wel)

    Ik ben zeer tevreden over mijn Fuji, gebruik in de M-stand en schiet de foto’s in RAW. maar zit met de beperking van de ruis op hogere iso en begin het “gebruiksgemak” moe te worden.

    Even uitleg :
    In het analoge tijdperk een Canon Ftb gehad met 50mm 1,8 en een 135 mm 3,5. Na 25 jaar begaf de sluiter het en aangezien deze niet meer kon hersteld worden (geen wisselstukken meer) heb ik toen een EOS 100 (analoog) met 35-105 mm tweedehands gekocht. De 105 mm bleek toen te kort, zodat ik overstapte op een Olympus superzoom (ergens rond de 320 mm), daarna de Canon powershot S2 IS en uiteindelijk de Fuji, ook omdat ik het sleuren aan de hele reutemeteut beu was.

    Ik fotografeer vooral landschappen, spelende kleindochter, dagelijjks leven (bv. De sfeer in een vissersdorpje op vakantie), close-ups (macrostand op de Fuji) van bloemen en insecten, speciale momenten op feestjes.

    Nu echter, ik denk dat de jaren van verstand gekomen zijn, mis ik bv; de dof die je kon creëren met een klein diafragma, voor specifieke doeleinden ook de juiste lens gebruiken (bv macro) en niet alleen de all-round lens op het toestel die voor alles moet dienen.

    Waar ik echter over twijfel is of mijn investering, bij de aanschaf van de Pentax, voldoende verschil gaat geven tegenover het gebruik van mijn S100.

    Wat denken jullie hierover ?
    Fuji x 100 f

  • #2
    Re: Overschakelen of niet ?

    Heb zelf vorig jaar de overstap van een S9600 (voorganger van de S100) naar een D90 gedaan.

    Voordelen zijn de snellere focus, optische zoeker (die electronische vond ik niet altijd zo nauwkeurig werken), gestabiliseerde lenzen, kleinere dof en veel betere kwaliteit (veel minder ruis).

    Heb zelf geen macrolens, daarvoor wil ik de S9600 nog wel eens nemen, die is daar in 't voordeel..

    Ik vond het in elk geval de overstap waard, voor het verschil in ruis alleen al..
    maar heb mijn s9600 nog, voor bv macro..
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment


    • #3
      Re: Overschakelen of niet ?

      Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
      Waar ik echter over twijfel is of mijn investering, bij de aanschaf van de Pentax, voldoende verschil gaat geven tegenover het gebruik van mijn S100.
      Wat denken jullie hierover ?
      Als je naar deze vergelijking van sensoren kijkt, zal het verschil enorm zijn .
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

      Comment


      • #4
        Re: Overschakelen of niet ?

        Heb een paar weken geleden de overstap van een Fuji s100fs naar een Canon 5D MkII gemaakt. Wereld van verschil (en prijs )! Met de 5D heb ik het gevoel dat elke foto die ik maak op zijn minst technisch goed is, met de fuji was dat niet het geval: elke foto boven ISO400 heeft last van ruis, dof was doenbaar, maar zeker niet wat je van een dslr verwacht, mede door f/5.6 op 400mm (101,5 mm).

        De fuji is veruit een van de beste "compacts", maar de kwaliteit is nog steeds rampzalig in vergelijking met een instap-dslr. Ik heb de overstap gemaakt en heb er nog geen seconde spijt van gehad (tip: hou je fuji bij als backup, heb ik ook gedaan)
        Canon 5D MkII — TS-E 24mm f/3.5mmL II — EF 50mm f/1.8 II — EF 70-200mm f/2.8 L II IS USM — iMac 24" — iPad
        Baaah! | Digital Echo Photography

        Comment


        • #5
          Re: Overschakelen of niet ?

          Bedankt voor de input. Knoop doorgehakt : ik ga er voor. Nog een beetje sparen en ....

          EN ik denk dat ik de S100 zal bijhouden als backup.
          Fuji x 100 f

          Comment

          Working...
          X