Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter - steeds verwijderen of laten zitten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polarisatiefilter - steeds verwijderen of laten zitten

    Pas reis gemaakt naar Marokko, en een eerste keer mijn DSLR fatsoenlijk kunnen uitproberen.

    Ik heb me ook een polarisatiefilter aangeschaft, om mooiere luchten en kleuren te hebben bij het fotograferen. Tijdens een excursie had ik eerst de polarisatiefilter op mijn camera zitten. Ik probeerde deze steeds af te regelen om de kleuren steeds zo goed mogelijk uit te laten komen. Echter heel wat foto' werden vanuit rijdende jeep genomen, en vaak had ik niet de tijd om polarisatiefilter te verdraaien.

    Ik vroeg me af of het gebruik van een polarisatiefilter, zonder deze te verdraaien, de kwaliteit van de foto ook sterk kan verminderen. Om mijn vakantiefoto's niet te doen mislukken, heb ik de polarisatiefilter er dan maar af gelaten...

    Eigenlijk komt mijn vraag er op neer of verkeerd verbruik van polarisatiefilter de foto
    negatief beïnvloedt, en of ik deze kan laten zitten ook als ik hem niet echt effectief gebruik. Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat er steeds voldoende licht aanwezig is, om geen last te hebben van het lichtverlies door de filter.

    vriendelijke groet,

    Joris

  • #2
    Re: Polarisatiefilter - steeds verwijderen of laten zitten

    mijn eerste gedacht is dat je (zoals met een polafilter bij groothoek) afhankelijk van de stand kan krijgen dat een deel van de lucht gepolariseerd is en een ander deel niet/minder,
    maw je krijgt niet een effen blauwe lucht maar een die van donker naar licht verloopt

    echt mislukt is de foto dan niet (of sterk verminderde kwaliteit zoals je zegt), maar 't is niet altijd even mooi..

    anderzijds krijg je wel vaak mooiere kleuren, dus afhankelijk van je onderwerp kan de polafilter erop laten zitten wel een goed idee zijn..

    verder krijg je een iets langere sluitertijd dus meer kans op bewogen fotos
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment


    • #3
      Re: Polarisatiefilter - steeds verwijderen of laten zitten

      hier vind je de basis uitleg van wat polarisatie doet.


      Het alleen draaien aan aan het filter is niet voldoende. De hoek die je inneemt tegenover de zon is natuurlijk ook belangrijk. Recht tegen de zon in zul je minder effect hebben als in een hoek van 90 graden.

      Zelf gebruik ik een CP filter tijdens vakanties niet meer. Persoonlijk vind ik het te veel gedoe.... als je de juiste stand in neemt ten aanzien van de zon. Za de lucht ook mooi blauw zijn. (effect met filter is natuurlijk sterker)

      Comment


      • #4
        Re: Polarisatiefilter - steeds verwijderen of laten zitten

        Met een pola, mits de juiste stand kun je reflecties en heiigheid verminderen. Onder omstandigheden kunnen deze effecten versterktworden. Dit is een visueel effect en moet niet noodzakelijk slecht zijn.

        -m-
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Polarisatiefilter - steeds verwijderen of laten zitten

          Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
          hier vind je de basis uitleg van wat polarisatie doet.


          Het alleen draaien aan aan het filter is niet voldoende. De hoek die je inneemt tegenover de zon is natuurlijk ook belangrijk. Recht tegen de zon in zul je minder effect hebben als in een hoek van 90 graden.

          Zelf gebruik ik een CP filter tijdens vakanties niet meer. Persoonlijk vind ik het te veel gedoe.... als je de juiste stand in neemt ten aanzien van de zon. Za de lucht ook mooi blauw zijn. (effect met filter is natuurlijk sterker)
          Correct. Ik vind polas op (super) groothoeken niet werken, door dat de beeldhoek te groot is. Ik wuif daarmee de kritiek weg dat een AF-S 14-24 geen polafilter kan hebben.

          Nerdi
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment

          Working...
          X