Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portret-setup; blanco start voor ca. 1250 euro (met een beetje rek)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portret-setup; blanco start voor ca. 1250 euro (met een beetje rek)

    Ik wil me wat serieuzer met portret- en produktfotografie gaan bezighouden en wil mezelf daarvoor een goede set-up aanschaffen.
    Nu heb ik een budget van ca. 1250 euro (iets meer mag, veel meer niet) en de vraag is wat jullie denken dat voor dat bedrag een goede set-up is.

    Wat wil ik gaan doen?: portretfotografie in (zeer) kleine thuisstudio (3,5 * 3,5 m) en buiten. Eerst als hobby, later probeer ik het (net als iedereen hier) uit te bouwen naar een situatie waar er ook wat betaalde opdrachten kunnen komen (huwelijken etc).

    Deze set wordt echt alleen voor dit doel gebruikt, voor al het overige gebruik ik mijn Oly Pen.

    Bedrag is alleen voor dslr en lenzen; accessoires en studioapparatuur heb ik allemaal al (ben al redelijk ervaren fotograaf, maar wil gewoon 'even' blanco overnieuw beginnen).

    Wensen:
    - APS-C is prima, FF is op zich fijner fijn maar wel limiterend qua budget
    - grip mogelijk
    - Merk: Canon/Nikon (lichte voorkeur voor Canon, maar is niet bindend)
    - Iso 100 moet mogelijk zijn (dus geen ondergrens van 200 iso)
    - ‘t Hoeft niet enorm lichtsterk, maar wel scherp op F4 en hoger...
    - lensbereik: laten we zeggen dat ik een bereik zoek van (omgerekend) 35-200mm. 35mm voor full-body in de studio, 200 als bovengrens voor de 'headshots buiten'.
    - gebruikte apparatuur is geen probleem, zolang het maar in goede staat is.

    Ik hoor graag wat jullie voor mij bedenken! Ik heb zelf ook wel ideeën uiteraard, maar wil jullie mening niet beinvloeden...
    www.lowspark.nl

  • #2
    Re: Portret-setup; blanco start voor ca. 1250 euro (met een beetje rek)

    FF aankopen en je budget is op en je moet nog eens bijleggen ook dus FF is al geen optie

    Moest ik in jouw geval zijn, een 500D ( ja ik speek over canon ... maar Nikon heeft ook zo zijn goeie setjes ) en dan een 50 f/1.4 en een 85 f/1.8 en dan hou je nog 50euro om eens een goed terassje te doen met dit o zo mooi weer

    Ik denk dat er voor nikon ook zo een gelijkaardige oplossing bestaat
    D3100 met een nikkor 50 1.4 en een nikkor 85 1.8? wat de kwaliteit hiervan is weet ik niet vraag je best aan nikkonmannen

    bij de 50mm heb je nog keuze tussen de oudere canon of de nieuwere en iets duurdere sigma ( persoonlijk ga ikzelf voor de Sigma gaan niet alleen omdat hij recenter is maar ook omdat hij een 77mm breed is )
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Portret-setup; blanco start voor ca. 1250 euro (met een beetje rek)

      Nou, voor 650 euro heb ik een 2de hands Canon 5D (MK1) en dan is dus maar de helft besteed. Dus het is zeker wel een optie. Of er genoeg geld voor serieus glas overblijft en dit dus de beste keuze is, dat is een tweede.

      Verder wil ik graag een klasse hoger dan de 500D (50D dus), ivm grootte van de camera en tweede instelwiel. Verder dekken de lenzen (al zijn het zeker serieuze opties) niet het bereik af wat ik nodig heb voor de full body-shots in de studio.

      Maar verder ben ik wel blij met je reactie en zeker met je terrasjestip!
      www.lowspark.nl

      Comment


      • #4
        Re: Portret-setup; blanco start voor ca. 1250 euro (met een beetje rek)

        Ik veronderstel dat je minder glas hebt dan in het glazen huis, en zelfs daar werkt de zon niet altijd mee. Zorg dus ook maar voor wat belichting...

        Als ik kijk bij het merk dat ik het beste ken, zou ik het volgende nemen (zoveel mogelijk tweedehands, moet je zeker voor die prijzen kunnen vinden) :
        - a700 (€450)
        - 28-75/2.8 of 24-70/2.8 (Sony/KM/Tamron of Sigma) (€300)
        - CF-kaartje
        - de rest voor belichting
        - 50/1.4 (€200), als je dan nog overschot hebt.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Portret-setup; blanco start voor ca. 1250 euro (met een beetje rek)

          @K2: zoals gezegd in de topicstart heb ik de belichting al (Elinchrom D-Lite 4 voor binnen, strobist-set met pluutjes en brollies voor buiten), maar toch goed om nog even aan te stippen.

          Ik heb de afgelopen jaren diverse DSLR-merken in bezit gehad (ook KM/Sony) en geef toch de voorkeur aan Canon/Nikon. Hebben voor mijn gevoel de meeste keuze en doorgroeimogelijkheden en werken mijns inziens het prettigst (alhoewel deze merken onderling toch ook verschillen).
          www.lowspark.nl

          Comment


          • #6
            Re: Portret-setup; blanco start voor ca. 1250 euro (met een beetje rek)

            Voor portretwerk is 50 mm, bij een APS-C camera, te weinig, vooral bij een wat krap gekaderd portret. Een alternatief is de Sigma 70 mm/2.8 macro of de Canon 60 mm/2.8 macro.

            Deze laatste gebruik ik veel voor productfotografie en toen ik nog geen full frame camera had ook als portretlens.

            Hier een test van dit fijne lensje:

            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Portret-setup; blanco start voor ca. 1250 euro (met een beetje rek)

              Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
              ............

              Hier een test van dit fijne lensje:

              http://www.camerastuffreview.com/nl/...mm28-usm-macro
              mooi lensje.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Portret-setup; blanco start voor ca. 1250 euro (met een beetje rek)

                Voor portret en studioportret zou ik zeker een 5D van de eerste generatie aanbevelen, als je dan nog een EF 28-70 F2,8 L USM kan op de kop tikken, ben je al vertrokken, en goed vertrokken ook. Later zou ik het uitbreiden met een EF 70-200 F2,8 L USM.

                Alles tweedehands gekocht zou je moeten uitkomen op 1300 tot 1400 euro voor de eerste aankoop, de 70-200 gaat je nog is een 700 tot 800 euro kosten, maar het is het zeker waard.

                MVG, Jeff C.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Portret-setup; blanco start voor ca. 1250 euro (met een beetje rek)

                  5D mk1
                  Tamron 28-75 2.8
                  Canon 70-200 f/4

                  zou moeten lukken voor jouw budget en je hebt dan 2 hele scherpe lenzen.
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: Portret-setup; blanco start voor ca. 1250 euro (met een beetje rek)

                    Dank voor jullie reacties!

                    @anno: 50mm op aps-c vind ik zelf fijn voor hoofd-schouder, maar wil ik meer inkaderen zit ik wel heel dicht op het model inderdaad

                    @Digipics357: dank je, wat is de prijs van de 28-70 ongeveer? Kan hem gebruikt nergens vinden op het moment

                    @Hans Swolfs: is op papier inderdaad een mooie set, maar hoe doet die Tamron het op FullFrame? Heb hem zelf ooit gehad op APS-C en was er toen wel blij mee.

                    Dit was overigens wat ik zelf gisteravond als voorbeeldsetups even op een rijtje had gezet:

                    www.lowspark.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Portret-setup; blanco start voor ca. 1250 euro (met een beetje rek)

                      Oorspronkelijk geplaatst door mikekiwi Bekijk bericht
                      (zeer) kleine thuisstudio (3,5 * 3,5 m)
                      Oorspronkelijk geplaatst door mikekiwi Bekijk bericht
                      voor de full body-shots in de studio.

                      Nu heb ik niet veel verstand van portretfotografie, maar lukt het bovenstaande?
                      De ruimte lijkt me wat klein daarvoor.
                      Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                      Our English website: www.kaichitravel.com
                      Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Portret-setup; blanco start voor ca. 1250 euro (met een beetje rek)

                        Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                        Nu heb ik niet veel verstand van portretfotografie, maar lukt het bovenstaande?
                        De ruimte lijkt me wat klein daarvoor.
                        dat is idd wel krap, 3,5x3,5

                        ik werk op 5x3 en ik vind het al niet makkelijk (werk met crop en 18-50 dan vnl)
                        Website: http://www.svisimaging.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Portret-setup; blanco start voor ca. 1250 euro (met een beetje rek)

                          Even voor de duidelijkheid: 3.5 x 3.5 is de ruimte voor het model (+ lampstatieven), ik kan zelf nog ruim een meter extra naar achteren (dus ook bijna 5x3).
                          Ideaal is het niet, ik weet het, maar meer ruimte biedt die kamer nu eenmaal niet...
                          www.lowspark.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Portret-setup; blanco start voor ca. 1250 euro (met een beetje rek)

                            Oorspronkelijk geplaatst door mikekiwi Bekijk bericht
                            Even voor de duidelijkheid: 3.5 x 3.5 is de ruimte voor het model (+ lampstatieven), ik kan zelf nog ruim een meter extra naar achteren (dus ook bijna 5x3).
                            Ideaal is het niet, ik weet het, maar meer ruimte biedt die kamer nu eenmaal niet...
                            het zal doenbaar zijn maar niet makkelijk voor full body shots in de breedte van de kamer
                            Website: http://www.svisimaging.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Portret-setup; blanco start voor ca. 1250 euro (met een beetje rek)

                              ach anders maak ik twee halve foto's en plak ik die in PhotoShop aan elkaar. En lukt dat niet, dan plak ik er een illusionist in en doe ik alsof het een foto van een mislukte doorzaagact is
                              Maar goed, we dwalen af....
                              www.lowspark.nl

                              Comment

                              Working...
                              X