Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

    hey,

    ik heb een vraagje over belichting.
    het is weer lente en het weer wordt weer beter. nu de zon zeer veel begint de schijnen en de lucht dus veel lichter wordt zit ik met een probleempje.
    ik zorg er steeds voor mijn camera (meestal in diafragmavoorkeuze) het licht juist meet voor het onderwerp dat ik fotografeer, dat is dus meestal correct belicht.
    de lucht is echter veel lichter dan het onderwerp, als er dan voor mijn onderwerp juist wordt gemeten en gefotografeerd zie je vanboven een lelijke, compleet overbelichte en witte lucht zonder details.
    is er een oplossing om zowel een correct belicht onderwerp te hebben, tegelijk met een correct belichte lucht? het mogen allerhande soorten oplossingen zijn, een betere techniek voor het meten, een accessoire kopen, een paar stappen in nabewerking die het kunnen verhelpen, ... graag uw raad
    Last edited by thibault monheim; 19 april 2011, 15:00.

  • #2
    Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

    Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht
    hey,

    ik heb een vraagje over
    tof! :g
    Canon 5D2 en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

      Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
      tof! :g
      haha, ja, ik had per ongeluk het topic gepost na maar een paar woorden te typen... origineel bericht is bewerkt

      Comment


      • #4
        Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

        polarisatie filter en in raw werken
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #5
          Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

          Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
          polarisatie filter en in raw werken
          +1 een pola doet veel
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

            systematisch compenseren -1EV of min/meer (trial & error in de gegeven omstandigheden), nee?
            dslr4dummies

            Comment


            • #7
              Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

              Er is maar 1 oplossing: een grijs verloop filter.
              Dat maakt de bovenste helft van je beeld donkerder tov de onderste helft.
              De waarde van de "verdonkering" kun je kiezen, 1 stop; 2 stops, 5 stops,....
              Logisch denken: je lucht is te licht, dus overbelicht. Aan je voorgrond (je hoofdonderwerp) moet je niets doen. Alleen je lucht moet je één of meer stops minder belichten. Dat is nu juist wat dat verloopfilter doet.
              Hoeveel vermindering je moet hebben kun je eigenlijk meten. Meet het licht op je onderwerp en dan op de lucht. Het verschil is het aantal stops "grijsfilter" dat je moet hebben. (zal meestal waarschijnlijk rond de 4 stops hangen)
              Werkt alleen als de lucht boven je onderwerp staat. Als de lucht erachter staat gaat dit verhaal niet op maar moet je bijvoorbeeld de achtergrond meten en je onderwerp "inflitsen" en dat is dan weer een heel ander verhaal.

              Succes en groeten, Bert
              Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
              www.bertofotografie.be

              Comment


              • #8
                Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

                Meerdere foto's nemen met diverse belichtingen, en dan een exposure blending uitvoeren in bijv. Photoshop.
                Vooraf een goed resultaat boeken kan dan het beste met een grijsverloopfilter of een combinatie van lichtmeting van de achtergrond en de voorgrond zacht inflitsen.
                Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

                  ok, bedankt voor alle reacties!

                  ik dacht ook in eerste instantie aan een polarisatiefilter maar dat gaat niet zoveel uitmaken want het gaat om het verschil tussen het onderwerp en de lucht è. een polarisatiefilter verdonkert heel het beeld evenveel (dacht ik)
                  ik zal eens kijken naar die grijsverloopfilters en wat spelen met raw en HDR.

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

                    Als je bovenstaande mogelijkheden toch niet gevolgd hebt kun je in photoshop het op volgende manier nog compenseren, op voorwaarde dat je lucht niet volledig uitgebeten is.
                    1. Laag dupliceren
                    2. modus van laagkopie op 'vermenigvuldigen' zetten.( eventueel nog eens herhalen)
                    Hierdoor zal je foto donkerder worden.
                    Je kan ook nog spelen met de dekking als je vindt dat de lucht nu te donker is.
                    3. laagmasker op laagkopie zetten.
                    4. Verloop op laagmasker zetten. Het bereik van je verloop kan je dan zelf kiezen.

                    Zo kan je de lucht donkerder maken en toch de voorgrond met zijn originele kleuren behouden.
                    Het omgekeerde kan natuurlijk ook, als je lucht goed belicht is en je voorgrond is te donker gebruik je de modus 'bleken' of eventueel de optie 'schaduw en hooglichten'
                    Bovenstaande methodes zijn natuurlijk beter maar de methode die ik gebruik is vooral bij foto's waar ik niet altijd de tijd (of goesting) heb om filters of een statief te gebruiken (vb. op reis ...).
                    Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

                      Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht
                      ok, bedankt voor alle reacties!

                      ik dacht ook in eerste instantie aan een polarisatiefilter maar dat gaat niet zoveel uitmaken want het gaat om het verschil tussen het onderwerp en de lucht è. een polarisatiefilter verdonkert heel het beeld evenveel (dacht ik).
                      Verdonkeren zou ik het niet noemen. Je krijgt diepere, mar zuiverder kleuren, daar waar zich storende reflecties van gepolariseerd licht voordoen. Dat is vooral in de lucht, bij glinsterende wateroppervlakten of spiegelend glas, maar een oud pannendak gaat er ook als nieuw uitzien, en planten beleven een tweede lente. Je ziet 's middags wel niet tegelijkertijd de details van een zonne-eruptie en die van de neger die ervoor staat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

                        Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                        Er is maar 1 oplossing: een grijs verloop filter.
                        De softwarematige oplossing vergeten? Als je verschillende opnames met andere belichting maakt ben je imho veel flexibeler. Als je horizon niet mooi recht is kom je met een grad-ND al snel in de problemen.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

                          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          De softwarematige oplossing vergeten? Als je verschillende opnames met andere belichting maakt ben je imho veel flexibeler. Als je horizon niet mooi recht is kom je met een grad-ND al snel in de problemen.
                          Inderdaad, voor mij persoonlijk dan, de betere oplossing !

                          Zie hier een voorbeeldje gisteren gepost door mij

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

                            Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                            De softwarematige oplossing vergeten? Als je verschillende opnames met andere belichting maakt ben je imho veel flexibeler. Als je horizon niet mooi recht is kom je met een grad-ND al snel in de problemen.
                            Nee, niet vergeten maar aangezien we hier met een vraag zitten van een TS die blijkbaar nog niet zoveel ervaring heeft met dit soort zaken lijkt me een verloopfilter veruit de beste en makkelijkste oplossing. Gaan spelen met de software (hdr's of blendings maken) lijkt met hier een beetje tever gaan.
                            Misschien was mijn "er is maar 1 oplossing" een beetje kort door de bocht maar ik wilde het simpel houden.

                            groeten, Bert
                            Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                            www.bertofotografie.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

                              Er is inderdaad wel meer dan één oplossing. ND-filter, blending, inflitsen,...
                              Hangt een beetje af waar de TS de voorkeur aan zal geven in combinatie met zijn mogelijkheden qua materiaal en kennis van nabewerking.

                              Persoonlijk geef ik de voorkeur aan inflitsen
                              www.brunodyserinck.be
                              https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                              Comment

                              Working...
                              X