Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instelling manuele flits - belichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instelling manuele flits - belichting

    Beste,

    1) Indien het guide number van m’n flits 58 is op iso 100 en ik werk uitsluitend manueel met deze flitser (in mijn geval de YN560) , hoe weet ik dan wat m’n sluitersnelheid en diafragma moet zijn in manual mode van m'n camera. Normaal gezien zorg ik ervoor dat de lichtmeter van m’n toestel correct ingesteld staat (in het midden ), maar als ik deze instellingen laat staan wanneer ik ga flitsen, zal m’n foto toch wel overbelicht zijn...? Bestaat er ergens een regeltje dat bepaalt dat je x aantal stops moet onderbelichten als je gaat flitsen of sla ik de bal volledig verkeerd. Ik denk dan bvb aan het feit dat je bij het juiste gebruik van je guide number evenveel licht “afvuurt” dan je omgevingslicht bevat en zodoende de lichtmeter mag laten staan alsof je niet gaat flitsen en hierdoor enkel de schaduwen bijlicht.
    Bvb
    Instellingen f/16 + 1/200 + iso 200
    Wat indien ik men flits wens te gebruiken om bvb m’n onderwerp bij te lichten indien ik de achtergrond een correcte exposure wil geven. In dit geval zou ik vanop 5 meter afstand camera-onderwerp mogen flitsen op 1/1 power.

    2) klopt het dat enkel je diafragma de sterkte van de flits bepaalt (de globale belichting van je foto bedoel ik – niet de power van je flits) en niet de sluitersnelheid? Ik dacht dat de sluitersnelheid ook bepaalde of je foto een correcte belichting krijgt?

    Weer een ganse boterham maar ik dank jullie reeds bij voorbaat om me weer wat slimmer te maken

    Tommy
    Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

  • #2
    Re: Instelling manuele flits - belichting

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommy Somers Bekijk bericht
    1) Indien het guide number van m’n flits 58 is op iso 100 en ik werk uitsluitend manueel met deze flitser (in mijn geval de YN560) , hoe weet ik dan wat m’n sluitersnelheid en diafragma moet zijn in manual mode van m'n camera. Normaal gezien zorg ik ervoor dat de lichtmeter van m’n toestel correct ingesteld staat (in het midden ), maar als ik deze instellingen laat staan wanneer ik ga flitsen, zal m’n foto toch wel overbelicht zijn...? Bestaat er ergens een regeltje dat bepaalt dat je x aantal stops moet onderbelichten als je gaat flitsen of sla ik de bal volledig verkeerd. Ik denk dan bvb aan het feit dat je bij het juiste gebruik van je guide number evenveel licht “afvuurt” dan je omgevingslicht bevat en zodoende de lichtmeter mag laten staan alsof je niet gaat flitsen en hierdoor enkel de schaduwen bijlicht.

    2) klopt het dat enkel je diafragma de sterkte van de flits bepaalt (de globale belichting van je foto bedoel ik – niet de power van je flits) en niet de sluitersnelheid? Ik dacht dat de sluitersnelheid ook bepaalde of je foto een correcte belichting krijgt?

    Weer een ganse boterham maar ik dank jullie reeds bij voorbaat om me weer wat slimmer te maken

    Tommy

    je benadert het omgekeerd... ga eerst bepalen wat je wil fotograferen, hoeveel je van de omgeving wil zien, welke DOF je wilt, en voeg daarna licht toe... de guide number zal je hier niet bij helpen... de guide number geeft een indicatie wat de maximale lichtopbrengst is die de flash kan opbrengen. (die is trouwens niet altijd correct, bv. de YN560 is overrated, heeft een guidenumber van 34 bij 35mm)
    er zijn geen regeltjes, er is enkel een juist begrip van de parameters nodig die een invloed hebben op het resultaat.

    koop voor jezelf de laatste shoot, nummer 12, ligt vandaag in de winkel, daar staat het deze maand netjes in uitgelegd.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Instelling manuele flits - belichting

      Een lichtmeter is misschien een interessant alternatief...
      Deze geeft je perfect weer welke waarden je moet instellen en hoeveel procent omgevingslicht en flitslicht je hebt op je onderwerp.
      Het kost je weinig tijd om even het licht te meten en het voordeel is dat je vanaf de eerste foto een correct resultaat zal hebben.

      Mvg. Peter
      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

      Comment


      • #4
        Re: Instelling manuele flits - belichting

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        je benadert het omgekeerd... ga eerst bepalen wat je wil fotograferen, hoeveel je van de omgeving wil zien, welke DOF je wilt, en voeg daarna licht toe... de guide number zal je hier niet bij helpen... de guide number geeft een indicatie wat de maximale lichtopbrengst is die de flash kan opbrengen. (die is trouwens niet altijd correct, bv. de YN560 is overrated, heeft een guidenumber van 34 bij 35mm)
        er zijn geen regeltjes, er is enkel een juist begrip van de parameters nodig die een invloed hebben op het resultaat.

        koop voor jezelf de laatste shoot, nummer 12, ligt vandaag in de winkel, daar staat het deze maand netjes in uitgelegd.
        of nog beter he koen, dattem een WS'ke komt volgen, kan hij direct den theorie in de praktijk omzetten maar hij moet natuurlijk manueel kunnen werken met zijn toestel
        Website: http://www.svisimaging.be

        Comment


        • #5
          Re: Instelling manuele flits - belichting

          Toen de dieren nog konden spreken was bij 100 ISO, bij 105mm (bijvoorbeeld)
          het richtgetal/ afstand tot het onderwerp = diafragma
          (en alle algebraïsche gevolgtrekkingen daaruit.)

          Altijd juist.

          Dpaul
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: Instelling manuele flits - belichting

            Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
            Toen de dieren nog konden spreken was bij 100 ISO, bij 105mm (bijvoorbeeld)
            het richtgetal/ afstand tot het onderwerp = diafragma
            (en alle algebraïsche gevolgtrekkingen daaruit.)

            Altijd juist.

            Dpaul
            geldt dit ook als we de flits niet bevestigen on-camera maar off-camera? On-camera bvb f/7 maar wat als ik de flits iets opzij zet en wat dichter tegen het opnderwerp?
            Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

            Comment


            • #7
              Re: Instelling manuele flits - belichting

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommy Somers Bekijk bericht
              geldt dit ook als we de flits niet bevestigen on-camera maar off-camera? On-camera bvb f/7 maar wat als ik de flits iets opzij zet en wat dichter tegen het opnderwerp?
              je moet de afstand nemen van de flitser tot het onderwerp. Die van de camera tot het onderwerp heeft geen enkel belang (tenzij de afstand in lichtjaren wordt uitgedrukt).
              Ook rekening houden met modifiers. Softboxen en parpaplu's verlagen de output aanzienlijk.

              Als ik omgeving met flitslicht combineer stel ik alles in op het omgevingslicht en pas met trial en error (dank u, Histogram) de flitskracht aan. Meestal ben je er wel na 2-3 keer proberen.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Instelling manuele flits - belichting

                Binnen de synchronisatietijd heeft je sluitertijd geen invloed op je flits belichting, uiteraard wel op je belichting met het heersende omgevingslicht, even een voorbeeld
                je flits belichting bij 1/30, 1/60 of 1/125 zal net hetzelfde zijn, de belichting door het omgevingslicht op je foto zal steeds 1 stop donkerder worden naarmate de sluitersnelheid stijgt.

                Een pasklare oplossing voor manueel flitsen in combinatie met het omgevingslicht is dus "meten" en wel met een flitsmeter die ook je omgevingslicht kan meten, dat is een losse lichtmeter die je hanteert voor omgevingslicht en bij een volgende meting voor je flits belichting. Je meting voor de flits doe je dus op je onderwerp, meestal een model dus, met het witte bollke van de lichtmeter naar je camera gericht, je meet dus het opvallende licht op je model, je meet dit liefst onder de kin van je model.
                De uitlezing van de meting zal je enkel een diafragma waarde laten zien, bij de meting van het omgevingslicht krijg je ook een diafragmawaarde bij de ingestelde sluitersnelheid, door nu de sluitersnelheid te manipuleren kan je zelf kiezen hoe veel je de achtergrond wil onderbelichten in vergelijk van je model .

                Even gaan opzoeken en proberen te begrijpen wat de omgekeerde kwadratenwet juist wil zeggen, is bij de soort belichtingen steeds nuttig. Eens je weet wat je aan het doen bent, wel dan is het zelfs niet moeilijk !

                Succes !
                MVG, Jeff C.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment

                Working...
                X