Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe maak je een scherpe foto van bijv een vlieg? (Nikon D5000)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe maak je een scherpe foto van bijv een vlieg? (Nikon D5000)

    Hallo fotografen,
    Een tijd geleden heb ik een Nikon D5000 aangeschaft. Ik kan er op dit moment al redelijk goed mee omgaan. Ik ben dagelijks bezig om de technische dingen nog wat uit te zoeken. Ik heb al wel wat mooie foto's gemaakt van bloemen. Hieronder vind je er een paar. Ik weet alleen niet hoe ik een mooie foto kan maken van bijvoorbeeld een vlieg, bij, wesp en noem maar op, van heel dichtbij. Ik heb het wel geprobeerd. Heeft iemand misschien tips hoe ik een mooie scherpe foto kan maken van kleine beestjes en dat de rest onscherp is, maar wel van heel dichtbij?



  • #2
    Re: Hoe maak je een scherpe foto van bijv een vlieg? (Nikon D5000)

    Macrolens kopen ?
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: Hoe maak je een scherpe foto van bijv een vlieg? (Nikon D5000)

      Mag die vlieg ook dood zijn ?

      -n-
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe maak je een scherpe foto van bijv een vlieg? (Nikon D5000)

        [QUOTE=Sanne01;3089748]Hallo fotografen,
        Een tijd geleden heb ik een Nikon D5000 aangeschaft. Ik kan er op dit moment al redelijk goed mee omgaan. Ik ben dagelijks bezig om de technische dingen nog wat uit te zoeken. Ik heb al wel wat mooie foto's gemaakt van bloemen. Hieronder vind je er een paar. Ik weet alleen niet hoe ik een mooie foto kan maken van bijvoorbeeld een vlieg, bij, wesp en noem maar op, van heel dichtbij. Ik heb het wel geprobeerd. Heeft iemand misschien tips hoe ik een mooie scherpe foto kan maken van kleine beestjes en dat de rest onscherp is, maar wel van heel dichtbij?




        Met welke lens wil je dat proberen?
        Met de meeste kitlenzen 18-55 of 18-105 lijkt me dit erg moeilijk...

        Dan moet ik het antwoord van de macrolens volgen.
        Last edited by LesC; 9 mei 2011, 08:53. Reden: Foto's uit quote gehaald: geen herhaling
        Mijn Blog
        D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

        Comment


        • #5
          Re: Hoe maak je een scherpe foto van bijv een vlieg? (Nikon D5000)

          Een plastic namaakvlieg kopen, die vliegt nooit weg.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Hoe maak je een scherpe foto van bijv een vlieg? (Nikon D5000)

            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            Mag die vlieg ook dood zijn ?

            -n-
            Als ze heel plat is, dan heb je niet zoveel probleem met de te beperkte scherptediepte, is het dat wat je bedoelt?


            Voor de kleine onderwerpen heb je een macrolens of een ander hulpmiddel (voorzetlens, tussenringen, omgekeer de lens) nodig om dichtbij te kunnen scherpstellen.
            Maar met alleen die hulpmiddelen kom je er nog niet, je moet ook een stukje techniek kennen om de foto zo goed mogelijk te kunnen maken.
            Wanneer je dicht bij scherpstelt, dan is de scherptediepte erg beperkt, het komt er dan op aan om de juiste diafragma-opening te kiezen zodat het onderwerp scherp in beeld komt, en de achtergrond niet. Maar dat lukt niet altijd even goed, er komt dus ook nog een heel stuk ervaring bij kijken. En als je dan thuis komt met de foto's, dan komt er nog een deel nabewerking aan te pas.

            Denk dus niet dat je met het juiste materiaal meteen de meest perfecte foto gaat maken.
            Last edited by Black B@ndit; 18 april 2011, 21:28.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Hoe maak je een scherpe foto van bijv een vlieg? (Nikon D5000)

              Kijk eens in het subforum macro en close up... Ik zie fantastische dingen van de mpe lens van canon... Maar die vergt naar t schijnt veel oefening... Kijk uit naar een gewone macro lens, al veel over gevraagd in het subforum over lenzen...

              Wil je die investering niet dien, dan is het behelpen en waarschijnlijk op lage kwaliteit... Ik heb nog eens oude 55mm van Minolta OMGEKEERD op mijn 18-200 gehouden, kan je heeel dichtbij, maar is onpraktisch, en al zeker voor insecten... Wel leuke spielerei...

              Comment


              • #8
                Re: Hoe maak je een scherpe foto van bijv een vlieg? (Nikon D5000)

                De Canon MPE 65 is niet de beste keuze voor iemand die wil beginnen met macrofotografie.
                Begin eerst met een "gewone" 100 / 150 / 180 mm macro. Naargelang het onderwerp maak je een keuze, voor beestjes die schrik hebben van de camera geeft een langere lens doorgaans wat meer kans dat je dicht genoeg kan komen.
                Maar een langere lens maakt het niet altijd gemakkelijker, bewegingsonscherpte kan een probleem zijn als je uit de hand werkt, hou dus de sluitertijd kort genoeg.

                Maar de wat grotere insecten kan je met de meeste telelenzen ook wel fotograferen. Het is niet altijd de bedoeling om het beestje net in het beeld te laten passen, er mag ook nog wat compositie inzitten.
                Voor de kleine beestjes gebruik ik een Sigma 150mm macro, voor de wat grotere vlinders en libellen vind ik de 300mm f4 L IS + 1,4x tc een betere oplossing.
                Als ik "op jacht" ga, dan zijn dat de lenzen die ik zeker meeneem.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe maak je een scherpe foto van bijv een vlieg? (Nikon D5000)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  De Canon MPE 65 is niet de beste keuze voor iemand die wil beginnen met macrofotografie.
                  Begin eerst met een "gewone" 100 / 150 / 180 mm macro.
                  Wat ik dus ook zou aanraden (mss was het bij mij wat meer verscholen)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe maak je een scherpe foto van bijv een vlieg? (Nikon D5000)

                    Ik heb zelf een MPE.
                    Op zich een prachtige lens maar inderdaad ENORM moeilijk.
                    Ik denk niet dat er een moeilijkere lens bestaat.
                    Vermits de scherpte diepte soms 1/10 van een milimeter is vraag ik me echt af hoe sommige foto's maken van de kop van een vlieg, mooi gecentreerd.
                    Dat beest moet dood zijn, het kan niet anders. Een bewegend insect fotograferen op 5x vergroting is onmogelijk! Je ziet al weining door het diafragma, je mag zelfs niet blazen tegen je toestel want je foto is onscherp.

                    Ik heb paar keer wat insecten in de diepvries gestoken voor paar minuten, zodat ze traag worden, dat werkt maar je moet nog zeer snel zijn. Een goede 5x foto maken met losse speedlights duurt toch een tientallen minuten voordat alles goed is.
                    Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe maak je een scherpe foto van bijv een vlieg? (Nikon D5000)

                      Je zou verschieten hoe stil sommige beestjes zitten 's ochtends na een koude nacht (zeker als ze bedauwd zijn)
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe maak je een scherpe foto van bijv een vlieg? (Nikon D5000)

                        Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                        Je zou verschieten hoe stil sommige beestjes zitten 's ochtends na een koude nacht (zeker als ze bedauwd zijn)
                        sprak de vroege vogel
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe maak je een scherpe foto van bijv een vlieg? (Nikon D5000)

                          Als je in Zuid-Frankrijk zit en het is 30graden buiten zijn de beestjes niet echt stil
                          Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe maak je een scherpe foto van bijv een vlieg? (Nikon D5000)

                            Voor macrofotografie van de categorie 'insecten' heb je een lensopstelling nodig die voldoende dichtbij kan focussen om een insect groot genoeg erop te krijgen. Je kunt hiervoor een macrolens gebruiken, of tussenringen achter je kitlens of je prime, of lenzen omgekeerd gekoppeld, of een lens achterstevoren op je body.

                            De makkelijkste opties zijn die waarbij je de mogelijkheid hebt om het diafragma vanaf de body te regelen. Dan staat hij wijd open als je aan het turen bent, en pas op het moment van afdrukken wordt het diafragma op de gewenste grootte gezet. De macrolens en twee gekoppelde lenzen opties werken van nature zo, de tussenringen soms. De 'direct achterstevoren op de body' methode heeft dit niet. Als het je daarbij al lukt om het diafragma te verkleinen, staat hij in die stand tijdens het framen en scherpstellen, wat een donker zoekerbeeld geeft en niet handig werkt.

                            Het is ook aan te bevelen om te wachten tot de zon schijnt. Dan is er vaak voldoende licht om je diafragma zo te knijpen, dat je een werkbare scherptediepte krijgt. Wat ik bij bijen en hommels nog wel eens doe is ze de scherptediepte in laten lopen terwijl ze bezig zijn, en de foto maken zodra de ogen scherp zijn. Vliegen lopen hier over het algemeen te snel voor. Die moet je fotograferen als ze stilzitten. In dat geval focus je door je hoofd naar voren en naar achteren te bewegen (met de camera aan je oog uiteraard). Zowiezo je autofocus uitzetten.

                            In mijn ervaring heb je bij 1:1 of extremere macrofotografie vrijwel nooit te veel scherptediepte, meestel te weinig tot net aan genoeg. Dus over die wazige achtergrond hoef je je eigenlijk geen zorgen over te maken.
                            Mijn Project 365

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe maak je een scherpe foto van bijv een vlieg? (Nikon D5000)

                              Probeer 5x maar eens!
                              Je hebt echt strobes nodig!

                              Het is al een probleem om op 5x een insect te fotograferen, een nog groter probleem is focusstacking.

                              Je hebt minimaal 10 focusbrackets nodig van 1 insect om ook maar iets scherpte diepte te krijgen!
                              Dit voorbeeldje zijn 9 foto's met focusbracketing samengevoegd.
                              De spin is maar een paar millimeter groot


                              [Mod-LesC]Omdat je afbeelding de BD-maxima (900 pixels langste zijde) overschrijdt, is-ie achter een linkje geplaatst. Graag een kleinere versie opladen, en dan je post aanpassen dmv de <Aanpassen> knop. Dank voor je begrip en je medewerking.[/Mod]
                              Last edited by LesC; 9 mei 2011, 08:55.
                              Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                              Comment

                              Working...
                              X