Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Investeren ... Lens of body

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Investeren ... Lens of body

    Ik zou willen investeren in wat nieuw materiaal, en had eigenlijk al besloten om m'n 30D te vervangen door een 7D, maar nu (onder andere door het lezen van het forum hier), begin ik toch terug te twijfelen of ik niet beter zou investeren in een andere lens of iets.

    Ik heb een Canon 30D met volgende lenzen :

    Sigma 17-70 2.8-4 DC OS HSM als standaardlens. Ben ik eigenlijk heel tevreden van.
    Canon 70-300 IS USM als tele. Gebruik ik vooral om af en toe indoor evenementen zoals fedcup tennis, of outdoor fauna en flora mee te fotograferen
    Sigma 10-20 EX.

    Eigenlijk ben ik van al deze lenzen heel tevreden.

    Aan de ene kant heb ik iets van, die 30D wordt toch wel oud, en die 7D lijkt zoveel beter, veel meer megapixels, kan al wat meer gecropt worden, betere AF, videomogelijkheid, ...

    Maar aan de andere kant... die 30D doet het nog wel prima, de resultaten zijn wel OK, die video... ga ik dat wel gebruiken ? ik heb nog nooit een L-lens gehad...

    Afgezien van het feit dat de fotograaf zelf natuurlijk de belangrijkste component is om een goeie foto te trekken, waarmee denken jullie dat ik het meeste voordeel ga halen ?
    Fujifilm X-T1 en X-T2

  • #2
    Re: Investeren ... Lens of body

    2e hands 1D Mark III.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: Investeren ... Lens of body

      Oorspronkelijk geplaatst door travelrudy Bekijk bericht
      ...........

      Maar aan de andere kant... die 30D doet het nog wel prima, de resultaten zijn wel OK....
      werkt hier ook nog prima.
      zou gaan voor een lens.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Investeren ... Lens of body

        overweeg zelf eens wat je het liefste zou willen. Zelf heb ik altijd eerst mijn lenzen geupgraded tot het niet meer kon ( L reeks op mijn UWA na ) Nu overweeg ik om een 5D mkII aan te schaffen ( net nu ze melden dat midden dit jaar de 5D mkIII waarschijnlijk gaat uitkomen maarja ... )
        De lenzen gaven steeds een beter resultaat dan had ik de body gewisseld en nog steeds met "slechter" presterende lenzen gezeten. Maar ik kan volledig begrijpen dat een 8.2mp camera met zo een miniscuul zonder zonwerende scherm nogal frustrerend kan werken ( wat ikzelf ook ervaar met mijn 40D )

        Wat zou je budget eigenlijk zijn? Is er geen mogelijkheid tot tweedehands recentere body met een andere lens?
        UnicornPictures on Facebook & Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Investeren ... Lens of body

          Tja, moest ik zelf weten wat ik het liefste wil, ik zou hier niet posten he

          Het probleem is dat ik in het geval van de lens, er ook nog niet helemaal uit ben welke lens te vervangen, en door welke lens.

          Voor het indoor tele-werk ligt een 70-200 2.8 wel voor de hand, maar dat is wel een hele grote investering voor iets dat ik nu ook weer niet zo heel vaak doe.

          De walk-aroundlens vervangen, tja... dat zou dan de 17-55 2.8 van canon moeten zijn of zo... Maar ik ben er niet van overtuigd dat die wel zo veel beter gaat zijn dan die sigma, en ik verlies toch wel wat bereik.
          Fujifilm X-T1 en X-T2

          Comment


          • #6
            Re: Investeren ... Lens of body

            met die 17-55 f/2.8 kun je toch niet veel verkeerd doen. Volgens sommigen hier de perfecte non L lens
            En dat bereik kan je snel corrigeren door 1 stapje naar voren te doen of indien je een 7D zou aanschaffen gewoon wat croppen.
            UnicornPictures on Facebook & Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Investeren ... Lens of body

              wat mist ge nu het meest?
              Ik zou het zo bekijken
              Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
              website: http://www.hung.be
              facebook - Instagram

              Comment


              • #8
                Re: Investeren ... Lens of body

                Neem je lenzen en draai ze op een 7D en misschien is het beter. Misschien ook niet maar
                dan zeggen ze gewoon dat zo'n 50D of 7D gewoon betere lenzen nodig heeft. Maar goed,
                je hebt een pak meer pixels om te croppen, bovendien een schermpje dat stukken beter is
                en een sterk verbeterde AF.
                Doch, neem een 17-55 2.8 en schroef deze op je 30D en je gaat er gegarandeerd op voor-
                uit. Ik heb ook de 17-70 gehad. Goede lens daar niet van. Mooi bereik. Maar ten opzichte
                van de 17-55 2.8 moet ze toch in het stof bijten. 2.8 over het ganse bereik. Op 50 mm
                kun je daar mooie portretten met een fijne bokeh mee trekken. Bovendien zorgt de IS dat
                je nog met heel weinig licht uit de hand kunt blijven werken. Het enige nadeel is dat ze
                een stuk lomper en zwaarder is. En duurder.
                Maar als ik zo eens je situatie overschouw dan heb je eigenlijk niets nodig. Ofwel een 7D
                met een 17-55 2.8. Het is dus geen of of verhaal, maar een en en verhaal. Vrees ik...

                Comment


                • #9
                  Re: Investeren ... Lens of body

                  Ik zou eerst aan de hand van al gemaakte foto's analyseren wat je wilt. Meer kwlaiteit in scherpte? Meer pixels om grotere afdrukken te maken? Minder ruis? Minder scherptediepte? Grotere of juist kleinere beeldhoek?

                  Als je dat, aan de hand van ded oor jou gemaakte foto's weet dan rolt de oplossing in de vorm van andere apparatuur er vanzelf uit.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Investeren ... Lens of body

                    Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                    Maar als ik zo eens je situatie overschouw dan heb je eigenlijk niets nodig.
                    Was ik ook aan het denken, je lijkt me nog best tevreden met zowel je lenzen als body, dus waarom niet de centjes sparen? Of als het je gevoel (en bankrekening) is die kriebelt naar iets nieuw, dan iets wat je nog niet hebt? (lichtsterke prime, macro lensje, wat strobist materiaal, ...)
                    Canon EOS60D - 50/1.4 - 17-50/2.8 - 70-200/2.8 L

                    Comment


                    • #11
                      Re: Investeren ... Lens of body

                      Ik krijg zo altijd een rilling over de rug als amateurs (ook ik hoor daarbij hoor) spreken in termen van "investeren" in fotomateriaal, auto's, HiFi, reizen enzovoorts.
                      Is dat echt niet een beetje om ons geweten te sussen ?

                      Ik heb over een periode van 35 jaar al veel geld gestoken in fotospullen en tot op de dag van vandaag heb ik daar bar weinig terug uitgehaald, tenzij plezier.
                      Maar voor mij is dat genoeg.

                      Ik wil me dan ook niet moeien met materiaalkeuzen van iemand tenzij dat ik zou aanraden om bv exposureplot eens los te laten op je fotoalbums, dan zie je ook eens als je die maximale opening echt wel veel gebruikt, of die volledige tele of groothoek.
                      De enige die iets zinvol kan zeggen over je noden ben jezelf

                      Sorry, ik kon het even niet laten

                      Comment


                      • #12
                        Re: Investeren ... Lens of body

                        als je binnen aps formaat blijft ga je volgens mij groter verschil zien tussen bvb 30d met een Carl-Zeis objectief dan met een 7d en je huidige set van objectieven.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Investeren ... Lens of body

                          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          Ik krijg zo altijd een rilling over de rug als amateurs (ook ik hoor daarbij hoor) spreken in termen van "investeren" in fotomateriaal, auto's, HiFi, reizen enzovoorts.
                          Is dat echt niet een beetje om ons geweten te sussen ?

                          Ik heb over een periode van 35 jaar al veel geld gestoken in fotospullen en tot op de dag van vandaag heb ik daar bar weinig terug uitgehaald, tenzij plezier.
                          Maar voor mij is dat genoeg.
                          Een investering hoeft niet noodzakelijk geld op te brengen of de kassa te spekken. Je
                          kan ook investeren in je plezier, in quality time, of in geluk... en als je camera onder
                          een van deze noemers valt, is het perfect verdedigbaar, of met andere woorden: een
                          goede en prima investering.
                          Dat kun je ook een aanwinst noemen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Investeren ... Lens of body

                            Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                            Een investering hoeft niet noodzakelijk geld op te brengen of de kassa te spekken. Je
                            kan ook investeren in je plezier, in quality time, of in geluk... en als je camera onder
                            een van deze noemers valt, is het perfect verdedigbaar, of met andere woorden: een
                            goede en prima investering.
                            Dat kun je ook een aanwinst noemen.
                            haha dank je om mijn geweten te sussen maar ik haal er soms wel wat geld uit voor hetgene ik doe, maar ik doe het zo graag he die fotootjes trekken
                            UnicornPictures on Facebook & Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Investeren ... Lens of body

                              Oorspronkelijk geplaatst door travelrudy Bekijk bericht
                              Het probleem is dat ik in het geval van de lens, er ook nog niet helemaal uit ben welke lens te vervangen, en door welke lens.

                              Voor het indoor tele-werk ligt een 70-200 2.8 wel voor de hand, maar dat is wel een hele grote investering voor iets dat ik nu ook weer niet zo heel vaak doe.

                              De walk-aroundlens vervangen, tja... dat zou dan de 17-55 2.8 van canon moeten zijn of zo... Maar ik ben er niet van overtuigd dat die wel zo veel beter gaat zijn dan die sigma, en ik verlies toch wel wat bereik.
                              Als je helemaal niet weet wat je mist, dan mis je volgens mij helemaal niets...
                              Geniet gewoon van wat je hebt. En tegen de tijd dat je 30d helemaal de geest geeft, zijn er alweer veel betere bodies dan de 7D beschikbaar.

                              Probeer ondertussen af en toe eens een lens van een vriend of familie. Als je dan het "WAUW"-gevoel hebt in een situatie die voor jou belangrijk is, die veel voor komt, dan weet je het.
                              Als je het "mossel noch vis"-gevoel hebt, dan moet je alweer niets kopen.
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X