Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe fotografeer ik best een fontein

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe fotografeer ik best een fontein

    ik wil een fontein trekken maar wat is de beste isogevoeligheid diafragma en sluitertijd er voor

  • #2
    Re: hoe fotografeer ik best een fontein

    Je hebt verschillende mogelijkheden, je kan het water "bevriezen" met een korte sluitertijd, of je kan het "vloeiend" maken met een lange sluitertijd.

    De eerste mogelijkheid, die krijg je bijna automatisch als je een foto maakt van een fontein terwijl er veel licht is. De iso hou je best altijd zo laag mogelijk, als de zon schijnt dan zal je op iso 100 nog wel voldoende licht hebben om de sluitertijd kort genoeg te krijgen. Door de zon zal je ook wat meer "glittertjes" in het water krijgen, al de zon in de juiste richting door de waterdruppeltjes schijnt kan dat effect nog sterker worden (op sommige plaatsen zie je dan zelfs een regenboog).

    De tweede mogelijkheid, daarvoor gebruik je een statief.
    Om een zo lang mogelijke sluitertijd te krijgen zal je de iso zeker zo laag mogelijk moeten zetten, maar als er veel licht is, dan is dat nog niet voldoende. Je hebt dan een ND- filter (neutral density) om ervoor te zorgen dat er minder licht in de lens binnenkomt (door een polarisatiefilter in de juiste richting te draaien kan je ook twee stops licht tegenhouden).
    Je kan ook gewoon wachten tot het donker begint te worden, dan worden de sluitertijden vanzelf wel langer.
    Op sommige plaatsen is er een speciale verlichting voorzien om de fonteinen wat meer sfeer te geven, dat kan ook mooi zijn. Je kan dan niet meer het water "bevriezen" op de foto tenzij je met heel lichtsterke lenzen en op een heel hoge iso wil werken. Dan krijg je veel ruis, en waarschijnlijk te weinig scherptediepte.


    Er zijn dus verchillende manieren van werken, maar ook elke fontein is anders, en daardoor is het onmogelijk vooraf te zeggen die die bepaalde fontein er het best zal uitzien op de foto.
    Probeer ook zoveel mogelijk de achtergrond in het oog te houden, die staat ook mee op de foto. Je kan niet overal kiezen, maar je standpunt een beetje aanpassen kan soms het verschil maken tussen een minder goede of een goede foto.
    Last edited by Black B@ndit; 18 april 2011, 07:13.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: hoe fotografeer ik best een fontein

      Hey juppekes

      Dat hangt een beetje van alle factoren af, dag of nacht, zon of schaduw, enz.....

      Als je nu eens je toestel zou nemen en naar die fontein gaan.

      Daar kun je naar hartenlust alle mogelijke combinaties proberen tot je een mooi resultaat bekomt.
      Bootjes

      Comment


      • #4
        Re: hoe fotografeer ik best een fontein

        tot nu toe heb ik 365 foto's van die fontein maar op nikon-club nederland vinden ze geen 1 goed

        Comment


        • #5
          Re: hoe fotografeer ik best een fontein

          Oorspronkelijk geplaatst door fredvdb Bekijk bericht
          tot nu toe heb ik 365 foto's van die fontein maar op nikon-club nederland vinden ze geen 1 goed
          die hollanders doen moeilijk of wa?

          In het algemeen: hoe korter de sluitertijd, hoe meer detail van de fontein / hoe langer de sluitertijd, hoe meer sluier!
          newbieDSLR
          vroeger nog analoog, sinds kort met DSLR
          Nikon D3100 + D7000 / 35f1,8 / 70-300VR / Tamron 28-75f2,8 / Tokina 116f2,8

          Comment


          • #6
            Re: hoe fotografeer ik best een fontein

            en met de wind mee, niet tegen de wind in. Anders handdoek meepakken.

            Nerdi
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: hoe fotografeer ik best een fontein

              Oorspronkelijk geplaatst door fredvdb Bekijk bericht
              tot nu toe heb ik 365 foto's van die fontein maar op nikon-club nederland vinden ze geen 1 goed
              365 = kwantiteit niet kwaliteit.
              Eerst denken en dan fotograferen. enne 1 foto volstaat.
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: hoe fotografeer ik best een fontein



                zoiets, maar dan met een snellere sluitertijd.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: hoe fotografeer ik best een fontein



                  hopend dat deze twee goed zijn

                  [Mod-LesC]Omdat je foto's de BD-maxima (900px langste zijde) overschrijden, zijn ze achter een linkje geplaatst. Graag kleinere versies opladen, en dan je post aanpassen dmv de <Aanpassen> knop. Dank voor je begrip en je medewerking.[/Mod]
                  Last edited by LesC; 25 april 2011, 13:23. Reden: Foto's achter linkje geplaatst

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe fotografeer ik best een fontein

                    Hey juppekes

                    Oorspronkelijk geplaatst door fredvdb Bekijk bericht
                    tot nu toe heb ik 365 foto's van die fontein maar op nikon-club nederland vinden ze geen 1 goed
                    Kunnen ze daar dan niet zeggen wat er niet goed is en wat je er aan kunt doen om toch een goede foto te krijgen
                    Bootjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe fotografeer ik best een fontein

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                      ........



                      Kunnen ze daar dan niet zeggen wat er niet goed is en wat je er aan kunt doen om toch een goede foto te krijgen
                      goed lezen....Nikon-club)(.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoe fotografeer ik best een fontein

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                        Hey juppekes



                        Kunnen ze daar dan niet zeggen wat er niet goed is en wat je er aan kunt doen om toch een goede foto te krijgen
                        Denk toch effe na. 365 foto's met alle maal variaties van het thema.wie begint daar aan ? En dan moeten buitenstaanders zeggen welke de goede is.
                        Ik niet

                        YMMV Nerdi
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoe fotografeer ik best een fontein

                          Oorspronkelijk geplaatst door fredvdb Bekijk bericht
                          tot nu toe heb ik 365 foto's van die fontein maar op nikon-club nederland vinden ze geen 1 goed
                          Al aan een hefschroefvliegtuig gedacht?
                          Of, in Scherenheuvel hadden ze er laatst een paar tonnekes detergenten ingekapt en kleurstof. Maar daar dan eens geen zwaan inzetten, liefst, want dan heb je die en de kliek van de burgemeester tegen. Je kan hem ook vragen die straal wat rechter te laten zetten: dat is ook geen zicht, zo.
                          Trucs zat eigenlijk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoe fotografeer ik best een fontein

                            Oorspronkelijk geplaatst door fredvdb Bekijk bericht
                            tot nu toe heb ik 365 foto's van die fontein maar op nikon-club nederland vinden ze geen 1 goed
                            vertellen ze je er ook bij WAT volgens hen niet goed is?
                            hun kritieken zijn vaak opbouwend, de hollandse (van de meesten dan toch) manier waarop ze het zeggen kan soms kritisch overkomen, maar ze proberen je te helpen hoor

                            update: ja ze vertellen het er ook bij:
                            Waarom zet je je camera op zo'n stralende dag op 400 ISO? En dan een diafragma van 6.3 en 1/3200 seconde? Ik zou dan eerder denken aan 200 ISO met f 8.0 en 1/800 bijvoorbeeld. Misschien helpt het wanneer je een volgende keer je keuzes wat motiveert, dan kunnen we je aan de hand van argumenten toejuichen of bekritiseren
                            &
                            Laatste foto is niet scherp Fred. Ik zie dat je het diafragma geknepen hebt op F10 en de iso op 400, met een sluitertijd van 1/50 seconden is dat ook wel logisch.. Als je het diafragma verder op had gezet, bv. naar f 7,1 of zelfs naar f5,6 om zo tot een sluitertijd te komen van 1/250 was de foto wel scherp geweest.
                            Ik weet dat het niet plezant is negatieve kritieken te krijgen, maar ze proberen je te helpen hoor, als je over één van hun opmerkingen niet zeker bent kan je dat ook altijd vragen/zeggen...
                            Mijn Blog
                            D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoe fotografeer ik best een fontein

                              vinden jullie die 2 foto's te onder belicht

                              Comment

                              Working...
                              X