Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen van vuurwerk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen van vuurwerk

    Hallo,

    Donderdag wordt de paasfoor hier in Kortrijk in gang geschoten met een groot vuurwerk. Heb nog nooit vuurwerk gefotografeerd en wil dit nu eens proberen. Ik heb al wat gelezen over de instellingen die hierbij best te gebruiken zijn maar ik had hierbij toch nog een vraag. Het vuurwerk wordt afgeschoten achter de Broeltorens in Kortrijk, dit zijn deze torens:


    Nu leek het me leuk om deze torens mee te nemen in de foto's van het vuurwerk, zodat ik ook een leuke voorgrond heb. De bedenking die ik hierbij had was dat ik veel tragere sluitertijden nodig ga hebben als ik ook die torens goed belicht wil krijgen. Klopt dit of zijn deze torens (in de voorbeeldfoto) al genoeg belicht om snelle sluitertijden te kunnen gebruiken? En zijn er andere mogelijkheden om zowel het vuurwerk en de torens er goed belicht op te krijgen?
    Ik zou 's avonds eens gaan proberen met verschillende sluitertijden maar heb nog tot woensdag nachtdienst, dus dit gaat ook niet.

    Alvast bedankt.
    Canon EOS 7D + Kitlens + Canon EF 70-200mm f4 USM + Tokina 12-24mm f4 + Canon EF 50mm 1.8
    You don't take a photograph. You ask quietly to borrow it...

  • #2
    Re: Fotograferen van vuurwerk

    Ik zou het als volgt aanpakken:

    Maak een reeks foto's van de torens, verschillende sluitertijden (en dus diafragma). Eventueel schrijf je de mogelijkheden op, en hou je hiermee rekening tijdens het fotograferen van het vuurwerk.

    De grootste moeilijkheid zal eerder zijn dat de torens niet uitgebrand raken tov je vuurwerk! Hopelijk gaat die straatverlichting uit op het moment zelf! Een eventuele optie (maar ik denk de investering niet waard als je het nergens anders gebruikt) lijkt mij een graduele ND filter: maar nu donker onderaan, licht bovenaan. Op die manier kan je het verschil vuurwerk/toren goedmaken. Zelf geen enkele ervaring mee, dus hopelijk kan iemand dit bevestigen voor jou.

    Uiteraard moet je een "goeie" sluitertijd kiezen, en steeds op statief werken (is de voorbeeldfoto op statief?, zoja: met een afstandsbediening of w.c.s. (= mijn voorlopige oplossing) met delay functie werken, want ik denk dat deze foto wat bewogen is).

    Veel succes! Hopelijk komen er een paar mooie foto's uit!

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen van vuurwerk

      Kijk eens hier
      hier, hier of hier
      En er is nog veel meer te vinden op het net.
      groet, Rik

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen van vuurwerk

        Oorspronkelijk geplaatst door Andyvy Bekijk bericht
        Ik zou het als volgt aanpakken:

        Maak een reeks foto's van de torens, verschillende sluitertijden (en dus diafragma). Eventueel schrijf je de mogelijkheden op, en hou je hiermee rekening tijdens het fotograferen van het vuurwerk.

        De grootste moeilijkheid zal eerder zijn dat de torens niet uitgebrand raken tov je vuurwerk! Hopelijk gaat die straatverlichting uit op het moment zelf! Een eventuele optie (maar ik denk de investering niet waard als je het nergens anders gebruikt) lijkt mij een graduele ND filter: maar nu donker onderaan, licht bovenaan. Op die manier kan je het verschil vuurwerk/toren goedmaken. Zelf geen enkele ervaring mee, dus hopelijk kan iemand dit bevestigen voor jou.

        Uiteraard moet je een "goeie" sluitertijd kiezen, en steeds op statief werken (is de voorbeeldfoto op statief?, zoja: met een afstandsbediening of w.c.s. (= mijn voorlopige oplossing) met delay functie werken, want ik denk dat deze foto wat bewogen is).

        Veel succes! Hopelijk komen er een paar mooie foto's uit!
        Ok, ik ga woensdagavond toch eens gaan kijken hoe ik het het best kan doen. Hehe, de foto is niet door mij gemaakt hoor, heb ik gewoon van internet gehaald :P. Was enkel als voorbeeld van de belichting van die torens.

        Grtz.
        Canon EOS 7D + Kitlens + Canon EF 70-200mm f4 USM + Tokina 12-24mm f4 + Canon EF 50mm 1.8
        You don't take a photograph. You ask quietly to borrow it...

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen van vuurwerk

          Je zal het niet gemakkelijk krijgen als je in deze materie nog geen ervaring hebt, of misschien toch "lucky shots". Als je jou visie zal volgen ga je weinig vuurwerk te pakken krijgen daar deze zich in de lucht afspeelt
          Kunst is genieten - genieten is een kunst !

          Comment

          Working...
          X