Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner welke camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginner welke camera

    Beste,

    Ik zou mij graag iets meer verdiepen in de wereld van de fotografie en ben op zoek naar een degelijke beginnerscamera. Ik heb al redelijk wat op internet gesurfd en de populaire modellen zoals de canons e500D e550 etc zijn heel degelijk te noemen, maar omdat ik pas begin wil ik mij niet wagen aan dergerlijk budget ...

    Ik zocht iets binnen de prijsklasse van € 400. Ik ben in Saturn eens gaan kijken omdat ik daar de toestellen kan hanteren en eventjes kan mee werken. Ik zag 2 potentiele toestellen :

    - Sony Alpha 290 (twv € 369)
    - Nikon P500 (twv € 350)

    Ik had graag iets meer uitleg van mensen die hier meer over weten aangezien je bij Saturn geen proffesionele uitleg mag verwachten.

    Ik was verbaasd over de sterke zoom van de P500 ( ik kon van in de winkel een reclamebord van een andere winkel van ongeveer 500 meter verder scherp vastleggen met de zoom op maximale stand). Maar bied dit toestel ook daarnaast de mogelijkheid om mij de knepen van de fotografie grondig aan te leren.

    Ik ben dus een totale leek op fotografievlak maar wil graag meer leren van internet, boeken etc...

    Alvast bedankt

    mvg,

    Automatic

  • #2
    Re: Beginner welke camera

    als ik tussen die 2 moest kiezen zou ik voor de nikon p500 (of een andere bridge camera) gaan.
    Deze gaat voor jouw budget meer flexibiliteit geven dan een reflexcamera waar je dan waarschijnlijk enkel een 18-55mm lens bij kan kopen.
    ik heb zelf ook m'n eerst stapjes in de fotografie met 'n dergelijk toestel gezet en dan pas overgeschakeld naar een reflexcamera. Met zo'n toestel kan je volledig auto werken maar ook de instellingen voor een groot deel zelf beheren: perfect om je eerste stappen in de fotografie te zetten dus!
    'k hoop dat 'k je 'n beetje verder heb kunnen helpen :-)
    c

    Comment


    • #3
      Re: Beginner welke camera

      Ik ben ook begonnen met een P100 (voorganger van de P500) en het zijn zeer degelijke toestellen.
      het handige is, zoals hierboven reeds gemeld: je moet geen lenzen kiezen MAAR je kan wel toch al deftig 'klooien' met de instellingen zoals bij een reflex.

      Zeker doen zou ik zeggen.
      Mijn Blog
      D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

      Comment


      • #4
        Re: Beginner welke camera

        Ik denk dat, mocht je voor de bridge gaan, er betere alternatieven zijn dan de P500. Wacht een beetje op de release van de Sony HX100 (normaal gezien komt ie uit begin mei). Is wat duurder dan de P500 maar 'schijnt' een super toestel te worden.

        Van de Nikon P500 zijn er wel positieve reviews, maar de conclusie is altijd "ja, maar..." als je begrijpt wat ik bedoel.
        Het perfecte toestel bestaat natuurlijk niet (zo was ik heel benieuwd naar de Fuji HS20 maar dat blijkt een lemon te zijn). Dus wacht ik nu op reviews van de HX100. Mochten die tegenvallen, dan wordt het waarschijnlijk toch maar de FZ100 van Panasonic (ondanks de slechte low light performance).
        Maar zo hebben ze allemaal iets : de Canon SX30iS geeft super beeldkwaliteit maar is dan weer supertraag, de FZ100 is heel snel maar beeldkwaliteit is dan weer minder, de Fuji HS20 is dan weer super voor foto's maar rampzalig voor video (en warmt ook heel snel op, altijd handig in de winter), de P500 bengelt daar ergens tussen.

        Een heel verhaal, ik weet het, maar ik wacht nog een beetje. En dat ze in Japan maar rustig aan doen, eerst de nucleaire problemen oplossen en de mensen helpen, en dan pas weer denken aan leveringen van van alles en nog wat. Op een maandje meer of minder zal 't niet komen.


        Edit : ik zou de Olympus SZ-30MR nog vergeten, ziet er ook veelbelovend uit, hoewel niet echt een bridge maar meer een uit de kluiten gewassen compact...
        Last edited by Kaneda; 18 april 2011, 12:58.
        Panasonic Lumix FZ2000

        Comment


        • #5
          Re: Beginner welke camera

          Kijk eens naar de 1000D, degelijk beginnersmodel, 402 euro incl lens en veel uitbreiding mogelijk.



          OF een tweedehands 450D-500D-550D

          Comment


          • #6
            Re: Beginner welke camera

            Of een NEX-3 (bij Art & Craft 465 euro voor de zwarte) ? Ook makkelijk en je kan er ook alles instellen...

            Frederik, de prijs die je aangeeft van Konijn is enerzijds een Nederlandse prijs en de kitlens die erbij zit is de 18-55 II, dus zonder stabilisatie.
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

            Comment


            • #7
              Re: Beginner welke camera

              De zoveelste vraag om ..., probeer is eerst te begrijpen waar het over gaat, er is geen enkel toestel dat U iets gaat leren, leren moet je zelf doen, door zoeken en experimenteren. Koop je een tweedehands reflex, met een vaste lens de 50mm F1,8 kost je 100 euro, de F1,4 kost 3 x zoveel. Ik stel voor van opzoek te gaan naar een 30D of een 40D of een 50D van Canon, deze drie zijn vergelijkbaar alleen hoe hoger het getal hoe jonger het toestel, en uiteraard ook hoe duurder. Maar een 30D geeft je alle mogelijkheden, de optiek is zeer belangrijk, maar als je start met een 50mm vast ben je op de goede weg !

              MVG, Jeff C.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: Beginner welke camera

                Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                De zoveelste vraag om ..., probeer is eerst te begrijpen waar het over gaat, er is geen enkel toestel dat U iets gaat leren, leren moet je zelf doen, door zoeken en experimenteren. Koop je een tweedehands reflex, met een vaste lens de 50mm F1,8 kost je 100 euro, de F1,4 kost 3 x zoveel. Ik stel voor van opzoek te gaan naar een 30D of een 40D of een 50D van Canon, deze drie zijn vergelijkbaar alleen hoe hoger het getal hoe jonger het toestel, en uiteraard ook hoe duurder. Maar een 30D geeft je alle mogelijkheden, de optiek is zeer belangrijk, maar als je start met een 50mm vast ben je op de goede weg !

                MVG, Jeff C.
                Ook mijn gedacht.

                Comment


                • #9
                  Re: Beginner welke camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                  De zoveelste vraag om ..., probeer is eerst te begrijpen waar het over gaat, er is geen enkel toestel dat U iets gaat leren, leren moet je zelf doen, door zoeken en experimenteren. Koop je een tweedehands reflex, met een vaste lens de 50mm F1,8 kost je 100 euro, de F1,4 kost 3 x zoveel. Ik stel voor van opzoek te gaan naar een 30D of een 40D of een 50D van Canon, deze drie zijn vergelijkbaar alleen hoe hoger het getal hoe jonger het toestel, en uiteraard ook hoe duurder. Maar een 30D geeft je alle mogelijkheden, de optiek is zeer belangrijk, maar als je start met een 50mm vast ben je op de goede weg !

                  MVG, Jeff C.
                  Ik deel die mening. Zelfs voor de volle 100%. Maar helaas en naar ik heb mogen onder-
                  vinden, zijn er niet veel beginners die dat ook doen. Zo'n superzoom wordt beschouwd
                  als een bijna onmisbare luxe.
                  Zelfs op school, waar de mensen toch beter zouden moeten weten, vonden ze dat mijn
                  17-55, voor die prijs en een dergelijke kanon van een lens maar drie keer zoom heeft
                  een lachertje. Een lens zonder zoom, zoals mijn 85 1.8, vonden ze helemaal niks. Voor
                  dat geld hadden ze een camera met wel 30 X zoom.
                  En je mag het dan nog goed kunnen uitleggen, ze blijven met hun hoofd schudden en
                  je aankijken of je de vorige eeuw niet overleefd heb...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginner welke camera

                    Ik denk dat voor de ts het ook belangrijk is om onmiddelijk flexibel te kunnen zijn... Ik maak mij dan vooral de bedenking dat als je later zou overstappen naar een reflex: je zal die flexibiliteit moeten opgeven voor kwaliteit en waarschijnlijk het wat onhandig vinden...
                    Ik merk dat van een 18-200mm naar 50mm of 100mm prime overstappen het echt wennen is...
                    Het hangt eigenlijk vooral af waar je naartoe wilt: een mooi toestel met veel mgelijkheden maar zonder uitbreidingsmogelijkheden, of een mooi toestel met int begin minder mogelijkheden (minder zoom) maar op termijn, mits extra investeringen, waarschijnlijk betere kwaliteit..

                    Om het echt goed te leren lijkt een 50mm mij idd niet slecht. Je leert met beperkingen om te gaan en creatief oplossingen te vinden... Als je hierin een uitdaging ziet, dan kan ik je dit zeker aanraden.
                    Zelf ben ik helaas zo niet begonnen, moest ik opnieuw moeten beginnen ik had het zeker overwogen...

                    Comment

                    Working...
                    X