Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tips voor macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tips voor macro

    Ik heb net een tamron 90mm in mijn bezit .Tips voor goede fotos.
    sony a580 minolta macro 50mm 2.8 minolta 28-85 sigma 50 -500 sony 28-105met wild angele lens +macro(stablitz) sony hvl-f42am tamron 90mm macro

  • #2
    Re: tips voor macro

    vroeg opstaan
    manueel werken
    scherpte op de oogjes van de insecten
    geen invulflits gebruiken
    laag standpunt innemen

    en

    veel foto's nemen
    veel geduld hebben
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: tips voor macro

      heel veel geduld, maar het is een enorme ervaring
      mvg Wilfried

      7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

      Comment


      • #4
        Re: tips voor macro

        Statief aanschaffen. Gaat veel helpen.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: tips voor macro

          Alle begin is moeilijk dus stel ik voor om te starten met bloemetjes die je binnen kan fotograferen: zo leer je de mogelijkheden van je lens kennen zonder rekening te moeten houden met bvb wind, wisselende belichting enz.
          De volgende stap is uiteraard buiten maar behoudens insecten kan je nog veel andere zaken met macro benaderen:
          - bloemen
          - bladnerven
          - detail van de schors van een boom
          - enz.

          Wat kan helpen als je buiten werkt is een reflectiescherm en een doorzichtig scherm om de belichting een beetje te sturen. Met het reflectiescherm kan je wat licht reflecteren naar de iets donkere delen en met het doorzichtig scherm kan je het harde licht van de directe zon wat verzachten wat altijd mooier is.

          In tegenstelling tot Devid, ben ik van mening dat flitsen kan helpen, voornamelijk bij nogal beweeglijke beestjes (vroeg opstaan helpt ook en je hebt beter licht dan midden in de dag). Het is evenwel beter om dit slechts in zeer beperkte mate te gebruiken en dan liefst nog zo in te stellen dat de flash in het omgevingslicht opgaat.

          Een tip die ik ooit van een gekend natuurfotograaf meekreeg is: gebruik een circulaire polariser filter => deze helpt om de blinkende delen uit bvb kevervleugels enz te vermijden en je kleuren worden wat versterkt (bij correct gebruik)
          Last edited by Yammee; 18 april 2011, 13:12. Reden: typo
          Rudi
          Fuji XT-4 en wat glas
          Web: Flickr

          Comment


          • #6
            Re: tips voor macro

            - beanbag is vaak handig voor bv paddestoelen en kost niet veel
            - een draadontspanner is handig
            - spiegel opklappen

            Een polarisatiefilter kan idd wel handig zijn, maar je verliest daar wel enkele stops licht door, dus langere sluitertijden, wat tot bewegingsonscherpte leidt als je insecten uit de hand fotografeert...
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #7
              Re: tips voor macro

              Oorspronkelijk geplaatst door Yammee Bekijk bericht
              scherm kan je het harde licht van de directe zon wat verzachten wat altijd mooier is.

              In tegenstelling tot Devid, ben ik van mening dat flitsen kan helpen, voornamelijk bij nogal beweeglijke beestjes (vroeg opstaan helpt ook en je hebt beter licht dan midden in de dag). Het is evenwel beter om dit slechts in zeer beperkte mate te gebruiken en dan liefst nog zo in te stellen dat de flash in het omgevingslicht opgaat.
              ik zei niet dat je niet mag flitsen ... wel de invulflits niet gebruiken.
              indien ik bij macro flits in dit met een ringflitser, flister op afstand via ttl kabel
              of met een globe diffuser.

              Het gevaar schuilt bij een invulflits dat je zowel harde schaduwen werp op je object alsook je achtergrond veel te donker wordt wegens te laag richtgetal.

              Liever iso wat hoger dan invulflits
              mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

              IMac/IPad/Mac Air 
              D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

              Comment


              • #8
                Re: tips voor macro

                Ik vermoed dat de topicstarter een beginner is. Ringflitsers zijn niet echt goedkoop...
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #9
                  Re: tips voor macro

                  Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                  ik zei niet dat je niet mag flitsen ... wel de invulflits niet gebruiken.
                  indien ik bij macro flits in dit met een ringflitser, flister op afstand via ttl kabel
                  of met een globe diffuser.

                  Het gevaar schuilt bij een invulflits dat je zowel harde schaduwen werp op je object alsook je achtergrond veel te donker wordt wegens te laag richtgetal.

                  Liever iso wat hoger dan invulflits
                  Ha juist ja! Had een beetje diagonaal gelezen
                  Een ringflits of macroflits is natuurlijk het summum. Ik wil de Nikon R1

                  Momenteel flits ik soms met mijn gewone flitser maar dan wel één dat apart opgesteld wordt en waarbij ik rekening houd met het aanwezige licht. Eventueel met een reflectiescherm.
                  Rudi
                  Fuji XT-4 en wat glas
                  Web: Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: tips voor macro

                    Ja ik ben beginner .Alvast bedankt voor de tips.
                    sony a580 minolta macro 50mm 2.8 minolta 28-85 sigma 50 -500 sony 28-105met wild angele lens +macro(stablitz) sony hvl-f42am tamron 90mm macro

                    Comment

                    Working...
                    X