Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Berg Vergezichten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Berg Vergezichten

    Beste Allemaal,
    Ik ben op zoek naar een zo licht mogelijke digitale camera waarmee ik wel goede bergvergezichten kan maken.
    Het probleem is de UV-straling in de bergen. Daardoor zie je de bergen in de verre achtergrond (zo mooi in het echt) op de foto niet meer of erg wazig en verkleurd.
    Zijn er lichte camera's met (al dan niet ingebouwde) UV-filter?
    Of die dat probleem niet hebben?
    Alvast bedankt,
    Richard

  • #2
    Re: Berg Vergezichten

    ik heb geen weet van camera's met ingeboude uv filter , ik weet niet of je een spiegelreflex bedoeld of een compact , anders is dat geen probleem om er een filter op te steken bij een compact is dat anders , die hebben ze ook al vanaf 37mm

    Comment


    • #3
      Re: Berg Vergezichten

      Ik denk niet dat er compacts zijn die een ingebouwde uv-filter hebben. Anders opteren voor een instap DSLR met goede kitlens op,daar een uv-filter op en je bent vertrokken.

      grtz

      templar
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: Berg Vergezichten

        mi is een digitale sensor niet gevoelig voor uv stralen
        een polar voor landschappen is een optie
        mvg Wilfried

        7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

        Comment


        • #5
          Re: Berg Vergezichten

          ik denk dat dat ook het beste is een goede en lichte dslr is de sony A33 die kan ook filmen

          Comment


          • #6
            Re: Berg Vergezichten

            of een goede bridge, ik heb de indruk dat ts niet voor een reflex wil gaan
            mvg Wilfried

            7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

            Comment


            • #7
              Re: Berg Vergezichten

              Maar als je bv de FujiFilm FinePix HS20 EXR CMOS neemt weegt die niet minder dan de sony A33 en kost bijna zoveel ook, kost 100 euro minder 450euro maar je hebt er wel zoombereik van 24/720mm, daar kan je zeker wel een uvfilter voor vinden, is wel een goede optie
              Last edited by koen1950; 16 april 2011, 10:08.

              Comment


              • #8
                Re: Berg Vergezichten

                Met geen enkel uv-filter krijg je die nevel weg.
                Je kan die wel corrigeren tijdens het bewerken van de foto, maar dat is niet altijd even gemakkelijk.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Berg Vergezichten

                  Zoals hier reeds gezegd, heeft een UVfilter op een digitale camera geen enkele zin, de coatings voorzien op het glaasje dat voor de sensor zit, filteren alle schadelijke UV en IR stralingen die een zekere impact zouden kunnen hebben op je sensor reeds weg, vandaar dat sommige mensen die aan astrofotografie doen deze glaasjes dikwijls laten verwijderen of zelf verwijderen, en vervangen door een ander filtertje die méér of andere soorten golven uit het spectrum doorlaten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Berg Vergezichten

                    Dat mag je niet luid zeggen , want dat is het stokpaartje van de verkopers om beginnelingen hun geld af te doen
                    Last edited by koen1950; 17 april 2011, 10:45.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Berg Vergezichten

                      kijk eens naar de sony nex3 of nex5, toestellen zijn licht en compact, zeer goede beeldkwaliteit, zeer goede video kwaliteit vooral nex-5, zou in jou geval kit met 18-55mm objectief, of indien je tele wenst 18-200 kiezen.
                      om het effect te minimaliseren waarover je spreekt zou ik een polarisatiefilter gebruiken

                      Comment


                      • #12
                        Re: Berg Vergezichten

                        Als Richard in de zomer naar de bergen trekt en als het dan ook nog eens zonnig en warm weer is, zal hij heel veel natuurlijke (blauw)zweem zien op al zijn foto's vrees ik. Zelfs met allerhande filters raakt je dit moeilijk volledig kwijt. Nog erger is het aan meren, met bergen op de achtergrond. Ga je in het voor- of najaar, dan heb je dat veel minder of nauwelijks.
                        Vorig jaar was ik in Zwitserland in de maand mei, prachtig zonnig weer, maar nog niet warm..... resultaat bijna geen (blauw)zweem op mijn foto's.
                        Ook vroeg op de dag, of onmiddellijk na een regenbui of onweer heb je die waas niet.
                        Anders is het ook deels weg te werken met enige nabewerking.
                        Maar foto's zomaar uit het toestel zonder die zweem...... forget it.
                        Groetjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: Berg Vergezichten

                          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                          kijk eens naar de sony nex3 of nex5, toestellen zijn licht en compact, zeer goede beeldkwaliteit, zeer goede video kwaliteit vooral nex-5, zou in jou geval kit met 18-55mm objectief, of indien je tele wenst 18-200 kiezen.
                          om het effect te minimaliseren waarover je spreekt zou ik een polarisatiefilter gebruiken
                          Een voordeel daarvan zou alvast zijn dat je niet met front element zit dat meedraait...nog wel zo handig bij een polafilter .
                          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Berg Vergezichten

                            Die zweem hoort er gewoon bij, als een camera dat niet weergeeft , deugt ie niet....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Berg Vergezichten

                              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                              Die zweem hoort er gewoon bij, als een camera dat niet weergeeft , deugt ie niet....
                              waarom zou je die weg willen werken. De atmosfeer is nu gewoonweg niet helemaal doorzichtig.

                              Kijk maar eens naar het lam gods. De allereerste pogingen diepte weer te geven bestond uit een lichte blauwe waas over de wereld te schilderen. Veel moeite voor gedaan en nu zou men die weg willen
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X