Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe pano's maken in kleine ruimtes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe pano's maken in kleine ruimtes

    Hallo allemaal.

    Ik ben nieuw hier en ik vroeg mij het volgende af:

    Ik zou graag van 360° graden pano's maken van ruimtes binneshuis dit gaat dan over ruimtes van 8m² tot 40m².

    Nu ik beschik over het volgende een canon eos 550D en de gewone kitlens.

    Zijn er onder jullie met ervaring wat ik allemaal nodig heb (liefst niet te duur) want ik ben ook nog maar een beginner.

    De software enz is geen enkel probleem. Alleen zoek ik nog volgende dingen:

    een statief dat hier voor kan dienen en een lens.
    Ik vraag me af: heb ik een fish eye lens nodig of een groothoeklens? wat is het beste als je volledige 360° graden pano's wild maken met toch de nodige kwaliteit en scherpte...


    Ik had het graag willen horen van jullie zei die hier reeds ervaring mee hebben.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Hoe pano's maken in kleine ruimtes

    hiermee
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Hoe pano's maken in kleine ruimtes

      Ik weet niet of dat het is wat ik zoek ...
      De bedoeling is dat ik virtual tours ga maken met het aan elkaar stitche van de foto's het moet dus echt 360 graden zijn zowel horizontaal als verticaal zodanig dat je het gevoel krijgt dat je echt in de kamer staat...


      Wat jij voorstelt is een volledig systeem of kan ik hier mijn canon gewoon op vast maken?
      zo ja de foto's gaan toch nooit scherp zijn als het zo snel gaat rond draaien.

      Ik denk dat de panosaurus wel intressant is om het rond draai gebeuren te doen?

      Comment


      • #4
        Re: Hoe pano's maken in kleine ruimtes

        Oorspronkelijk geplaatst door bartos20 Bekijk bericht
        Ik weet niet of dat het is wat ik zoek ...
        De bedoeling is dat ik virtual tours ga maken met het aan elkaar stitche van de foto's het moet dus echt 360 graden zijn zowel horizontaal als verticaal zodanig dat je het gevoel krijgt dat je echt in de kamer staat...


        Wat jij voorstelt is een volledig systeem of kan ik hier mijn canon gewoon op vast maken?
        zo ja de foto's gaan toch nooit scherp zijn als het zo snel gaat rond draaien.

        Ik denk dat de panosaurus wel intressant is om het rond draai gebeuren te doen?
        ik ben dat eens tegengekomen op googletocht. de officiele site

        de foto's lijken wel scherp te zijn,

        begrijp ik goed dat je 3D omgevingen gaat maken met foto's waarin je kan rondwandelen?
        l
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Hoe pano's maken in kleine ruimtes

          Yep ik wil een virtuele Tour maken. Kijk maar eens naar demo's gemaakt met easy pano software.

          Alvast bedankt voor de comments!

          Comment


          • #6
            Re: Hoe pano's maken in kleine ruimtes

            Is er niemand op het forum die hier wat meer ervaring rond heeft? Tips kwa lens zouden echt wel welkom zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe pano's maken in kleine ruimtes

              Oorspronkelijk geplaatst door bartos20 Bekijk bericht
              Yep ik wil een virtuele Tour maken. Kijk maar eens naar demo's gemaakt met easy pano software.

              Alvast bedankt voor de comments!
              Ik kan toch niet helemaal volgen hoor ... je stelt dat het niet te duur mag zijn want je bent nog beginner (alle respect voor, begrijp met niet verkeerd) ... maar dan ga je software gebruiken die €1000 Euro kost !?

              Trouwens, bij Easypano hebben ze toch net wat je nodig hebt, de PanoHead : Agno's MrotatorTCPshort voor €300.

              je kan ook gewoon een 3D statiefkop nemen hoor, die kan je perfect horizontaal 360° laten ronddraaien en dan telkens een foto nemen met een beetje overlap, werkt perfect, alleen je hebt nu een 550D met kitlens, ik vrees dat je met 18mm er niet zal komen, denk al maar aan de EF-S10-22 lens.

              Als ik het allemaal even samentel : software, statief, statiefkop, lens ... kom je toch tegen de €2000 uit vrees ik, maar ik veronderstel dat je die berekening voor jezelf al gemaakt had.

              Is dit een project voor jezelf of in opdracht ? Ingeval dit een opdracht is voor een klant vrees ik dat je jezelf iets aangedaan hebt door te aanvaarden, je kan natuurlijk een deel van je investering doorrekenen aan de klant ... op factuur wel te verstaan

              Ik zou gewoon mijn statief in het midden van de kamer zetten, camera iets omlaag gericht en dan om de zoveel ° een foto nemen met een draadontspanner. Eens je 'rond' bent zet je de camera volledig pas (zowel horizontaal als verticaal) en doe je hetzelfde, daarna de camera iets omhoog richten en hop, draai nog eens rond ... met al deze foto's bij elkaar begin je aan de 'stitch' en bekom je een 360° pano waar je bezoeker omhoog en omlaag kan kijken ... werkt perfekt hoor, zelfs met een statief+kop van €100 bij Foto-Walser ... been there, done that.
              Last edited by LamboCars; 22 april 2011, 08:46.
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment


              • #8
                Re: Hoe pano's maken in kleine ruimtes

                Oorspronkelijk geplaatst door bartos20 Bekijk bericht
                Ik vraag me af: heb ik een fish eye lens nodig of een groothoeklens? wat is het beste als je volledige 360° graden pano's wild maken met toch de nodige kwaliteit en scherpte...
                Fisheye heb je zeker niet nodig want dat gaat teveel vervorming geven.

                Een 'gewone' groothoeklens is wat je zoekt, bv 10-20mm.

                In theorie lukt het met je 18mm lens ook maar dan zal je gewoon veel meer fototjes aan elkaar moeten stitchen ?
                Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe pano's maken in kleine ruimtes

                  Ik zou je dit aanraden...

                  Software: www.ptgui.com
                  Hardware: http://www.nodalninja.com/
                  DSLR + Sigma 8mm F3.5

                  en dan kan je deze panorama's maken.
                  www.imagedrum.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe pano's maken in kleine ruimtes

                    Oorspronkelijk geplaatst door Quaoar Bekijk bericht
                    Ik zou je dit aanraden...


                    DSLR + Sigma 8mm F3.5
                    Dan zit je toch met een Fisheye, gaat dit lukken zonder vervorming?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe pano's maken in kleine ruimtes

                      ^^^^
                      Jazeker. PTGui heeft daar geen problemen mee.
                      Trouwens elk objectief wat je gebruikt wordt 'gecorrigeerd' door PTGui om er een spherical panorama (360 graden) van te kunnen maken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe pano's maken in kleine ruimtes

                        Oorspronkelijk geplaatst door Quaoar Bekijk bericht
                        ^^^^
                        Jazeker. PTGui heeft daar geen problemen mee.
                        Trouwens elk objectief wat je gebruikt wordt 'gecorrigeerd' door PTGui om er een spherical panorama (360 graden) van te kunnen maken.
                        Bedankt, weer wat bijgeleerd.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe pano's maken in kleine ruimtes

                          Oorspronkelijk geplaatst door Quaoar Bekijk bericht
                          Ik zou je dit aanraden...

                          Software: www.ptgui.com
                          Hardware: http://www.nodalninja.com/
                          DSLR + Sigma 8mm F3.5

                          en dan kan je deze panorama's maken.
                          www.imagedrum.nl
                          Die zien er goed uit hoor, ben je pakweg €500 kwijt als je de dslr en lens al hebt ... toch eens een trial versie binnenhalen, ziet er beter uit dan de software die ik gebruikt heb, bedankt voor de links.

                          Mark
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                          Comment

                          Working...
                          X