Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke zoomlens presteert het best

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke zoomlens presteert het best

    Een eenvoudige vraag met misschien een niet zo eenvoudig antwoord:
    Welke van de volgende zoomlenzen presteert het best op 24 mm qua scherpte (zowel centraal als rand), vervorming en vignetering en hoe groot is de invloed van het diafragma bij deze lenzen?

    Nikkor 14-24 f/2.8
    Nikkor 16-35 f/4
    Nikkor 24-70 f/2.8

    Er wordt van zoomlenzen verondersteld dat ze op hun uiterste bereik minder kwalitatief zouden zijn en en ik vraag me af of dit ook voor zulke topobjectieven geldt?

  • #2
    Re: Welke zoomlens presteert het best

    Dan kun je beste zelf even kijken op de site http://www.photozone.de. Alle drie de lenzen zijn getest en het is makkelijk vergelijken!
    Jacques Bakker
    www.fotohandig.be

    Comment


    • #3
      Re: Welke zoomlens presteert het best

      Hangt er van af wat je als best presteren ziet, ik zou zeggen dat ze optisch elkaar waard zijn, maar dat ze ook allen hun nadelen hebben, zelf heb ik de 14-24 f2.8 terug verkocht omwille van kwetsbaarheid, moeilijk kunnen gebruiken met bv. een polarisatiefilter, gevoelig voor invallend zijlicht (lees zon), maar in optimale omstandigheden gebruikt optisch een topper, 16-35 f4.0 is minder kwetsbaar, minder gevoelig voor invallend zijlicht zeer scherp breder inzetbaar qua hoek, maar hier moet je het doen met een kleiner diafragma, optisch ook een topper en zowat mijn lievelingsobjectief.
      En de 24-70 f2.8 is de meest allrounder.
      Alle drie de objectieven leveren op 24mm een zeer goede beeldkwaliteit, gebruikt op bv. f5.6 denk ik niet dat je ze er op foto zal kunnen uithalen, drie toppers allen met Nano cristal coating.

      Comment

      Working...
      X