Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat doet de sensor bij keuze kleinere bestandsgrootte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat doet de sensor bij keuze kleinere bestandsgrootte

    Kan iemand mij duidelijk maken wat er gebeurt met het aantal diodes op de sensor bij een lagere kwaliteit.
    Zowel in RAW als jpg.
    Worden er minder pixels gebruikt of worden nieuwe groepen gevormd.
    Minder pixels leidt tot minder gebruikt licht en vervolgens tot meer ruis als niet alle pixels gebruikt worden , volgens mij.
    Wat zie ik niet verkeerd?.

    Graag antwoord van mensen die zich serieus hierin verdiept hebben.

  • #2
    Re: Wat doet de sensor bij keuze kleinere bestandsgrootte

    In RAW kan je toch niet kiezen voor lagere beeldkwaliteit

    En in JPG wordt gewoon de jpg compressie aangepast, méér compressie resulteerd in minder grote bestanden van een lagere kwaliteit en heeft niets met de sensor te maken.

    Comment


    • #3
      Re: Wat doet de sensor bij keuze kleinere bestandsgrootte

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      In RAW kan je toch niet kiezen voor lagere beeldkwaliteit
      Bij Canon is het bij een aantal toestellen wel mogelijk: je kunt dan kiezen voor mRaw en sRaw. Ik kan me voorstellen dat de (RAW-)informatie per pixel dan wordt opgeschaald naar informatie per x pixels om zodoende tot kleinere bestanden te komen. Ben maar een leek, dus ik geef mijn mening graag voor een betere ....

      Comment


      • #4
        Re: Wat doet de sensor bij keuze kleinere bestandsgrootte

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        In RAW kan je toch niet kiezen voor lagere beeldkwaliteit

        En in JPG wordt gewoon de jpg compressie aangepast, méér compressie resulteerd in minder grote bestanden van een lagere kwaliteit en heeft niets met de sensor te maken.
        compressie heeft toch niets te maken met afmeting van een foto?
        en bij Canon toestellen kan je inderdaad wél kleinere RAW foto's nemen. Heerlijk bvb op een feestje aangezien je daar toch nooit hoge resolutie foto's nodig hebt.
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Wat doet de sensor bij keuze kleinere bestandsgrootte

          Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
          Bij Canon is het bij een aantal toestellen wel mogelijk: je kunt dan kiezen voor mRaw en sRaw. Ik kan me voorstellen dat de (RAW-)informatie per pixel dan wordt opgeschaald naar informatie per x pixels om zodoende tot kleinere bestanden te komen. Ben maar een leek, dus ik geef mijn mening graag voor een betere ....
          dit klopt inderdaad

          ik heb deze optie op mijn 40D
          ik heb het verschil tss beide al eens gelezen in het boek van de EOS 40D

          na wat google-werk: http://www.chrisridley.co.uk/blogs/a...ts/sraw-files/

          ik zal eens kijken in het boek wat het verschil weer exact is
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Wat doet de sensor bij keuze kleinere bestandsgrootte

            Ik zal nog wat duidelijker zijn.

            Op b.v. mijn Canon Mark III lees in mijn keuzemenu :

            RAW : 3888 maal 2952 pixels bestand is dan 10.077.696 pixels = 10 Megapixels

            Klopt : niet alles wordt gebruikt , de camera is 10,3 Megapixels

            Verdere keuzes:

            sRAW : 1936-1288

            L : 3888-2592

            M1: 3456-2304

            M2 : 2816-1880

            S : 1936-1288

            Wat gebeurt er op de sensor ?

            Als er minder pixels worden gebruikt , dan gemiddeld minder licht over alle pixels, dus meer kans op ruis.
            Of worden er groepen pixels gevormd waaruit een gemiddelde wordt bepaald,dan minder detail, minder kwaliteit en kans op ruis neemt niet toe.
            Hierop wil ik graag antwoord , omdat mijn vraag door sommige een andere draai gekregen heeft.
            Last edited by aadg; 16 april 2011, 11:12. Reden: Mijn vraag nog wat verder aangevuld.

            Comment


            • #7
              Re: Wat doet de sensor bij keuze kleinere bestandsgrootte

              Is de vraag maw of er aan binning gedaan wordt?
              Bij camera's voor specifiek gebruik onder zeer lichtzwakke omstandigheden
              zoals astrofotografie wel, maar of het bij fotocamera's voor "gewoon"
              gebruik wordt toegepast weet ik helaas niet.

              Comment


              • #8
                Re: Wat doet de sensor bij keuze kleinere bestandsgrootte

                Oorspronkelijk geplaatst door aadg Bekijk bericht
                Ik zal nog wat duidelijker zijn.

                Op b.v. mijn Canon Mark III lees in mijn keuzemenu :

                RAW : 3888 maal 2952 pixels bestand is dan 10.077.696 pixels = 10 Megapixels

                Klopt : niet alles wordt gebruikt , de camera is 10,3 Megapixels

                Verdere keuzes:

                sRAW : 1936-1288

                L : 3888-2592

                M1: 3456-2304

                M2 : 2816-1880

                S : 1936-1288

                Wat gebeurt er op de sensor ?
                Voor de liefhebbers (not me .... ) ....http://dougkerr.net/Pumpkin/articles/sRaw.pdf

                Comment


                • #9
                  Re: Wat doet de sensor bij keuze kleinere bestandsgrootte

                  Dat is wel een heel lang antwoord.

                  Mijn Engels is wel wat vervaagd om alles in mijn grijze massa te laten doordringen.

                  Misschien dat iemand met een grondige kennis mij hieruit wat duidelijkheid kan

                  verschaffen.

                  Wel bedankt voor je link.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat doet de sensor bij keuze kleinere bestandsgrootte

                    Waarom maakt iedereen het zo moeilijk, er worden gewoon minder pixels gebruikt. Trek maar eens een foto op elke kwaliteit, je aantal pixels gaat verminderd zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat doet de sensor bij keuze kleinere bestandsgrootte

                      De meeste dlsr toestellen hebben een Bayer-type sensor, waarbij de kleuren met RGB gevoelige pixels worden samengesteld. Heb je een 6MP sensor dan heb je voor iedere kleur dus 2 mb aan pixels op de sensor. Software gooit alles door elkaar zodat het ergens op lijkt.
                      Wil je kleinere formaten dan gebeurt dat dus door software. Wel is het zo dat een foto uit een 18mp sensor downsized naar 6mp dus meer informatie (detail) kan bevatten dan een foto die is gemaakt met een 6mp sensor.
                      Software kan dus ook een downsized foto met minder ruis genereren omdat er in eerste instantie meer informatie beschikbaar is.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat doet de sensor bij keuze kleinere bestandsgrootte

                        Dubbel.
                        Last edited by Spanjaart; 16 april 2011, 07:20.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat doet de sensor bij keuze kleinere bestandsgrootte

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          compressie heeft toch niets te maken met afmeting van een foto?
                          en bij Canon toestellen kan je inderdaad wél kleinere RAW foto's nemen. Heerlijk bvb op een feestje aangezien je daar toch nooit hoge resolutie foto's nodig hebt.
                          Dat zeg ik toch ook niet, TS vraagt naar de kwaliteitsinstelling, niet naar het formaat.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat doet de sensor bij keuze kleinere bestandsgrootte

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                            De meeste dlsr toestellen hebben een Bayer-type sensor, waarbij de kleuren met RGB gevoelige pixels worden samengesteld. Heb je een 6MP sensor dan heb je voor iedere kleur dus 2 mb aan pixels op de sensor. Software gooit alles door elkaar zodat het ergens op lijkt.
                            Wil je kleinere formaten dan gebeurt dat dus door software. Wel is het zo dat een foto uit een 18mp sensor downsized naar 6mp dus meer informatie (detail) kan bevatten dan een foto die is gemaakt met een 6mp sensor.
                            Software kan dus ook een downsized foto met minder ruis genereren omdat er in eerste instantie meer informatie beschikbaar is.
                            Het begint me hier te dagen met dit verhaal.

                            Conclusie : Alle informatie van de sensor wordt altijd door de software van de camera verwerkt en dat resulteert in een gekozen bestandgrootte ,hoge of mindere kwaliteit .

                            Bedankt vor je reactie.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat doet de sensor bij keuze kleinere bestandsgrootte

                              Oorspronkelijk geplaatst door aadg Bekijk bericht
                              Kan iemand mij duidelijk maken wat er gebeurt met het aantal diodes op de sensor bij een lagere kwaliteit.
                              Zowel in RAW als jpg.
                              Worden er minder pixels gebruikt of worden nieuwe groepen gevormd.
                              Minder pixels leidt tot minder gebruikt licht en vervolgens tot meer ruis als niet alle pixels gebruikt worden , volgens mij.
                              Wat zie ik niet verkeerd?.

                              Graag antwoord van mensen die zich serieus hierin verdiept hebben.

                              Het platje wordt door de sensor gewoon in volle resolutie opgenomen en daarna herberekend naar de ingestelde resolutie en opgeslagen.
                              Er is dus geen sprake van minder pixels gebruiken.

                              Comment

                              Working...
                              X