Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verticale lijnen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verticale lijnen

    Hey,

    Ik moet voor een opdrachtje foto's nemen van architectuur en er werd gezegd dat ik een lens moest zoeken/huren waarmee ik zo goed als alle verticale lijnen evenwijdig zijn. Ik snap het niet zo goed wat ze daarmee bedoelen!

    Kunnen jullie mij misschien helpen?
    Last edited by johnny potter; 14 april 2011, 17:56.

  • #2
    Re: Verticale lijnen

    tilt shift lens of perspectiefcorrigerende lens.

    als kijkrichting niet haaks op de verticale lijnen (van bv gebouwen) staat lopen die (en dus evenwijdige lijnen) samen in een punt dat meestal buiten beeld ligt. Het gebouw lijkt daardoor ineen te vallen. Dat is normaal maar voelt niet natuurlijk aan aangezien we dat beeld automatisch in onze hersenen corrigeren. Camera's hebben geen hersenen dus moet je dat in nabewerking doe of met een lens die het perspectief corrigeert.

    zo eentje. best prijzig spul. misschien kan je er wel eentje huren ergens.

    misschien ineens wat fake miniatures maken. je hebt die lens dan toch.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Verticale lijnen

      Weet iemand waar ik die misschien kan huren?

      Comment


      • #4
        Re: Verticale lijnen

        Zo eentje KLIK daarmee moet dat lukken, maar vergd wel wat ervaring om deze correct te gebruiken.

        Comment


        • #5
          Re: Verticale lijnen

          Ik heb zelf zo eens een Canon TS-E 24mm Tilt-Shift Lens gebruikt voor een schoot.

          Man man , dat was zweten

          Er zijn er die er heel goed mee overweg kunnen, maar is niet mijn ding.

          Eens googelen voor een adresje om te huren...

          Succes !!!
          CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

          Comment


          • #6
            Re: Verticale lijnen

            Zolang je de rust en tijd neemt om het perspectief te corrigeren (een statief is hierbij soms handig), moet het allemaal wel lukken. Bijkomend detail is dat de shift/tilt objectieven allemaal manual focus zijn, dus dat wordt scherpstellen door goed te kijken waar je de scherpte wil hebben.
            Ik ga zelf in ieder geval de Nikkor PC-E 24 mm/f3.5 meenemen op een stedentrip om zodoende groothoek te combineren met architectuur. Zal inderdaad wel wat meer zweten worden, maar zolang het resultaat goed is zal ik daar niet over gaan klagen. En mocht het niks worden, dan schroef ik er heel snel een autofocus objectief op...het moet wel leuk blijven
            Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Verticale lijnen

              Vroeger in het annaloge tijdperk heb er zelfs één gehad een pentax 28 3.5 en zo moeilijk ommee te werken is dat nu ook niet ,

              Comment

              Working...
              X