Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Converter afplakken of andere converter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Converter afplakken of andere converter?

    Ik zit af en toe toch te denken aan het kopen van een 500mm f4.5 (van canon). Wat ik een groot nadeel vind is dat hij geen AF meer heeft met 1.4 extender (op mijn 30d) nou heb ik gehoord dat als je de laatste 3 contactpuntjes van je extender afplakt je wel af hebt, zij het wat langzamer. Nou zijn de meningen over deze methode hier zeer over verdeeld, wat ik overal op internet lees.
    Ik wil het zelf gewoon een keer proberen, maar wat zijn de risico's? Ik las ergens dat iemand had gehoord dat de af motor was doorgebrand.
    Sommigen zeggen dat het niks is, en andere weer wel.
    Er zijn ook converters die zonder afplakken af doorgeven, kenko pro 300dg volgens mij en de nieuwste niet want die geven wel informatie door dacht ik gehoord te hebben, misschien zijn er hier gebruikers met die converters? maar de kwaliteit zal denk ik minder zijn dan die van canon.

    Wat weten jullie hierover?
    Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
    Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
    Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

  • #2
    Re: Converter afplakken of andere converter?

    Op een 400 f:5.6 of een 100-400 kon ik geen verbetering van details vinden tussen een foto met 1.4 extender of één zonder meer gecropt (15 en 18mps sensors, ISO 100-200, statief).

    Deze f:5.6 lenzen hebben blijkbaar niet de extra kwaliteit die nodig is om de extender te "verteren".

    Met de 500 f:4.5 heb je waarschijnlijk meer kans.

    Volgens sommige geruchten kan je lens kapot gaan door het vele hunten, daar is weinig kans voor want je geeft dat snel op, uit de hand is het onbruikbaar.

    Geen verschil gezien tussen de Canon vII en de Kenko 300 DG Pro (ondertussen zijn er van beide nieuwe versies)
    Last edited by palombian; 14 april 2011, 09:16. Reden: geen verschil ...

    Comment


    • #3
      Re: Converter afplakken of andere converter?

      Met een Soligor DG PRO 1.4 convertor in combinatie met de 30D en de sigma 300-800mm f5.6 en/of de sigma 500mm f4.5 blijf ik AF én het grootste diafragma behouden.

      De volgorde van koppelen bepaalt of je AF én grootste diafragma behoudt.

      Of dit ook met de canon 500mm werkt durf ik niet zeggen.
      Groetjes
      ----JO

      Comment


      • #4
        Re: Converter afplakken of andere converter?

        Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
        Met een Soligor DG PRO 1.4 convertor in combinatie met de 30D en de sigma 300-800mm f5.6 en/of de sigma 500mm f4.5 blijf ik AF én het grootste diafragma behouden.
        Heeft Soligor nieuwe optica uitgevonden of wordt er gewoon niks door gegeven van de converter? Ik gok op het laatste...
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Converter afplakken of andere converter?

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Heeft Soligor nieuwe optica uitgevonden of wordt er gewoon niks door gegeven van de converter? Ik gok op het laatste...
          Inderdaad het laatste. Dat was ook zo met de Kenko TC (=Soligor) op m'n Nikon body.

          Comment


          • #6
            Re: Converter afplakken of andere converter?

            De volgorde van koppelen bepaalt of je AF en grootste diafragma behoudt.

            Als ik eerst de extender op de lens klik en dan alles op de camera heb ik geen AF en een aangepast diafragma.

            Als ik eerst de camera op "ON" zet en dan de extender opklik .....en dan pas de lens koppel, heb ik AF en het grootste diafragma blijft behouden.

            Dus bij alle twee de methoden geeft de extender alles door, maar wordt bij de laatste misleid doordat je een soort nulstelling(reset ) uitvoert door de camera op te zetten met extender zodat hij geen lensinfo krijgt.

            De AF werkt dan normaal,....ik zie geen noemenswaardig verschil met of zonder ext.

            In de exif vindt je in beide gevallen alle gegevens terug zoals de mm, diafragma, sluitertijd, etc....
            Groetjes
            ----JO

            Comment


            • #7
              Re: Converter afplakken of andere converter?

              Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
              De volgorde van koppelen bepaalt of je AF en grootste diafragma behoudt.
              met 7D en 100-400 lukt dit in elk geval niet
              Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

              Comment


              • #8
                Re: Converter afplakken of andere converter?

                Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht

                Als ik eerst de camera op "ON" zet en dan de extender opklik .....en dan pas de lens koppel, heb ik AF en het grootste diafragma blijft etc....
                Dat doe ik dus nooit ! Ik zet altijd mijn body af voordat ik van lens wissel, ik weet dat err al veel over geschreven is, maar ik neem het zekere voor het onzekere en zet netjes allesnuit voordat ik verbindingen verbreek.
                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                Comment


                • #9
                  Re: Converter afplakken of andere converter?

                  Dat een 7D, 50D, ... niet meer autofocussen bij F8, moet toch softwarematig zijn dacht ik. Indien dit zo is moet daar toch wel een crack voor bestaan.
                  Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

                  Comment


                  • #10
                    Re: Converter afplakken of andere converter?

                    bedankt voor de reacties!

                    Maar kan je hem dan alleen op het grootste diafragma houden? wat dus f6.3 zou zijn? Of begrijp ik het verkeerd?
                    Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
                    Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
                    Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Converter afplakken of andere converter?

                      Oorspronkelijk geplaatst door wildlifephoto Bekijk bericht
                      bedankt voor de reacties!

                      Maar kan je hem dan alleen op het grootste diafragma houden? wat dus f6.3 zou zijn? Of begrijp ik het verkeerd?
                      Bij de sigma 300-800mm f5.6 kan ik dan een diafragma van f5.6 blijven gebruiken en AF hebben. Dus f5.6........f8........etc

                      Koppel ik anders, dan gaat het diafragma naar f 8 en heb ik geen AF meer. Dus vanaf f8 ....f11.....etc (f5.6 X 1.4 =7.84 (afgerond 8 )

                      Bij de sigma 500mm f4.5 heb ik dan een f 4.5 en AF... koppel ik anders dan gaat het diafragma naar 6.3 (4.5 X 1.4 = 6.3 )en heb ik ook nog AF (is nog geen f8 )
                      Groetjes
                      ----JO

                      Comment


                      • #12
                        Re: Converter afplakken of andere converter?

                        Ik snap niet zo goed wat je met volgorde van koppelen bedoelt, er is toch maar 1 manier?

                        Nog wat anders, is de scherpte met een sigma 150mm en kenko ook nog goed?
                        Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
                        Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
                        Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Converter afplakken of andere converter?

                          Oorspronkelijk geplaatst door wildlifephoto Bekijk bericht
                          Ik snap niet zo goed wat je met volgorde van koppelen bedoelt, er is toch maar 1 manier?

                          Nog wat anders, is de scherpte met een sigma 150mm en kenko ook nog goed?
                          Met volgorde van koppelen bedoel ik hoe je de lens en extender op de camera plaatst.

                          Je kan eerst de extender op de lens draaien en dan alles op de camera ...of je draait eerst de extender op de camera en dan pas de lens erop. Zelfs als je camera op of af staat maakt in deze gevallen verschil.

                          Ik gebruik deze soligor ext ook in combinatie met de sigma 180mm macro en de scherpte is heel goed.

                          Hoe de sigma 150mm het zal doen durf ik niet zeggen maar het is een f2.8 lens die al heel scherp is zonder extender...dus met extender zal die ook wel scherp zijn.
                          Groetjes
                          ----JO

                          Comment


                          • #14
                            Re: Converter afplakken of andere converter?

                            Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                            Bij de sigma 300-800mm f5.6 kan ik dan een diafragma van f5.6 blijven gebruiken en AF hebben. Dus f5.6........f8........etc
                            Je ziet op het display gewoon 5.6, maar als je frontlens niet groter wordt, kan dit natuurlijk niet....kijk eens met en zonder converter naar je sluitertijd bij 5.6.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Converter afplakken of andere converter?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                              Bij de sigma 500mm f4.5 heb ik dan een f 4.5 en AF... koppel ik anders dan gaat het diafragma naar 6.3 (4.5 X 1.4 = 6.3 )en heb ik ook nog AF (is nog geen f8 )
                              f6.3 zal dan dus kloppen, maar f4.5 behouden, dat bestaat niet, maar als de volgorde van koppelen een rol speelt in de weergave van diafragma, dan is er toch iets niet helemaal compatibel tussen je converter en toestel/objectief, hopelijk voor jou zal dat niet tot schade leiden.

                              Comment

                              Working...
                              X