Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe beelden van 2 camera's verwerken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe beelden van 2 camera's verwerken?

    De laatste tijd werk ik meer en meer met 2 body's op evenementen of trouw.

    Nu kruipt er redelijk veel tijd in mijn nabewerking omdat ik vele foto's moet kopieren/verslepen naar andere mapjes of submapjes, zodat alles zowat bijeen staat van bijvoorbeeld gemeentehuis, fotoshoot, kerk...

    Ik werk voorlopig nog met photoshop elements 8 , maar zal binnenkort overstappen op lightroom.

    Iemand nuttige tips om dit zo efficient mogelijk te doen?

    alvast bedankt,

    groeten, Marc
    1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
    www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

  • #2
    Re: hoe beelden van 2 camera's verwerken?

    Minder foto's maken is een oplossing.

    Comment


    • #3
      Re: hoe beelden van 2 camera's verwerken?

      Kopieer alles in 1 map en maak daarin submappen.
      Open de verkenner zodanig dat je links ook de nieuwe mappen bij de filders ziet en rechts de foto's als thumb.
      Verplaats nu (door te slepen de foto's van Rechts naar links in de correcte mapjes.
      Zo doe ik het.
      Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
      BE-Wommelgem
      .: 20D & D700 :.

      Comment


      • #4
        Re: hoe beelden van 2 camera's verwerken?

        Zet de datum en tijd van beide camera's zo juist mogelijk.

        Na de fotoshoot steek je de foto's van beide camera's in één map, en dan sorteer je ze op datum. Daarna selecteer je alle foto's en je geeft ze een nieuwe naam.
        Op die manier staan alle foto's van beide camera's netjes na elkaar, in de volgorde dat je ze hebt gemaakt.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: hoe beelden van 2 camera's verwerken?

          Ik val Black B@ndit bij: zorgen dat de klokken van de camera's gelijk staan en dan achteraf sorteren op datum binnen dezelfde map. Lightroom gaat sowieso je leven vergemakkelijken wat dat soort dingen betreft, dus zeker doen! Maar los daarvan: manier van archiveren is vaak een persoonlijke keuze of voorkeur. Vraag het aan 20 mensen en je krijgt 20 (ok, misschien 15) verschillende manieren die "het beste" zijn... Veel hangt ook af van het volume aan foto's dat je moet beheren: enkele duizenden per maand of net enkele honderden per jaar...

          Roeland
          www.135mm.be
          @135mm_leuven
          info@135mm.be

          Comment


          • #6
            Re: hoe beelden van 2 camera's verwerken?

            thx voor de antwoorden,

            @ Black Bandit:
            deze methode lijkt me zeker het meest efficiënt, dus ga deze zeker één van de eens proberen

            Het is zoals hierboven aangehaald, iedereen heeft waarschijnlijk zijn eigen werkwijze in de verwerking van foto's, en ook naargelang aantallen zal dit wel schelen.

            Ik trek +-15.000 foto's per jaar, dus kan mij toch wat tijd schelen op een jaar

            groeten, Marc
            1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
            www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

            Comment


            • #7
              Re: hoe beelden van 2 camera's verwerken?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Zet de datum en tijd van beide camera's zo juist mogelijk.

              Na de fotoshoot steek je de foto's van beide camera's in één map, en dan sorteer je ze op datum. Daarna selecteer je alle foto's en je geeft ze een nieuwe naam.
              Op die manier staan alle foto's van beide camera's netjes na elkaar, in de volgorde dat je ze hebt gemaakt.
              Dit is de beste methode, maar bij lichtroom maakt het niet uit of ze in één of in verschillende mappen staan

              Ik importeer foto's van verschillende camera's in verschillende mappen en dan laat ik Lightroom nog eens mappen volgend datum aanmaken, in Lightroom zelf komen ze mooi door mekaar en je kan je indien gewenst filteren op Cameramodel.

              Lightroom is een fotodatabase, wat ernorme mogelijkheden bied.
              Je moet leren afstappen om fysiek met je foto's en mappen te gaan werken en beginnen werken vanuit je fotobeheersysteem (Lightroom, Bridge, ......).

              Mappenstructuur is archivering, niet meer en niet minder.
              Om je foto's te sorteren, selecteren, en te archiveren -> daar gebruik je een fotobeheersysteem voor
              Last edited by zunoel; 14 april 2011, 07:36.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: hoe beelden van 2 camera's verwerken?

                Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht
                De laatste tijd werk ik meer en meer met 2 body's op evenementen of trouw.
                Dan wordt het hoog tijd om je workflow te optimaliseren Lightroom of CaptureOne zijn daar het meest voor geschikt.

                Werken met submappen zoals je aangeeft, is interessant voor de snelheid. De filebrowser van je OS gaat alvast sneller met minder bestanden per map.

                De tip van gesynchroniseerde cameraklokken moet je zéker doen!

                G
                fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                Comment


                • #9
                  Re: hoe beelden van 2 camera's verwerken?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Zet de datum en tijd van beide camera's zo juist mogelijk.

                  Na de fotoshoot steek je de foto's van beide camera's in één map, en dan sorteer je ze op datum. Daarna selecteer je alle foto's en je geeft ze een nieuwe naam.
                  Op die manier staan alle foto's van beide camera's netjes na elkaar, in de volgorde dat je ze hebt gemaakt.
                  je moet dan ook in je camera de naamgeving van je camera aanpassen. Bij Nikon begint alles bij DSC0001 dan zou je een van beide camera's een andere naamgeving moeten laten geven. Anders zit je met bestanden met dezelfde naam en dat heeft mijn pc niet graag.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe beelden van 2 camera's verwerken?

                    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                    Dit is de beste methode, maar bij lichtroom maakt het niet uit of ze in één of in verschillende mappen staan

                    Lightroom is een fotodatabase, wat ernorme mogelijkheden bied.
                    Je moet leren afstappen om fysiek met je foto's en mappen te gaan werken en beginnen werken vanuit je fotobeheersysteem (Lightroom, Bridge, ......).

                    Mappenstructuur is archivering, niet meer en niet minder.
                    Om je foto's te sorteren, selecteren, en te archiveren -> daar gebruik je een fotobeheersysteem voor
                    allemaal goed en wel Leon tot je een cd-rom wil branden met alle foto's... Dan moet je wel al je mapjes gaan samenvoegen en staan ze alfabetisch door elkaar.

                    Ik werk zoals Bart werkt... alle foto's van 1 event samen in 1 map, rangschikken chronologisch en in batch hernoemen... Klinkt veel maar in de praktijk geen 5 minuten werk
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe beelden van 2 camera's verwerken?

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      je moet dan ook in je camera de naamgeving van je camera aanpassen. Bij Nikon begint alles bij DSC0001 dan zou je een van beide camera's een andere naamgeving moeten laten geven. Anders zit je met bestanden met dezelfde naam en dat heeft mijn pc niet graag.
                      Je hoeft dat echt niet in de camera te doen. Kan perfect in Windows Verkenner, Bridge, Lightroom enz...
                      Die hebben er geen moeite meer dat er 2 DSC0001 naast elkaar bestaan met een verschillende timestamp. Je schuift ze gewoon chronologisch in elkaar in 1 map (ritsen ) en hernoemt dan de hele boel.

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoe beelden van 2 camera's verwerken?

                        zo vlug mogelijk LR aanschaffen, is met dit program totaal geen probleem

                        Comment

                        Working...
                        X