Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

twijfel tussen 24-70 2.8 en 24-105 4.0 IS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • twijfel tussen 24-70 2.8 en 24-105 4.0 IS

    Ik bezit nu de canon 400D met een tamron 17-50 2.8 en de 70-200 4.0 L IS. Ik ben van plan, misschien volgend jaar, om over te stappen naar een FF. De tamron is dan niet meer bruikbaar en zou binnenkort, voor het groot verlof, een nieuwe lens willen kopen en twijfel tussen de 24-70 en de 24-105. Waarschijnlijk wordt de FF de 5DII. Waarschijnlijk dien ik op termijn dan ook mijn lenzen nog aan te vullen met de 16-35 of de 17-40 voor de groothoek, maar eerste de keuze tussen de 24-70 en de 24-105.Iemand suggesties of maak ik een denkfout in de opbouw van mijn hardware?

  • #2
    Re: twijfel tussen 24-70 2.8 en 24-105 4.0 IS

    je maakt al ergens een goede keuze

    ook is 24mm op ff ongeveer gelijk aan de 17mm nu die je nu hebt op je crop dus meer breedhoek zal je op dat moment wel zien of je die nodig hebt

    nu is vooral de vraag, heb je de lichtsterkte 2.8 nodig, ja of nee?
    indien niet, kan je gaan voor de 105, heb je iets meer zoom / minder wisselen voor de boeg

    maak eens een exif op F-waarde in je foto's genomen met je 17-50 en kijk in hoeverre je daar het diafragma van 2.8 tot 3.5 hebt gebruikt, is dit bvb 75% of meer, dan zal je beter naar de 24/70 F2.8 gaan
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: twijfel tussen 24-70 2.8 en 24-105 4.0 IS

      Belangrijk is om eerst aan te geven waarvoor je de lens wil gebruiken?
      Pas dan kunnen we goed advies geven.

      edit: En zoals net voor mij aangegeven. Run exposureplot eens door je foto's om te zien of je f/2.8 vaak gebruikt of niet.
      Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: twijfel tussen 24-70 2.8 en 24-105 4.0 IS

        de 24 70 is een zware lens en heeft geen is
        zoals gezegd heb je de 2.8 nodig, fotografeer je veel buiten dan heb je de 2.8 minder nodig

        ps ik heb een 24 105 te koop

        misschien heb je hier iets aan

        mvg Wilfried

        7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

        Comment


        • #5
          Re: twijfel tussen 24-70 2.8 en 24-105 4.0 IS

          Ik had een 40D + 17-55 f2.8 IS en kocht een 5D + 24-105 f4 IS wegens groot bereik & populaire lens. Na 6 maand verkocht ik hem reeds wegens niet lichtsterk genoeg, minder scherptediepte en vignetering op 24mm & 105mm (en niet van de minste), wel te corrigeren via software, maar niet leuk.

          Ik dacht aan de 24-70 f2.8 wegens lichtsterker & meer scherptediepte bij portretten, maar zwaar en duur.

          Met wat geluk vond ik de beste oplossing, een 28-70 f2.8L, toplens!!!
          Maar niet meer nieuw te vinden, maar zou geen andere standaardzoom meer willen

          Comment


          • #6
            Re: twijfel tussen 24-70 2.8 en 24-105 4.0 IS

            Ik heb een tijd gewerkt met de 24-105L, zowel op een cropcamera (40D) als op FF (5D & 5D II). Op zich is het een erg fijne lens om mee te werken, de IS is uiterst effectief, het bereik als walk-around is ideaal. Toch heb ik november vorig jaar besloten om deze lens te verruilen voor een 24-70L omdat ik meer behoefte had aan f2.8 dan aan IS en het extra bereik.

            Ik werk dus nu sinds eind november met de 24-70L en ik heb nog geen 1/2 seconde spijt gehad van mijn overstap. De f2.8 is zalig en optisch vind ik mijn 24-70L beter dan m'n 24-105L was.
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: twijfel tussen 24-70 2.8 en 24-105 4.0 IS

              Mijn 24-70 L 2.8 staat er het meest van de tijd op! Goeie lens; ik ben tevreden en denk dat die 2.8 toch een meerwaarde betekent.

              Comment


              • #8
                Re: twijfel tussen 24-70 2.8 en 24-105 4.0 IS

                ik heb de 24-70, mijn ouders de 24-105
                Qua gewicht een wereld van verschil, maar qua bokeh verkies ik de 24-70, qua scherpte zijn beide on par vind ik. Je moet zien wat je nodig hebt, oftewel een stevige zware "lichtsterke" 24-70 zonder IS, of een allround lens om van alles en nog wat te trekken met IS maar met minder bokeh en natuurlijk ook minder lichtsterk ( binnenshuis foto's hiermee is tamelijk moeilijk vooral op kinderen of bewegende zaken als het donkerder is dan normaal )

                Prijs speelt ook mee, een tweedehands 24-105 kost quasi niets, iets van een 700-750 euro? en een 24-70 kost wel wat meer. AF van mijn 24-70 is ook een rapper dan die van de 24-105. Maar ook bij deze weer de vraag, wat is je plan met deze lenzen
                UnicornPictures on Facebook & Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: twijfel tussen 24-70 2.8 en 24-105 4.0 IS

                  Eén vam de objectieven die ik heb is de Canon 24-105 mm. Deze gebruik ik met een 5D MK 2.

                  Onlangs heb ik dit objectief uitgebreid getest, zie deze link:



                  In 2005 kwam Canon uit met de Canon 24-105 mm 4.0. Dit objectief werd regelmatig verkocht in combinatie met de 5D. Tegenwoordig wordt dit objectief vaak


                  Het is niet mijn scherpst tekenend objectief. Wel handig bereik.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: twijfel tussen 24-70 2.8 en 24-105 4.0 IS

                    Zoals altijd hangt dit van keuze's af.
                    Fotografeer je veel binnen? dan is de 24-70 2.8 zowiezo de beste keuze.

                    Fotografeer je veel buiten? dan zal de 24-105 met IS je meer liggen.
                    Ook als het donkerder word buiten zal de is wel handig van pas komen als je geen statief bijhebt.

                    IS is handig, maar het stopt geen actie, daarom net is de 24-70 handiger voor binnen, met zijn 2.8 heb je meer mogelijkheden hiermee om naar een hogere sluitertijd te gaan in donkere omgevingen.

                    IS stopt geen actie, maar zorgt gewoon dat het beeld stilstaat, dus als een persoon beweegt, dan blijft deze wazig op de foto.

                    Tenslotte zijn het alletwee toplenzen, dus optisch zit het zowiezo goed.

                    groetjes
                    "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

                    Comment


                    • #11
                      Re: twijfel tussen 24-70 2.8 en 24-105 4.0 IS

                      Bedankt voor de vele reacties! Ik merk dat ik de laatste tijd eerder 5.6 gebruik ook al kan ik gaan tot 2.8 of 4.0 omdat ik de indruk heb dat dit het ideale diafragma is om een mooie bokeh te bereiken en toch zeer scherpe foto's. De vraag is dus of de 24-105 op 4.0 al zijn volledige scherpte behaalt of dat de 5.6 daar ook beter voor is. Indien je met de 24-70 toch tot 4.0 of hoger dient te gaan om maximum scherpte te bereiken dan haalt de potentie van een laag diafragma niet veel uit. Ik maak meestal foto's van mensen en merk wel dat mijn huidige body op de hogere iso's niet zo best scoort en met een lage iso dient de sluitertijd naar beneden wat dan weer onscherpe foto's geeft en de IS niet veel helpt. Dus ik hoop in de toekomst dat met een 5DII ik op hogere iso's kan gaan en zo toch de 70-200. 4.0 IS optimaal kan gebruiken om binnen foto's te maken van mensen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: twijfel tussen 24-70 2.8 en 24-105 4.0 IS

                        24 mm op crop kan te weinig zijn ,je zal eerst eens moeten testen met je lenzen of je geen probleem hebt met maar 24mm .Om die reden heb ik een FF gekocht een extra cropcamera voor de vrouw en een kleinere groothoek was ongeveer dezelfde prijs .

                        Comment


                        • #13
                          Re: twijfel tussen 24-70 2.8 en 24-105 4.0 IS

                          Oorspronkelijk geplaatst door Zilverberg Bekijk bericht
                          De vraag is dus of de 24-105 op 4.0 al zijn volledige scherpte behaalt of dat de 5.6 daar ook beter voor is.
                          Kijk eens naar de tests op www.photozone.de .
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: twijfel tussen 24-70 2.8 en 24-105 4.0 IS

                            net nog even staan spelen met de 24-70 f/2.8 L
                            68mm @ f/4.0
                            1/50s
                            iso1000 ( op een 40D )
                            flash off
                            http://img708.imageshack.us/img708/637/mg1483.jpg
                            (geen wonderfoto maar enkel ter illustratie, de hond was overduidelijk geintereseerd ... niet dus )

                            1/50 sec is wel nog tamelijk rap, maar het lukt nog wel om bewegingsonscherpte te voorkomen dankzij de zwaarte van de lens zelf. op f/4.0 is dees gewoon haarscherp. f/2.8 iets softer maar daar kan ik mee leven.

                            70mm @ f/2.8
                            1/125s
                            iso1000 ( op een 40D )
                            flash off
                            http://img607.imageshack.us/img607/1281/mg1455.jpg

                            Zoals je hier kan zien, softer, maar leefbaar. Kan natuurlijk ook liggen aan verkeerde AF, een kind blijft niet zo stil zitten, maar algemeen is het iets softer.

                            Mischien nog iets waar je rekening mee moet houden, de 24-70 brengt het geheel uit balans, op mijn 40D is dit nog een beetje te doen, maar het gewicht van een 400D is zo laag dat als je er een 24-70 op ga zetten je nogal gaat voelen dat het geheel als je het vasthoud naar voren leunt. Met een 24-105 is dit al minder het geval. Vandaar mijn toekomstige overstap naar de 5D mkII die toch al wat zwaarder weegt en ook alles uit deze L lenzen zal kunnen halen wat eruit te halen valt. Op mijn 40D presteert hij enorm goed, op een 5D mkII moet dit toch wel nog van een ander niveau zijn
                            Last edited by Oli; 14 april 2011, 19:17.
                            UnicornPictures on Facebook & Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: twijfel tussen 24-70 2.8 en 24-105 4.0 IS

                              Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                              net nog even staan spelen met de 24-70 f/2.8 L
                              68mm @ f/4.0
                              1/50s
                              iso1000 ( op een 40D )
                              flash off
                              http://img708.imageshack.us/img708/637/mg1483.jpg
                              (geen wonderfoto maar enkel ter illustratie, de hond was overduidelijk geintereseerd ... niet dus )

                              1/50 sec is wel nog tamelijk rap, maar het lukt nog wel om bewegingsonscherpte te voorkomen dankzij de zwaarte van de lens zelf. op f/4.0 is dees gewoon haarscherp. f/2.8 iets softer maar daar kan ik mee leven.

                              70mm @ f/2.8
                              1/125s
                              iso1000 ( op een 40D )
                              flash off
                              http://img607.imageshack.us/img607/1281/mg1455.jpg

                              Zoals je hier kan zien, softer, maar leefbaar. Kan natuurlijk ook liggen aan verkeerde AF, een kind blijft niet zo stil zitten, maar algemeen is het iets softer.

                              Mischien nog iets waar je rekening mee moet houden, de 24-70 brengt het geheel uit balans, op mijn 40D is dit nog een beetje te doen, maar het gewicht van een 400D is zo laag dat als je er een 24-70 op ga zetten je nogal gaat voelen dat het geheel als je het vasthoud naar voren leunt. Met een 24-105 is dit al minder het geval. Vandaar mijn toekomstige overstap naar de 5D mkII die toch al wat zwaarder weegt en ook alles uit deze L lenzen zal kunnen halen wat eruit te halen valt. Op mijn 40D presteert hij enorm goed, op een 5D mkII moet dit toch wel nog van een ander niveau zijn
                              kiezen tussen deze twee lenzen is het moeilijkste dat er is, er zijn veel voor en nadelen bij alle twee, en je hebt dat zeer goed verwoord
                              waar ik me aan stoor dat je fotos post van 1 lens, als je dit doet moet je kunnen vergelijken, anders heeft het totaal geen zin
                              deze fotos maak ik met de 24 105 ook
                              mvg Wilfried

                              7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                              Comment

                              Working...
                              X