Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d80 overbelicht, zelfs bij kortste sluiter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • d80 overbelicht, zelfs bij kortste sluiter

    Ik heb al een aantal keer het probleem gehad dat de foto's genomen met m'n D80 zo goed als wit zijn, zelfs met de kortst mogelijke sluitertijd (1/4000) was het resultaat overbelicht. Hij heeft al meer dan 20.000 kliks, kan ik er vanuit gaan dat de sluiter versleten is ?

  • #2
    Re: d80 overbelicht, zelfs bij kortste sluiter

    Welke iso waarde?
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: d80 overbelicht, zelfs bij kortste sluiter

      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      Welke iso waarde?
      hij stond op auto. Ik denk dat het 400 was, ik heb de bewuste foto's niet meer allesinds geen hoge waarde. Ik was van plan hem vandaag binnen te doen en een nieuw toestel aan te schaffen als reparatie niet de moeite waard zou zijn.

      Comment


      • #4
        Re: d80 overbelicht, zelfs bij kortste sluiter

        Met een 50/1.4 volopen bij iso400 kan het best zijn dat 1/4000 nog te lang is.
        Dus...met welk objectief en welk diafragma? Misschien een voorbeeldfoto met exif er nog in.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: d80 overbelicht, zelfs bij kortste sluiter

          Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
          Met een 50/1.4 volopen bij iso400 kan het best zijn dat 1/4000 nog te lang is.
          Dus...met welk objectief en welk diafragma? Misschien een voorbeeldfoto met exif er nog in.
          het was met een AF-S NIKKOR 18-135mm op 70mm.
          Ik ging er vanuit dat het toestel zijn tijd had gehad, maar dan zou het misschien altijd moeten voorvallen en niet af en toe zoals nu ?

          Als er iets mis is met de sluiter, kan ik dat op een of ander manier zien ?

          Comment


          • #6
            Re: d80 overbelicht, zelfs bij kortste sluiter

            Zet je toestel eens op dezelfde waarde, op statief mss zelfs en trek 10 foto's en zie eens of ze veel verschillen?
            post de slechtste/beste hier...
            En 20.000 kliks, das toch nie veel?
            Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
            BE-Wommelgem
            .: 20D & D700 :.

            Comment


            • #7
              Re: d80 overbelicht, zelfs bij kortste sluiter

              Ik ben juist even bij Grobet langsgegaan, die zagen niet meteen iets verkeerds. Waar het wel aan kan liggen: het pinnetje op de ring dat contact maakt met de lens, daar waar je die schakelaar moet verschuiven als je een analoge lens gebruikt, dat is afgebroken geweest waardoor ik geen analoge lenzen meer kan gebruiken. Dat pinnetje hoort normaal ingedrukt te zijn, misschien dat dat verschoven is op het bewuste moment ?

              Comment

              Working...
              X