Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede portretlens voor oa. babyfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goede portretlens voor oa. babyfotografie

    Ik heb net een nieuwe Nikon D7000 aangeschaft met kitlens 18-200.
    Goede lens, maar niet lichtsterk genoeg voor het fotograferen van baby's

    Welke lens zouden jullie mij aanraden?
    Nikon AF-S VR micro-nikkor 105mm F:2.8 G ED
    Nikon AF-D nikkor 85mm F:1.8
    Sigma 105mm EX DG Macro F: 2.8 Nikon AF
    of nog een andere?

    Iemand ervaring hiermee?

    En zijn de macro lenzen even 'makkelijk' in gebruik als de portretlens AF-D 85mm voor het maken van mooie portretfoto's? Of moet ik met speciale instellingen rekening houden?

    Ik heb momenteel geen ervaring met macro foto's maar ook dit interesseert mij wel en daarom dat ik denk beter in die richting te investeren, twee vliegen in één klap... of zie ik dat verkeerd?

    Alvast bedankt om jullie kennis te delen!

  • #2
    Re: Goede portretlens voor oa. babyfotografie

    ik heb hier de voorbije dagen wat baby's en peuters gepost, allemaal met de AF-D 50mm f/1.8

    deze en deze

    je moet dan wat dichterbij komen, maar dat is geen probleem voor babytje. Een beetje kiekeboe spelen achter je camera enzo, allemaal heel leuk.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Goede portretlens voor oa. babyfotografie

      Lucy,
      iedere lens is geschikt voor alle soorten fotografie,
      Er zijn enkel speciale macro lenzen omwille van de afstand van onderwerp tot begin lens, zo kort mogelijk te maken.

      De 85 is goed geschikt voor portret omdat je afstand kan bewaren tot je ondewerp, en minder storende achtergrond, door het lichte tele-effect.

      Ikzelf zou voor 50 1.8 gaan. geweldige lens voor die prijs.

      en 105 later voor macro
      "You never fail because you made a mistake
      You only win because you try"
      - Marcus Hilton (bekend danser)
      FLICKR

      Comment


      • #4
        Re: Goede portretlens voor oa. babyfotografie

        Op een cropcamera (en dat is de D7000) zou ik ook een 50mm f/1.8 of eventueel een 85mm f/1.8 verkiezen (minder vervorming, al zul je iets achteruit moeten). Ik neem aan dat de D7000 in tegenstelling tot bepaald Nikon instapmodellen, over een scherpstelmotor in de body beschikt, want anders moet je opletten met die 50mm f/1.8. Voor de 50mm f/1.4 (ook een optie) zou dat geen probleem zijn.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Goede portretlens voor oa. babyfotografie

          Bedankt voor jullie ervaring te delen.
          Heeft er iemand ervaring met Nikon AF-S VR micro-nikkor 105mm F:2.8 G ED voor portretten? Ik heb op dit forum gelezen dat ze zeer scherp is en mooie resultaten heeft voor Portretten, maar ik twijfel nog met deze of de 85mm 1.8

          Comment


          • #6
            Re: Goede portretlens voor oa. babyfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Lucy Bekijk bericht
            Bedankt voor jullie ervaring te delen.
            Heeft er iemand ervaring met Nikon AF-S VR micro-nikkor 105mm F:2.8 G ED voor portretten? Ik heb op dit forum gelezen dat ze zeer scherp is en mooie resultaten heeft voor Portretten, maar ik twijfel nog met deze of de 85mm 1.8
            als het voor portretten is zou ik de AF-D 105 f/2.0 DC nemen ipv de macro lens. Macrolenzen zijn ook voor portretten en andere fotografie geschikt. Dat extra stopje lichtsterkte en de defocus control lijken mij zeker voor portretten de moeite waard.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Goede portretlens voor oa. babyfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Lucy Bekijk bericht
              Bedankt voor jullie ervaring te delen.
              Heeft er iemand ervaring met Nikon AF-S VR micro-nikkor 105mm F:2.8 G ED voor portretten? Ik heb op dit forum gelezen dat ze zeer scherp is en mooie resultaten heeft voor Portretten, maar ik twijfel nog met deze of de 85mm 1.8
              net zoals je een mountainbike gebruikt om in de bergen te rijden, en een stadsfiets voor in stad, een koers fiets voor lange afstanden... zo gebruik je een macro lens voor macro foto's, portretlens voor portretten...

              een portretlens heeft een bokeh die voor portretten gebouwd is, heeft een beperkte dieptescherpte
              een macro lens daarentegen heeft andere functionaliteiten, zoals een lange scherpstel weg, waardoor je heel precies kan scherpstellen, maar dit werkt natuurlijk een stuk trager.

              koop geen mountainbike als je voornamelijk in stad gaat rijden en geen stadsfiets als je in de bergen woont...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Goede portretlens voor oa. babyfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                net zoals je een mountainbike gebruikt om in de bergen te rijden, en een stadsfiets voor in stad, een koers fiets voor lange afstanden... zo gebruik je een macro lens voor macro foto's, portretlens voor portretten...

                een portretlens heeft een bokeh die voor portretten gebouwd is, heeft een beperkte dieptescherpte
                een macro lens daarentegen heeft andere functionaliteiten, zoals een lange scherpstel weg, waardoor je heel precies kan scherpstellen, maar dit werkt natuurlijk een stuk trager.

                koop geen mountainbike als je voornamelijk in stad gaat rijden en geen stadsfiets als je in de bergen woont...
                Op zich ben ik dit met jou eens. Daarom schiet ik mijn macro's ook met mijn 100L macro, en m'n portretten meestal met m'n 135L. Maar... Als iemand het budget heeft voor slechts 1 goede lens, en zowel macro als portretten wil schieten zou ik toch eerder de macrolens adviseren. Met een macrolens kan ik beide maar met een "portretlens" kan ik geen macro's schieten.... Of om jouw vergelijking te gebruiken; met een mountainbike kan ik op zich prima in de stad fietsen, maar een stadsfiets in het ruige bos is toch écht geen optie. Dus ja...
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Goede portretlens voor oa. babyfotografie

                  Maak je portretten thuis (in studio) of ga je ook bij de mensen thuis ?

                  Als je een langere zoom (105 of 135) neemt kan 't dan niet zijn dat je bij mensen thuis in een hele kleine woonruimte gewoon geen plaats gaat hebben ?
                  Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goede portretlens voor oa. babyfotografie

                    Ik fotografeer niet in studio, meestal binnen bij mensen thuis of buiten. Ik hou van een mooie bokeh, mijn budget is zo'n 700 euro. 50mm AF-d 1.8 heb ik, maar deze vind ik dikwijls iets te veraf.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goede portretlens voor oa. babyfotografie

                      Converter kan ook, neem een 1.4x converter, bedenkt wel dat lichtgevoeligheid dan met 1 stop terug gaat. In jouw geval dus van 1.8 naar ongeveer 2.4 gaan!
                      Jacques Bakker
                      www.fotohandig.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goede portretlens voor oa. babyfotografie

                        50mm te ver af? kijk dan naar een degelijke 35mm...

                        je kan in principe met ELKE lens een portret maken als je wat creatief voor de dag kan komen... voor alle duidelijkheid, ik werk wel met Canon maar dat maakt geen f#ck uit... Ik heb al met 16-35, 85, 100 & 70-200 portretten gemaakt met elk hun eigen capaciteiten & effect op de foto... Als je dus al een 50mm hebt, zou ik naar iets korters kijken als je 50mm al te lang vindt (als ik je goed begrijp) en dat zou dan een 35mm zijn.

                        Een macro is leuk maar moet je nog verder af gaan tenzij je een echte close-up van een oog wil maken...

                        my 2 cents...
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goede portretlens voor oa. babyfotografie

                          ik zou voor portretten proberen om niet te dichtbij te komen, kwestie van perspectiefwerking.

                          ik weet ook niet wat je met portretten bedoeld? is dat van kin tot voorhoofd of van romp tot een deel boven het hoofd?
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment

                          Working...
                          X