Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 50mm 1.8 of ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 50mm 1.8 of ...

    Ik heb een D90 met kitlens 18-105mm. Prachtig ding maar soms mis ik nog dat extra: bij minder licht worden de fotos minder scherp (soort donkere waas er over) en buiten opnames zijn soms haarscherp en soms onvoldoende scherp. Deel ligt aan de sluitertijden die ik voldoende snel moet houden!
    Ik lees vaak dat de 50mm 1.8 zo'n "retemesscherpe" beelden oplevert. In de fotoclub spraken ze vol lof over de 17-55mm en de 24-85mm (effe zonder naar de prijzen te kijken).
    Ik ben waarschijnlijk appelen met peren aan het vergelijken (vermoedelijk al te zien aan de prijsverschillen van die 4 lenzen - wat ik nog niet wil bekijken) maar wou toch eens weten of er echt zo een verschil zit in die 4 qua scherpe opnamen. Ik ben er nl over aan het denken om die 50mm te kopen voor de "duistere" opnames.
    Laat de kennis maar tot mij komen ...

  • #2
    Re: Nikon 50mm 1.8 of ...

    over die 50mm lees je waarschijnlijk overal dezelfde goeie commentaren en hiermee wil ik het ook nog eens bevestigen, deze lens is zeer scherp en zijn prijs is nog scherper (nieuwpijs 100-120€ ongeveer)

    Die 17-55 van nikkor is natuurlijk een toplens. voor hobby gebruik kan de prijs in veel gevallen voor een struikelblok zorgen (ik dacht nieuw ong. 1200€)
    Dan kan je misschien beter kijken voor het alternatief van tamron, nl de 17-50, kost rond de 400€ en moet kwalitatief niet veel onderdoen voor de nikkor versie.

    over de 24-85 kan ik niets vertellen
    Fuji X-E1 - 18-55mm
    facebook

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 50mm 1.8 of ...

      Oorspronkelijk geplaatst door DiEe Bekijk bericht
      Laat de kennis maar tot mij komen ...
      die kennis stond hier al.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 50mm 1.8 of ...

        50mm 1.8 hoort naar mijn bescheiden mening in ieder fotograaf zijn/haar tas te zitten.
        Het is een te fijne en scherpe lens voor zijn prijs. Ze wordt voor een reden de "fantastic plastic" en "nifty fifty" genoemd... Gewoon doen, zo'n 17-55 kan je alsnog naast de 50mm aankopen...
        http://www.flickr.com/photos/60108922@N07/
        Nikon d700 + 50 1.8 + 80-200 2.8 + 70-300vr + Samyang 14mm 2.8 + 105 2.8 vr micro + Samyang 85mm 1.4+ Fujifilm x100

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 50mm 1.8 of ...

          Zeker doen, die 50 f1.8 is zijn bescheiden prijsje dubbel en dik waard.
          Wat wel mogelijk is, is dat je ipv 50mm liever breder (bv. 35) of meer tele (bv. 85) verlangt. Dat hangt ervan af waarvoor je een lichtsterke lens wilt gebruiken.
          I.v.m. de 17-55 of 17-50 f2.8 kan ik alleen zeggen dat de Tamron zeker een heel goede lens is, en voor een prijsverschil van 1000 euro (400 ipv 1400) is voor mij de keuze snel gemaakt.
          Nikon Df

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 50mm 1.8 of ...

            Bedankt allemaal voor de input. Ben ineens langs de winkel geweest gisteren en de "nifty fifty" gekocht. Wat is dat ding klein !!
            Direct toer gedaan in Antwerpen stad. Hééél lichtgevoelig (kon nog gebouwen trekken tijdens de schemer). Die bleef gaan waar mijn andere lenzen het al laten afweten.

            @Putor: die kennis daar is enkel over de 50mm, niet de andere lenzen.

            Comment

            Working...
            X