Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF-S 17-35mm of AF-S 14-24mm ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon AF-S 17-35mm of AF-S 14-24mm ?

    Beste forumleden,

    Na enkele jaren van verminderde activiteit (om niet te zeggen inactiviteit) wil ik toch investeren in 'some good stuff' .
    Omdat ik ook mijn geld niet over de balk wil gooien had ik graag eens gehoord wat jullie mij actueel als professionele groothoek zouden aanraden op een D700?

    De 17-35mm heeft een grotere range, waardoor ik in mijn opdrachten met groothoek en 70-200mm tele zou toekomen, de 14-24mm blijft daarentegen uitsluitend groothoek en is niet zo all-round...

    Wat is nu het kwalitatief (optische) verschil tussen deze lenzen? Is die met de Nano coating zoveel beter, of is dit een eenvoudig verkoopstrukje?
    Is er iemand die beide heeft vergeleken (buiten Ken Rockwell)?

    Zouden jullie twijfelen, of moet ik gewoon voor de 17-35mm gaan?

    Alle reacties zijn gaarne welkom!
    [Maarten Muller] [mullermaarten@hotmail.com] [Nikon D70 - 50mm 1.8 - 18-70mm DX -SB800]

  • #2
    Re: Nikon AF-S 17-35mm of AF-S 14-24mm ?

    Als ik moest kiezen : AF-S 16-35 F/4 VR
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Nikon AF-S 17-35mm of AF-S 14-24mm ?

      Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
      Als ik moest kiezen : AF-S 16-35 F/4 VR
      Ben ik volledig mee eens, 16-35 f4.0 is een topobjectief, 14-24 f2.8 heb ik ook gehad, en is nog iets beter, maar is een o zo kwetsbaar objectief en bijna niet bruikbaar met filters zoals een polarisatiefilter bv., bovendien wat lomp.
      Geef mij maar de 16-35 AF-S VR f4.0 Nano
      Achterhaald ruim de 17-35, maar is ook van een nieuwere generatie.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon AF-S 17-35mm of AF-S 14-24mm ?

        Bedankt voor de reacties, maar ik blijf toch twijfelen...

        Ik heb inderdaad veel goeds gelezen over 16-35mm F4, maar ik twijfel of ik niet beter af ben met een lichtsterk objectief.
        Soms neem ik wel reportagefoto's in donkere ruimten zonder flits, waardoor de F2.8 wel een serieus streepje voor heeft...
        En dan is de VR niet echt een hulp denk ik?

        Moest het enkel voor buiten te fotograferen zijn, zou ik ook niet twijfelen, de F4 is veel aantrekkelijker geprijsd! .
        [Maarten Muller] [mullermaarten@hotmail.com] [Nikon D70 - 50mm 1.8 - 18-70mm DX -SB800]

        Comment


        • #5
          Re: Nikon AF-S 17-35mm of AF-S 14-24mm ?

          De 16-35 mm is een zeer goed objectief, maar de 14-24 mm is een optisch uitmuntend objectief die zelfs op diafragma 2.8 van rand tot rand scherpe beelden oplevert op fullframe. Maar zoals meerdere malen aangegeven is de 14-24 mm wat kwetsbaarder door de grote, bolle frontlens en er kunnen tevens geen filters gebruikt worden. Zolang je voorzichtig met je gear omgaat, zullen het beide hele fijne objectieven zijn.
          Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon AF-S 17-35mm of AF-S 14-24mm ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_M Bekijk bericht
            Soms neem ik wel reportagefoto's in donkere ruimten zonder flits, waardoor de F2.8 wel een serieus streepje voor heeft...
            En dan is de VR niet echt een hulp denk ik?
            De erg goede VR in de 16-35 laat toe scherpe foto's uit de hand te nemen met erg lage sluitertijden. 1/6 sec.levert zo goed als altijd scherpe beelden op. Ik heb de 14-24 gehad en deze is inderdaad scherper maar de 16-35 is zeker scherp genoeg en veel praktischer.
            Danny's Photosite

            Comment


            • #7
              Re: Nikon AF-S 17-35mm of AF-S 14-24mm ?

              Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
              De erg goede VR in de 16-35 laat toe scherpe foto's uit de hand te nemen met erg lage sluitertijden. 1/6 sec.levert zo goed als altijd scherpe beelden op. Ik heb de 14-24 gehad en deze is inderdaad scherper maar de 16-35 is zeker scherp genoeg en veel praktischer.
              Reportagefoto's bevatten vaak mensen die iets aan het doen zijn, dan is 1/6de vaak te lang.

              Een nog niet genoemd voordeel van de 16/17-35 is dat je er een filter op kan zetten. Als reportagelens lijkt me dat toch een belangrijk voordeel.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon AF-S 17-35mm of AF-S 14-24mm ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_M Bekijk bericht
                Omdat ik ook mijn geld niet over de balk wil gooien had ik graag eens gehoord wat jullie mij actueel als professionele groothoek zouden aanraden op een D700?

                De 17-35mm heeft een grotere range, waardoor ik in mijn opdrachten met groothoek en 70-200mm tele zou toekomen, de 14-24mm blijft daarentegen uitsluitend groothoek en is niet zo all-round...
                Als het over opdrachten gaat... zou ik niet twijfelen en voor de 24-70mm gaan...

                de 24-70mm is een bereik dat je heel veel gebruikt en niet zo maar even overslaat met een 16-35mm en 70-200mm (tenzij je er een 50mm tussensteekt)

                onthoud immers dat 50mm een standaard lengte is voor een D700
                ik gebruik 50mm bijna dagelijks...


                24mm is best al heel wat groothoek... alles wat groter is, is ultra groothoek!
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon AF-S 17-35mm of AF-S 14-24mm ?

                  Dan heb je ook nog de Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR ook een topper voor een schappelijke prijs 485e

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon AF-S 17-35mm of AF-S 14-24mm ?

                    Ik heb persoonlijk gekozen voor de AF-S 14-24mm daat die ene stop verschil voor mij effectief het verschil maakt.

                    YMMV Nerdi

                    NB Sluit in mijn geval perfekt aan bij mijn CZ 25mm en 35mm primes.
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon AF-S 17-35mm of AF-S 14-24mm ?

                      Hoi,

                      Nog even laten weten wat het uiteindelijk geworden is:
                      een 2e hands nikon 17-35mm 2.8, omwille van het meest passende bereik en de lichtsterkte!
                      bedankt voor jullie inbreng
                      [Maarten Muller] [mullermaarten@hotmail.com] [Nikon D70 - 50mm 1.8 - 18-70mm DX -SB800]

                      Comment

                      Working...
                      X