Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte-diepte schaal toevoegen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte-diepte schaal toevoegen

    Hallo,

    Ik zou een scherpte-diepte schaal willen toevoegen aan canon 100/2.8 L IS USM. Dat helpt om de juiste scherpte-diepte te vinden. Mijn 'goedkope' lenzen hebben dat maar deze dure niet.

    Hoe doe ik dat best en hoe bereken ik de juiste waarden?

  • #2
    Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

    Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
    Hallo,

    Ik zou een scherpte-diepte schaal willen toevoegen aan canon 100/2.8 L IS USM. Dat helpt om de juiste scherpte-diepte te vinden. Mijn 'goedkope' lenzen hebben dat maar deze dure niet.

    Hoe doe ik dat best en hoe bereken ik de juiste waarden?
    ik neem aan dat je daar een papiertje op wil kleven dat aangeeft dat op een bepaalde afstand met een bepaalde diafragma alles tussen afstand x (voor het scherpstelpunt) en y (na het scherstelpun) scherp is. Niet zo eenvoudig aangezien die schaal niet lineair verloopt. Het geluk is wel dat de afstandschaal op een lens normaal gezien dezelfde verdeling volgt -van 1m tot 2m moet je verder draaien dan van 16m to 17m.

    kwestie van een aantal waarden in de dofmaster in te geven en dan een beetje passen en meten tot je de juiste afstanden vindt.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      ik neem aan dat je daar een papiertje op wil kleven dat aangeeft dat op een bepaalde afstand met een bepaalde diafragma alles tussen afstand x (voor het scherpstelpunt) en y (na het scherstelpun) scherp is. Niet zo eenvoudig aangezien die schaal niet lineair verloopt. Het geluk is wel dat de afstandschaal op een lens normaal gezien dezelfde verdeling volgt -van 1m tot 2m moet je verder draaien dan van 16m to 17m.

      kwestie van een aantal waarden in de dofmaster in te geven en dan een beetje passen en meten tot je de juiste afstanden vindt.
      Kun je wat meer uitleg geven hoe zo'n schaal te maken? Getallen invoeren kan ik ook wel maar daarmee heb ik nog geen schaal. Wat geef ik precies in en hoe moet ik rekenen? Bedankt.

      Comment


      • #4
        Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

        Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
        Kun je wat meer uitleg geven hoe zo'n schaal te maken? Getallen invoeren kan ik ook wel maar daarmee heb ik nog geen schaal. Wat geef ik precies in en hoe moet ik rekenen? Bedankt.
        lens eens bekeken. 't is er zo eentje met de afstand door een venstertje. maakt het zeer moeilijk tot onmogelijk. Geen idee hoe daaraan te beginnen.

        je kan altijd een tabel voor een 100mm afdrukken.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          je kan altijd een tabel voor een 100mm afdrukken.
          Kun je vertellen waar je zo'n schaal vindt?

          Op het eerste zicht is de schaal op 100mm heel klein; je zit meteen op f/22.

          Comment


          • #6
            Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

            DOF master

            kan je een eigen draaischijf maken voor versch diafragma's. Voor 100mm zou ik echt een apart schaaltje per diafragma maken omdat je snel aan kleine scherptediepte zit.

            indien nodig PM maar, dan help ik je even met het programma.

            tiens, ik vind DOF master terug, maar niet direkt het programma om de draaischijfjes te maken. Maar je kunt er wel een tabel afdrukken.

            Tom
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

              Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
              DOF master

              kan je een eigen draaischijf maken voor versch diafragma's. Voor 100mm zou ik echt een apart schaaltje per diafragma maken omdat je snel aan kleine scherptediepte zit.

              indien nodig PM maar, dan help ik je even met het programma.

              tiens, ik vind DOF master terug, maar niet direkt het programma om de draaischijfjes te maken. Maar je kunt er wel een tabel afdrukken.

              Tom
              Da's heel vriendelijk Ik probeer eerst zelf.

              Trouwens, waarom komen nieuwe objectieven zonder schaal? Zijn er nu zo weinigen die zo'n schaal gebruiken? Toch handiger dan met DoF preview werken; door een donkere zoeker zie je niks.

              Comment


              • #8
                Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

                Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
                Da's heel vriendelijk Ik probeer eerst zelf.

                Trouwens, waarom komen nieuwe objectieven zonder schaal? Zijn er nu zo weinigen die zo'n schaal gebruiken? Toch handiger dan met DoF preview werken; door een donkere zoeker zie je niks.
                geen idee? kostenbesparend zeker.

                er zijn ook apps voor verschillende smartphones waarmee je dat kan berekenen.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
                  Trouwens, waarom komen nieuwe objectieven zonder schaal? Zijn er nu zo weinigen die zo'n schaal gebruiken?
                  Een grote meerderheid heeft uberhaupt geen idee wat scherptediepte inhoudt....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                    Een grote meerderheid heeft uberhaupt geen idee wat scherptediepte inhoudt....
                    Inderdaad, 95% van de "fotografen" weten niet waarvoor die streepjes dienen, ik denk dat daarom de fabrikanten die streepjes er gewoon af laten. Zorgt alleen maar voor verwarring, en aan een aantal mensen krijg je de functie van die streepjes toch gewoon niet uitgelegd.
                    Op een dure lens MOETEN ze staan, anders lust ik ze niet.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

                      Oorspronkelijk geplaatst door dhpeter Bekijk bericht
                      Op een dure lens MOETEN ze staan, anders lust ik ze niet.
                      100 macro L IS USM is een dure lens en ze staan er niet op. Maar het blijft een geweldge lens.

                      Volgens mij is de SD op 100mm toch zo beperkt dat men heeft beslist de schaal weg te laten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

                        als je dichtbij komt zoals bij macrolenzen gaat de scherptediepte (of eerder het gebrek daaraan) niet meer de gewone curve volgen die je op basis van het brandpunt zou verwachten. Heeft te maken met de beeldafstand ofzo.

                        net opgezocht en bij Canon nemen ze bij hun vaste lenzen de scherptediepteschalen nog steeds ernstig. Bij macrolenzen kan dat wel eens heel moeilijk zijn.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          als je dichtbij komt zoals bij macrolenzen gaat de scherptediepte (of eerder het gebrek daaraan) niet meer de gewone curve volgen die je op basis van het brandpunt zou verwachten. Heeft te maken met de beeldafstand ofzo.

                          net opgezocht en bij Canon nemen ze bij hun vaste lenzen de scherptediepteschalen nog steeds ernstig. Bij macrolenzen kan dat wel eens heel moeilijk zijn.
                          Waarom moeilijk? Alsof je een macro lens niet bij 1m tot oneindig kunt gebruiken. Benieuwd wat je precies bedoelt.

                          De afstand 30cm tot 1m is trouwens veel breder verdeeld op de lens dan 1m tot oneindig. Dus ruimte genoeg voor een schaal.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
                            Waarom moeilijk? Alsof je een macro lens niet bij 1m tot oneindig kunt gebruiken. Benieuwd wat je precies bedoelt.

                            De afstand 30cm tot 1m is trouwens veel breder verdeeld op de lens dan 1m tot oneindig. Dus ruimte genoeg voor een schaal.
                            Er zijn mensen die voor scherptediepte gewoon de parameters vergrotingsmaatstaf en diafragma gebruiken. In de vergrotingsmaatstaf zitten brandpunt en instelafstand vervat dus in de formules klopt dat als een bus.

                            Als je nu bv portretten maakt (dus kleine vergrotingsmaatstaf) zal elke foto waarin het model even groot in beeld is (dus wanneer je de instel- en brandpuntsafstand evenredig vergroot) bij dezelfde f-waarde dezelfde scherptediepte hebben. Je kan dat gerust narekenen met de dofmaster. Vanaf een bepaalde vergrotingsmaatstaf (geen idee welke, ik doe niet zo aan macro) schieten de waarden echter van de kaart. Blijkbaar is er een drempel waarbinnen de normale formule voor scherptediepte opgaat en vanaf een bepaalde vergrotingsfactor niet meer. Dat maakt het moeilijk een scherptediepteschaal te maken voor een macrolens: je hebt er een nodig voor macro en een voor andere fotografie.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

                              Hallo,

                              Je kan vrij gemakkelijk uit je hoofd berekenen wat er scherp zal zijn en wat niet als je andersom werkt. Dus eigenlijk de verstrooiing cirkel vanuit de film (sensor) naar het onderwerp. Dan krijg je de maximale resolutie voor en achter het punt waar je scherpstelling zit in functie van de werkelijke opening van je lens.

                              Een voorbeeldje:
                              Je stelt scherp op 10 meter van je onderwerp met een lens met 35 mm brandpuntsafstand en een diafragma van f/10. Dan heb je een werkelijke opening van 35/10 = 3.5 mm. Op de halve en dubbele afstand (5 en 20 meter) is dat dan de maximale resolutie van je beeld. Let wel dat voor een landschap 3.5 mm op 20 meter al niet meer zo best is en op 5 meter al vrij onscherp! Zo kan je gewoon uit je hoofd bepalen hoe groot je scherptediepte is. Dit geld ook voor macro opname waar 1/10 mm of kleiner al veel onscherpte kan betekenen!

                              Even experimenteren met dingen veraf en dichtbij doet wonderen. Doe dit met je lens ingesteld op oneindig, dat geeft je een duidelijk beeld van de getallen want op oneindig is die "vlek" overal even groot, dus even groot op 1 meter afstand dan op 1 km afstand.
                              mvg, Wilfried
                              http://www.familialebemiddeling.net
                              http://www.mestdagh.biz

                              Comment

                              Working...
                              X