Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro

    Hallo , heb niet zoveel ervaring oftewel geen ervaring met macro opnamen , heb hier in de tuin een paar mooie bloemen staan , en zou die graag fotograferen , in macro , heb een Canon PowerShot SX20 IS , heb reeds menige malen geprobeerd ,maar steeds niet scherp , kan mij iemand helpen met de juiste instellingen ? dank bij voorbaat en veel foto genot deze zomer
    Last edited by jeanxf105; 10 april 2011, 22:27.

  • #2
    Re: Macro

    Ik weet niet hoe goed uw Engels is, maar ik heb even een engelstalig artikel gegoogled over de SX20 en macro. Je beschikt over twee macrostanden (Supermacro en Macro), maar de reviewer is er niet echt over te spreken:
    Macro shooting was another problem. Super Macro sets the focal length to wide-angle only, letting you put the lens right up to your subject. But it's a wide wide-angle at 28mm so you don't feel close. More than once I knocked a small item over trying to capture it with Super Macro.

    Macro wasn't the solution either. Despite the helpful scale displayed on the LCD, the Canon SX20 never could find focus. Shooting macro was a very frustrating experience with the SX20.
    In tegenstelling tot mijn vrouw ben ikzelf niet met macro's bezig. Toch heb ik af en toe een z.g. "closeup" van doen, b.v. voor de foto in mijn post hier. Omdat dit de onderkant van mijn 7D betreft, had ik een tweede toestel van doen, en ik dacht deze closeup even te fixen met mijn Canon G9 (uiteindelijk van dezelfde familie als jouw SX20, en dus ook "uitgerust" om macro's mee te maken). Wel het lukte me niet! Zelfs niet van statief (en dat zou ik je zeker aanraden, tenminste als het kan; b.v. voor een bloem zou dat moeten kunnen; voor een insect lijkt een statief me wat onhandiger).
    Ik heb dan maar snel naar de 50D van mijn vrouw gegrepen, waarop de 100 mm macrolens f/2.8 klaarstond, en snel dat fotootje gemaakt. Weliswaar ook van statief, en met timer, om mogelijke trillingen te vermijden.

    Ook volgens de boekjes van Joan Staels moet het mogelijk zijn om met een z.g. "compact" een macro te maken, maar zelf ben ik daar nooit in geslaagd. Iemand als Vicky heeft nochtans schitterend werk afgeleverd met voorlopers van mijn G9 (met name de G5 en de G6 - met kantelbaar scherm), maar ik weet ook dat zij daarbij ook vaak gebruik maakte van voorzetlenzen. Ook mijn vrouw is met een bridge (fz18) begonnen, en heeft die camera "opgewaardeerd" met macro voorzetlenzen van Raynox. Maar sinds zij met een dSLR schiet en een schitterende macrolens, zie ik haar niet vaak nog naar haar ouder materiaal teruggrijpen. Het grote voordeel van dat oude materiaal is wel volume en gewicht, en naargelang iemand ouder wordt, gaan dergelijke zaken veel belangrijker worden!

    Dus ik wil je niet helemaal teleurstellen: veel oefenen, veel werk van anderen bekijken ook, eventueel bij die mensen ten rade gaan.
    Voldoende afstand houden ook, zelfs bij macro, want onscherpte kan (naast een gevolg van beweging - van camera of van onderwerp) het gevolg zijn van te dicht op het onderwerp te zitten, waardoor je niet exact kunt focussen.

    Ik hoop dat deze post wat kan helpen!
    Last edited by LesC; 11 april 2011, 09:19.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Macro

      @LesC , bedankt voor reaktie , ik leer hier hieral vanuit , ik ga blijven oefenen ,het moet gewoon lukken.

      Comment


      • #4
        Re: Macro

        Oorspronkelijk geplaatst door jeanxf105 Bekijk bericht
        Hallo , heb niet zoveel ervaring oftewel geen ervaring met macro opnamen , heb hier in de tuin een paar mooie bloemen staan , en zou die graag fotograferen , in macro , heb een Canon PowerShot SX20 IS , heb reeds menige malen geprobeerd ,maar steeds niet scherp , kan mij iemand helpen met de juiste instellingen ? dank bij voorbaat en veel foto genot deze zomer
        Ik zou eens beginnen met alleen het centrale focuspunt in te schakelen, en de AUT stand te verlaten.
        Werkt het dan nog niet dan:
        Manual focus instellen op een bepaalde afstand en dan de camera voor-achter te bewegen tot dat wat je wil scherp lijkt
        Zo doe ik het met een kompakkie en het werkt.

        Comment

        Working...
        X